Fång och frost.

Sv: Fång och frost.

*lånar*

Med den här listan så har man i stort sett täckt in dygnets alla timmar årets alla dagar.. utom möjligen mitt i sommaren om det är en perfekt sommar...:confused:

Kontentan är att det är alltid farligt att låta hästen beta....

Frågan är.... Hur gör man rent praktiskt... Även om man lägger ut hö så är det ju inte säkert att hästen väljer att äta av det utan glatt betar de frostnypna gräset.

Jag håller med dig. Jag läste listan för några månader sedan och insåg snabbt att det blir för krångligt. Jag har förstått det som att fruktanhalten skiftar oerhört snabbt. Jag har (genom att läsa en del om detta) bestämt mig för att det är farligast med
gräs när det är minusgrader, snabbväxande gräs framförallt när det är avbetat, när det pga vädret blir en situation av olika anledningar ex en kallare eller torrare period som följs av värme och eller regn då gräset börjar växa på nytt

Detta inträffar oftast under våren och ibland på hösten.
Jag kommer att låta min fångponny stå inne under frostnätterna och släppa ut henne på fm.
Ge dem gräs i hagen är inte någon lösning hos oss. De kommer ej att äta det. Då får jag ha dem i grushage. Men änså länge har jag inte dem i ngn sådan.

Läs det här:

http://www.lillhagna.info/_pages/fakta_om_fruktan.htm

Har hjälpt mig väldigt mycket. Visst får jag skriva ut länken så här?

Skitbra länk!
Det här var ju tänkbart eftersom vi tar eget hö....

"Bärgar du hö? Då vill du ha så lite fruktan som möjligt per höbunt. Då ska du gödsla, så att det blir färre fruktan-per-växt. Eftersom du kan skörda mer gräs när du gödslar, skördar du netto mer fruktan, men du får färre fruktan per bunt. I varje bunt finns till exempel hälften färre fruktan, men du skördar tre gånger så många buntar. Hästen äter inte mer eftersom du gödslar, så han får i sig färre fruktan. "

Jag har en liten shettisgumma som står inne just nu.....:(

Skitbra länk!
Det här var ju tänkbart eftersom vi tar eget hö....

"Bärgar du hö? Då vill du ha så lite fruktan som möjligt per höbunt. Då ska du gödsla, så att det blir färre fruktan-per-växt. Eftersom du kan skörda mer gräs när du gödslar, skördar du netto mer fruktan, men du får färre fruktan per bunt. I varje bunt finns till exempel hälften färre fruktan, men du skördar tre gånger så många buntar. Hästen äter inte mer eftersom du gödslar, så han får i sig färre fruktan. "

Jag har en liten shettisgumma som står inne just nu.....:(

ja, det är inte lätt detta med hur man ska låta dom äta:(
hoppas hon blir bra snart *kram*

Ja det sätter ju griller i huvet på en...eftersom vi tagit hö på en ogödslad vall. Trodde det skulle va toppen?? Då är ju vårat höensilage bättre då...hmmmmm....

ja, enligt detta så är det nog det eftersom den är gödslad :confused:

Men hur är det om hästarna har gräset så kortbetat att de knappast kan få i sig något gräs?

P g a detta med fångrisken vid frost, har jag medvetet låtit hästarna beta väldigt mycket i natthagen, där är gräset nu så kort att det är nästan omöjligt för hästarna att få av något gräs. Lägger ut fri tillgång på hö här också och de står sällan och försöker äta av gräset då det knappast lönar sig. Därför väljer de hellre höet.

Är det ändå farligt?

:(

Precis.. vad gör man? När jag nu släpper ut min häst på morgonen väljer hon absolut inte höt utan vill ha gräset. Ibland skulle man vilja vänte till lite senare att släppa ut hästen, men när man jobbar har man inte den möjligheten. Och att ibland släppa ut hästen att få beta och ibland inte kan ju inte heller vara bra, de blir ju foderförändring varje dag. ..
Hur gör nu andra vid frost????

Hos mig kommer det att bli så här...

Fjorden som står uppstallad här vintertid drabbades av fång tidigare i sommar. Hon kommer att få fortsätta med betesbegränsaren en bra bit in på höstkanten. Alltså tills gräset slutat växa helt... Det är framför allt henne jag är orolig för.

Min andra är inte av den fångbenägna sorten så hon får klara sig utan.

De kommer fortfarande att bli utsläppta tidigt på morgonen oavsett om det varit frost under natten eller inte.

Med den här listan så har man i stort sett täckt in dygnets alla timmar årets alla dagar..

Fast var det inte så att när gräset SLUTAT att växa, på vintern, så är det ingen fara med fruktanet?
Det är under höst/förvintern och på våren som frosten är farlig... eller? *hmm*

Fast var det inte så att när gräset SLUTAT att växa, på vintern, så är det ingen fara med fruktanet?

Så tolkar inte jag tabellen.
Det bildas mycket fruktan när det är soligt ute. Då sker det mycket fotosyntes hos gräset. Om det samtidigt är kallt kan gräset inte växa och då lagras fruktanet i gräset. Det blir alltså en hög halt kalla soliga vinterdagar. Jag vet inte hur detta gäller beroende på hur gräset ser ut. Jag menar om det är så kort att det nästan inte finns eller om det är gammalt och långt.

Det bildas mycket fruktan när det är soligt ute. Då sker det mycket fotosyntes hos gräset. Om det samtidigt är kallt kan gräset inte växa och då lagras fruktanet i gräset. Det blir alltså en hög halt kalla soliga vinterdagar. Jag vet inte hur detta gäller beroende på hur gräset ser ut. Jag menar om det är så kort att det nästan inte finns eller om det är gammalt och långt.

Ja du... man kan bli helsnurrig av allt detta men du har nog rätt.

Jo... helt riktigt... Problemet hos mig är... att vissa år växer gräset helt eller delvis långt in i december månad. Sen har vi max en eller två månader utan tillväxt... i bästa fall.

Sen vidtar tillväxten igen i början av mars eller slutet av februari...

Frost... som går ner i backen.. dvs tjäle får gräset att sluta växa helt.
Ingen tillväxt sker och inte heller någon fruktan förändring i det som finns ovan jord.

Däremot behövs inte många dagars plusgrader för att gräset skall vakna till liv...

Jag håller med dig. Detta är inte lätt. Jag har letat lite i gamla trådar. Du och jag skrev i samma tråd om fruktan och fodermedel ungefär i maj månad. Det var en mycket bra tråd där jag lärde mig jättemycket. Där diskuterade vi lite om när det är farligt att beta. Den som är intresserad kan leta upp tråden fång/ fruktan vilka fodermedel och läsa svaren. Jag vill inte upprepa vad andra här på forumet har sagt. Jag vet också att jag ställde en fråga om insulinresistens, jag hade läst det på den sidan som finns länkad i den här tråden. Jag fick svaret att det ej stämde. Så jag blev lite misstänksam mot sidan överhuvudtaget.

Senast ändrad:

knapplån!
Gräset växer så länge det är över 5 plusgrader ute.
Även om det varit kallt på natten.

ja enligt veterinären...jag har jättekortkort gräs o det är livsfarligt sa hon när hon var här. Jag blir helt snurrig så nu får lillskrutta gå i paddocken och få urlakat hö.

Liknande trådar

Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 012
Senast: Korven
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 966
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI