Fång - någon som vill dela med sig?

S

samtson

Jag har en islandshäst på 19år som har fått fång. Han är något överviktig och har blivit väldigt lite motionerad på sissta tiden då jag precis fått barn. Han går i samma hage och på samma bete som under de senaste 12 åren, vilket gör att vet trodde fånget blossat upp med anledning av den bristande motionen.

Vad händer nu är min fråga. Jag har läst och frågat runt och skulle tycka att det vore jätteskönt att få höra lite om era synpunkter och erfarenheter.

Det började i fredags med att han inte kom springande i hagen som vanligt. I lördags verkade han stel så vi funderade på om han kanske hade sträckt sig i hagen (Det hade regnat mycket och det finns berg i hagen). I söndags hade han fång symptom och jag ringde vet som kom ut och gav honom cortison.

I dag kommer vet på återbesök. Hästen ligger inte ovanligt mycket utan tar sin vila som vanligt. Han stapplar i hagen men försöker leva normalt (jagar bort polaren från höt tex). Han har inte varma hovar och är inte svullen i benen.

Han går nu i en liten totalt nerbetad hage tillsammans med en kompis och äter fjolårs hö (tidigare gick han på bete men är nu alltså "isolerad" från gräs).

Hur kommer det bli nu? När kommer han sluta stappla? Vet sa att vi skulle börja rida så snart han slutat ömma - men när blir det, ungefär? Hur har ni haft det med era hästar? Hur har deras tillstånd och tillfrisknade sett ut?

Vad anser ni - Kan vi putsa en större hage så att den blir som gräsklippt och släppa honom där eller ska han gå på inget gräs alls?

Jag ska givetvis fråga vet allt detta när hon kommer, men jag skulle uppskatta era synpunkter ocg erfarenheter också.

Tack för att du tog dig tid att läsa ända hit.

/ en mycket orolig matte med ont i både huvud och mage

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fång - någon som vill dela med sig?

Kanske kan en "fångmunkorg" hjälpa. Har ingen egen erfarenhet men har hört att andra tycker det är bra både för överviktiga men också för fånghästsar.

Min islandshäst är 16 år och har aldrig visat symtom på "allergen" men i år har hon fått fodergallor på benen. Kom i samband med betessläppet i början på maj.
Rider mycket och kyler med kylspray och gallorna är nu nästan borta.

Jag har läst på Buke rapport om varning för fång i år.
Leta i andra trådar.
Lycka till
Catarina

Sv: Fång - någon som vill dela med sig?

Som jag skrivit i tidigare trådar avlivade vi vår shettis för ett år sedan, pga att hon haft fång i flera år. Det sista året fri från akut fång, tack vare munkorg. Den hade hon, trots att hon gick i en hage som de betade ner helt och hållet vartefter, inget bete alls, alltså. Började med den tidigt på våren, precis när gräset började spira.
Hon var såpass känslig att en timmes bete en julafton gjorde att hon fick ett "anfall" eller vad man ska kalla det. :(

Jag vet också en annan shettis som går med munkorg, men då i hage med ordentligt med gräs, och det fungerar.

Hoppas det löser sig för dig och din häst, och att han inte får flera anfall.
Lotta

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 415
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Jag har ett dräktigt ponnysto som vi haft i familjen i 4 år. Hon är oerhört tjurig med att fångas i hagen. Det är jättetrist och vi har...
2
Svar
20
· Visningar
2 615
Senast: Magnum
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama