Fång NU??!!!???

X

xenit

Jag blir så ledsen.... I september fick min D-ponny sitt första fånganfall. Vi åkte till klinik och röntgade och det konstaterades att ingen rotation hade skett men vi skulle ta det försiktigt osv.

Jag har verkligen låtit han vila för att det ska läka ut ordentligt.
Vi har bara promenerat och börjat skritta uppsuttet nu för 2 veckor sedan. Ja och vad händer... jo i går kväll när jag ska ta in honom från hagen så går han som vanligt rakt fram men när jag ska vända honom så är han stapplig och trampar runt sig istället för att bara vrida som han ska. ´

Vad f-n kan det vara som ger honom fång nu?
Alla i stallet har ju sina åsikter och en sa att det var för att det var så lerigt nu så att han har helt enkelt belastningsfång för att han får anstränga sig för att få fäste i den hala leran.
Kan detta verkligen stämma?

Sv: Fång NU??!!!???

Det skulle väl kanske kunna vara så.. jag vet ju inte hur din hage ser ut, men jag tror att nu när det egentligen ska vara fruset och snö, men är lerigt och +grader så kan de pilla i sig saker ute som inte är bra för magen.. Hörde av en bekant att det varit mycket kolik pga detta, så är din ponny lite känslig så kanske han fick fång istället..

En reaktion från något han ätit alltså... det är en teori.. men din vet kanske också har en teori?
Ett tips är att införskaffa probimin... bra bakteriekultur i magen... eller om man har något annat knep :) Lycka till!

Min förra häst fick fång i juli, sedan återfall i december. Jag hade inte heller den blekaste aning om vad som orsakade det:crazy: .

min fick kraftig fång i januari förra året och blev så dålig att vi var tvungna att avliva honom :cry: vet inte heller vad det kunde vara men en teori är att det var belastningsfång. han gick barfota runtom och i samma veva fick jag ett nytt hölass(samma hö iofs). troligtvis hade han cushings oxå... blev helt chockad eftersom det var mitt i vintern...

probimin... bra bakteriekultur i magen...

Var får jag tag i detta??

jag har en egen teori men alla avfärdar den....

Förra veckan så upptäckte jag att allt hö jag hade kvar var mögligt... alltså jag fodrade givetvis inte med detta utan fick då låna en bal av hagkompisens matte och fodrade med detta i två dagar innan jag fick hem nytt. Men han är ju van vid detta hö för dom får ju lunchhö ute och dom äter ju aldrig sitt eget hö.

Så min teori är ju att detta skulle rubbat balansen men på kliniken säger dom att det skulle ha visat sig tidigare.
Alltså han fick det andra höet Onsdag-torsdag och fick fångkänning nu på tisdagen.

Är jag helt ute och cyklar??

Nä jag tror nog inte du är ute o cyklar.
Vad äter hästen mer än hö? Själv har jag en fångis som fick sitt första anfall i Januari för 2 år sedan med två återfall på vårkanten, efter det har hon varit "frisk". Hon fodras bara med hö o lite morötter när de andra hästarna får sitt kraftfoder, innan så fick hon lusern oxå för att få upp proteinet i höt, men det höt jag har nu innehåller tillräckligt.

Viktigt att man vänjer in dom sakta på nytt foderparti, minst 14 dagar ska det ta hellre längre. Är du helt säker på att det höt du gett inte varit smittat av möglet? Fång är ju inget som hoppar på en häst på 5 minuter utan det är ju en prossess som tar sin tid innan den bryter ut.

Hej!

Han får bara hö och en halv deciliter groovpellets morgon och kväll och lite morötter.

Jo jag tror att det måste ha funnits mögelsporer i det höet som jag inte har sett :( sen så blev det ju övertydligt att det var mögligt det andra. Sen i kombination med att byta hö så drastiskt i bara två dagar tror jag inte var så bra... men han har ju ätit det ute men det var nog inte tillräckligt.
Men det konstiga var att när jag berättade det för dom på kliniken så säger dom att det skulle visat sig direkt.
Fan jag är livrädd för jag har redan fått avliva en ponny för 5 år sedan pga fång. Jag vill inte gå igenom det igen :(

Min fick ett litet anfall när snön kom i UPPSALA i höstas.
Han fick i sig fruset gräs troligen när han gick ut i en liten hage med ingen el på. Pillade väll säkert undewr tråden.
Han fick stå inne ett par dagar och repade sig.
Förstår hur du känner att du är livrädd för att avliva.
Samma känsla för mig, vi skulle ha avlivat den här vackra finaste islandshästen i världen i sommras då han fick ett 3de anfall bara denhär sommaren, hade ett året innan också.
Men kom fram till att det kunde vara avmaskningsmedlet som från början störde tarmen, pga många olika anledningar.
Så han fick en chans till, röntgen visade mini liten rotation som inte var farlig eller skadlig.
Men höet skulle det mycket väl kunna vara eller att han fått i sig något i hagen din häst!!
Jag håller på att vänja in på nytt hö nu och är jätte orolig så jag ger mini lite av det andra men vet att jag måste öka på då det gamla höet snart är slut.

:crazy: Jätte hemskt

probimin... bra bakteriekultur i magen...

Var får jag tag i detta??

jag har en egen teori men alla avfärdar den....

Förra veckan så upptäckte jag att allt hö jag hade kvar var mögligt... alltså jag fodrade givetvis inte med detta utan fick då låna en bal av hagkompisens matte och fodrade med detta i två dagar innan jag fick hem nytt. Men han är ju van vid detta hö för dom får ju lunchhö ute och dom äter ju aldrig sitt eget hö.

Så min teori är ju att detta skulle rubbat balansen men på kliniken säger dom att det skulle ha visat sig tidigare.
Alltså han fick det andra höet Onsdag-torsdag och fick fångkänning nu på tisdagen.

Är jag helt ute och cyklar??

Tror du är inne på helt rätt spår... jag hörde med den i stallet som använder sig av det till sin häst, som drabbats av gaskolik.
Hon köpte det direkt av vet. Vet hade sagt att det såldes på flera ställen och finns i olika märken. Kanske finns på Lantmännen, Odal eller vad de nu heter.. Granngården :D Eller på Hööks... vet ej, kan googla lite på det :D

Jag köper den av distriktaren o har även 1L. paraffinolja hemma, som jag har köpt av dito.

Microbalans är i princip densamma, men inte K´s Mag-tarm som inte är lika bra.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
3 097
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 648
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka