Fång och väderlek

S

Spirelli

Nån som hört att det skulle göra till eller från för fånghästar om det är kallt eller varmt ute?

Till eller från vadå ? Hur kraftigt betet blir är ju beroende på väderleken...alltså...om gräset haft en uppdämd växtförmåga och sedan kommer igen och växa med full kraft hux flux så blir ju det ett slags foderbyte i sig...alltså en omställning för hästen. Sådant kan ge fång..

Nej inte så. Någon påstod nämligen att fånghästar inte skulle vara ute frostga nätter t ex. Har också hört att det skulle spela in om det är varmare eller svalare på dagen. Jag hade annars för mig att det var bättre för dem att vara ute på natten och äta. Saken är att jag har tillgång till ny stor fin hage och nya hästen har haft fång innan den kom till oss. Min plan nu var att släppa på den en liten bit i taget men bara låta dem gå där nattetid. Bra eller dålig idé?

Om det är störningar i grästillväxten, tex frost, så gör det att det "blir kvar" mycket fruktans (heter inte det på svenska egentligen, har i en kursbok här hemma vad det heter, men orkar inte leta fram nu) i gräset. Svårt att förklara utan att gå in på cellnivå och ännu mindre. "Fruktansen" (som är ett socker och jag därför tror det är fructos som syftas på) gör att magen kan reagera och utlösa fång. Det är alltså det gula gräset som inte är bra för hästarna (när det gröna är lite gult i kanterna).

Halten fructan (?) i gräset varierar under dagen beroende på bl.a solighet. Det är en artikel om det i aprilnumret av Equus (amerikansk tidning).

Är då slutsatsen av detta att hålla pållen inne när det är risk för frost? Nattbete annars då? Och är det frostnupna gräset då inte lika illa på dagen? Frågorna kvarstår som ni märker! Har aldrig haft en fånghäst förut och tänkte försöka undvika ett utbrott. Hästen i fråga har visserligen "bara" varit drabbad ett par gånger och jag vet inte under vilka omständigheter.

Fruktan är en kolhydrat med långa kedjor av fruktos som till skillnad mot stärkelse inte kan brytas ner i tunntarmen utan fortsätter till grovtarmen där den snabbt bryts ner av mikroorganismerna o kan ge störningar.
Fruktan är gräsets lagringskolhydrat, motsvarar spannmålens stärkelse.
PL

Oligosackariderna i gräset (fruktanerna inulin och gramanin, polymerkedjor av glukos och fruktos) bildas vid fotosyntes för att ge växten långtidslagrad energi. En annan funktion fruktanerna har är att hålla det osmotiska trycket i cellerna konstant. För att fruktaner ska bildas måste ljus tillföras (fotosyntes). Fruktan halten kan alltså inte öka på natten! Jag har påstått att hästar (speciellt de som har haft fång) bör ej betas på frostigt gräs eller när temperaturen sänks nära noll under natten. Alltså när solen går upp ska hästen in.
När växten blir stressad av kyla eller torka kommer de enzymer som ansvarar för fruktan produktionen att aktiveras och när fotosyntesen kommer igång (när solen går upp) kommer fruktanproduktionen att gå på högvarv.
Vid normal förhållanden ökas halten av fruktaner under dagen (hur mycket är beroende på väderförhållanden) och börjar sjunka när solen går ner (då växten tömmer långtidsreserven).
Fruktan-teorin är inte bevisat till 100% och det är bara en faktor i fångsammanhang!

Mycket intressant! Kommer att testa med att släppa dom på en liten snutt vall-bete i taget och några timmar i taget. Kanske ska ta till natten sen'!?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 217
Senast: Roheryn
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka