Fång+korsförlamning

T

Triax

Vad skulle ni rekomendera för tillskott i foderstaten till en fånghäst som nyligen även åkte på korsförlamning?
Det hon äter för tillfället är hö, lusern, mineraler, 2 timmars bete och kraffts magtarm.
Finns det något billigare alternativ än magtarm?
Kom med så många förslag ni bara kan!

Sv: Fång+korsförlamning

Bas på mycket strå alt. gräs. Tillskott, total melassfri foderstat är att föredra till en KF häst, lite stärkelse för en fångis.

Melassfri lucern, kvickbeet/speedybeet(melassfri betfor), mellasfria mineraler(wiromins), linfrökaka, solrosfrö, rapskaka, soja. Till magen bakjäst från affären 1/5 om dagen under perioder.

Läs även andra trådar då det finns en hel del om både fång och KF hästar och deras mat.

KL

Melassfri lusern. Finns det i HACKAT STRÅ-form? mina hästar äter hellre det. Har själv en fångponny (klarat sig bra i år). Han äter krafts lusern hack o betfor (det vanliga), linfrökaka, bakjäst....O mineralerna får han genom baljan som han delar med märren.
Än sålänge verkar det funka bra på honom. Men jag funderar på om det finns melassfritt lusernhack överhuvudtaget?
Dom hästarna jag har härhemma ratade lusernpelletsen HELT.

Wiromins mineraler fodrade jag dem med förut.

Spillers har Dr green alfalfaoil som är utan melass i strå. De skall även ha tagit fram ett melassfritt muslifoder, men vet ej om det kommit till Sverige än.

Alfa-hage är varmluftstorkad lusernhackelse utan melass eller olja. Kostar runt 100-lappen tror jag. Mina hästar älskar den.

Svar till Sissu o seifur. Intressant! Men vart kan man få tag på dessa då?
Är det smakligt? Mina hästar älskar ju Krafft lusern hackat strå...Men än sålänge har dom inte haft något problem dvs. rännskita eller ngt liknande.
Jag fodrar INTE mina hästar med muslifoder alls. Har slutat med sånt 'färdigfoder'. Det ska vara naturligt foder.

Svar till Sissu o seifur. Intressant! Men vart kan man få tag på dessa då?
Är det smakligt? Mina hästar älskar ju Krafft lusern hackat strå...Men än sålänge har dom inte haft något problem dvs. rännskita eller ngt liknande.
Jag fodrar INTE mina hästar med muslifoder alls. Har slutat med sånt 'färdigfoder'. Det ska vara naturligt foder.

Alfahage är ju som hö, har inte provat men jag antar att ingen häst ratar det.

Spillers därmot har hästarna tyckt olika om. Det är ganska smuligt och har större och vassare "pinnar" än kraffts och luktar verkligen neutralt. Jag och min häst gillade inte spillers alls, som tur är så äter han Kvarnbyfoders lucernpellets.

hon kan äta Primero Total. ett foder utan spannmål och socker. Fungerar oftast utmärkt på korsförlamnings hästar och även fånghästar.
gå in på www.primerototal.se och läs mer.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 900
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 660
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 056
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 359
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur