fång/ömfotad

A

apple

En ömfotad häst är inte det egentligen en häst med svag fångkänning??

Har hittils ej träffat en ömfotad häst utan lite puls. Fast den ömfotade blir ju bra direkt då den får skor.

Altså var tycker ni skillnaden mellan fång och ömfotad går. För en häst måste ju inte stå bakåtlutad och svettas för att ha fång.

Sv: fång/ömfotad

Fång är en förgiftningssjoukdom, tydligast ser man symptomen i hovarna.
Vanlig Ömmande hov har inget med fång att göra.
Du blir öm under fötterna på en grusväg innan du vant dig vid att gå barfota, gäller för hästar också, utan att de blivit "matförgiftade".....

Hej.

Kort fråga, kort svar.

En ömfotad häst har ont under sulan, etc, en fånghäst har inflammation i lamellläderhuden som är orsakad av en mag-tarmstörning.

Mvh stuv

( Rude va snabbare att svara än jag)

Senast ändrad av en moderator:

Hör på Rude
Hästar kan även vara varma i hovarna utan att det för den skull är fång.

Ja men lammelläderhuden finns ju också i sulan.
Förgiftningen ses sällan...

Lamelläderhuden finns enbart under själva hovväggen, den bakom sulan kallas sulläderhud och det är klart att den också affekteras vid fång. Men ömfothet är ändå inte = fång
Nog för att hästar med fång blir ömma i hovarna pga inflammationen, men man måste ändå skilja på det.

En häst som är kraftigt ömfotad kan ha en inflammation i läderhuden och därför få puls, men det är fortfarande inte = fång.
Fång är en förgiftning som visar sig i hovarna, som Rude sa. Häver du inte förgiftningen blir inte hästen bra och kan i värsta fall tappa hela hovkapseln. (hästen avlivas ofta innan det händer)
Om hästen bara har en "vanlig" inflammation behöver den bara hävas och sedan är hästen bra. (mer eller mindre)

Är hästen bara lite ömfotad på vissa underlag är det inte alls någon fara för någons liv.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 036
Senast: Stergo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix