Fång och lusern

B

Boriella

Hej alla!
Hoppas att ni kan hjälpa mig att få svar på mina frågor.
Kan jag byta ut lusernpellets mot lusernhack till fångponnys? De tycker inte om pellets längre, idag blandar jag den med betfor, men de äter inte upp. Kan man ge pelletsen utan att blöta den? Kan jag ge vanlig matolja? Hur mycket bör jag ge av oljan till en ponny på ca.250-300 kg?När det gäller bakjäst, ska man ge det hela tiden eller som en kur? Hur mycket jäst ska man ge?
Stort tack på förhand :bow:

Sv: Fång och lusern

Mina hästar älskar lucernhack, Kraffts. Bytte från pellets då två av tre fick koliksymtom av pellets (trots det var uppblött). Dyrare, men billigare än veterinärräkningarna som pelletsen orsakade.
Jag ger 30 ml linfröolja till 600kg häst. Bra för mage och hovar. Har också en fånghäst.
(Ger inte bakjäst.)

Tack för ditt svar....
Jag vill ge olja för att få upp dem lite i vikt, då de är lite tunna, tror att olja kan vara ett sätt, eller?

Tack för ditt svar....
Jag vill ge olja för att få upp dem lite i vikt, då de är lite tunna, tror att olja kan vara ett sätt, eller?

Det beror på vad som fattas i foderstaten. Det kan ju vara så att du behöver ge mera PROTEIN också och olja innehålelr ingen protein.
Det är inte säkert att lusernet täcker porteinbehovet heller om det är lågt proteinvärde i grovfodret.

Har du analys på grovfodret?

Vad gälelr lusernet så visst kan du byta direkt från pellets till hack. De innehåller samma näringsinnehåll och är dessutom grovfoder så det går att byta tvärt.

Nej, just nu hakar vi oss fram på gamalt hö från i fjol....Det nya kommer förhoppningsvis i slutet på veckan. Du har rätt...ska räkna på foderstaten innan jag krånglar till det :idea: Tack

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 708
Senast: axel
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: mahlmt
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 869
Senast: Tunnelapa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka