Fång pga för hård verkning

fialotta40

Trådstartare
En häst som fått fång pga för hård verkning, är den extra känslig för att få foderfång också? Någon som vet?
//

Sv: Fång pga för hård verkning

Hur vet ni att det är fång? Har den typiska fångsymptom?

Kan den inte vara öm efter den hårda verkningen?

En häst som fått fång pga för hård verkning, är den extra känslig för att få foderfång också? Någon som vet?
//

Visst kan hästen få belastningsfång av riktigt dålig verkning.
Känsligheten för foderfång ökar inte av detta.

Visst kan hästen få belastningsfång av riktigt dålig verkning.
Känsligheten för foderfång ökar inte av detta.

Tack, det var det jag ville höra... =) Hästen har för några år sedan haft konstaterad belastningsfång i samband med en för hård verkning. Var sedan helt besvärsfri fram till i somras då den fick en läderhudsinflammation i framhovarna. Jag har inte hittat någon info om läderhudsinflammation men någonstans i bakhuvudet klämtar det en klocka om att fång är en slags läderhudsinflammation?

I normala fall hade jag inte ens sett åt en häst som haft fång (är i hästköpartagen), men i det här fallet blir jag lite fundersam eftersom det låter som om det inte skulle ha med fodret/betet att göra.

//

//

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
375
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
334
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 172
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 285
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka