Fång/korsförlamning/PSSM????

Cha9

Trådstartare
En god vän har ett halvblod som under senaste halvåret har haft mycket underliga symptom som mest kan liknas vid lindrig fång eller lindrig korsförlamning. Hästen är en irländsk import på 6 år som används till lättare hobbyridning.
Det hela börjar med att något stel gång upptäcks vid longering, dvs något "stickig" fram. Något förstärkt puls i båda fram. Hästen var nyligen skodd - vilket var första tanken... Vilade och blev klart bättre = ohalt.

Några veckor senare dyker symptomen upp igen men nu även med muskelstelhet, uppdragen buk och "krampaktiga" muskler bak. (Stapplig helt enkelt) Till veterinär (klinik) som (vid framkomst ur transporten är hästen betydligt bättre..) egentligen inte har någon bra idé utan gissar fångkänning och röntgar. Ingen reaktion på visitertång. Inga röntgenförändringar alls (jag var med och har sällan sett så fina plåtar..). Hästen sätts i sjukhage, dietfoder samt en kur antiinflammatoriskt. Man tar även blodprov för att utesluta fästing eller någon brist (själv hade jag en gissning på selenbrist - vilket denne veterinär gjort avhandling på och snabbt avfärdade). Till saken hör att hästen under längre tid varit svår att få hull på - trots väl avvägd foderstat (protein och strårikt). Blodprovet är helt OK, något höjda borreliavärden, men inte något som ska kunna förklara problemen.

Hästen svarar omedelbart på medicinering och blir symptomfri. Blir skodd igen - hovslagaren märker inget särskilt. Hästen ställs på sommarvila på magert bete och verkar återställd.

Nu två månader senare, hästen är precis igångsatt mycket försiktigt (i ca 2 veckor) - har bytt stall sedan en månad tillbaka och det har varit problemfritt. Men - nu är hästen likadan igen! Stickig, lite vinglig gång, uppdragen buk och "indragen rumpa". Ny veterinär - som säger att det är frambenshälta (!) men inte något om fång eller dyl.

Har nu läst - och visst kan det vara fång - men det som slår mig är PSSM (en genetisk sjukdom som främst quarter mfl westernraser kan ha). Symptomen är att de inte tål ansträngning alls - utan får just kramper redan efter lite ansträngning.. Har någon här erfarenhet av PSSM?? http://stud.epsilon.slu.se/2310/1/FORSTENIUS_J_110224.pdf

Sätt igång och gissa!!!;)
 
Sv: Fång/korsförlamning/PSSM????

PSSM finn inte bara hos "westernraser" utan i varianter hos många olika raser som fullblod, halvblod, morgan och det är vanligast hos kallblod. Och det finns med största säkerhet hos många andra raser!

PSSM 1 kan du lätt testa för genom ett enkelt manprov som kostar ett par hundralappar tec via Animal Genetics.
PSSM 2 måste man ta biopsi för att diagnostisera men det är inte heller svårt.

Jag hade definitivt testat för PSSM i detta läget!

Vill också tillägga att PSSM positiva hästar kan vara allt från helt symptomfria, till lite stela, till diffust halta, till återkommande korsförlamningar, till rena kramp/smärtattacker.
 
Sv: Fång/korsförlamning/PSSM????

Tack! Det var min tanke också - har redan informerat ägaren. Tycker hon ska ta hästen till en större klinik för ordentlig undersökning. Får väl se vad hon väljer att göra. Enl första veterinären (som är kontaktad per tel) rekommenderade han boxvila och promenader... och att komma tillbaka om det håller i sig en vecka.

Det blir lite gissningstävling känner jag - men är sjukdomen såpass vanlig att vet tar en på allvar om man föreslår biopsi? Ibland när man lekmannamässigt gissar blir man ju lite hånad/utskrattad...
 
Sv: Fång/korsförlamning/PSSM????

Min fick väldigt märkliga symptom, fick ett krampanfall, blev halt, uppdragen och sjukt stel. Vi trodde det var korsförlamning eller någon annan muskelsjukdom typ. När han blev såpass kry så han kunde röra sig ohindrat åkte vi till klinik och de hittade artros i halsen, som hade orsakat allt detta.

Nu mår han bra, men kräver motion varje dag samt en del mjukgörande rörelser annars blir han halt och stel.

Åk till klinik och ta alla prover som går att ta samt röntga hals/rygg är mitt råd.
 
Sv: Fång/korsförlamning/PSSM????

Tack! Det var min tanke också - har redan informerat ägaren. Tycker hon ska ta hästen till en större klinik för ordentlig undersökning. Får väl se vad hon väljer att göra. Enl första veterinären (som är kontaktad per tel) rekommenderade han boxvila och promenader... och att komma tillbaka om det håller i sig en vecka.

Det blir lite gissningstävling känner jag - men är sjukdomen såpass vanlig att vet tar en på allvar om man föreslår biopsi? Ibland när man lekmannamässigt gissar blir man ju lite hånad/utskrattad...

Tyvärr är PSSM/EPSM/RER ganska okänd bland många veterinärer. Man tror att det är en stor del av hästar med återkommande korsförlamning och andra återkommande problem (mer eller mindre diffusa) som lider av denna sjukdom men att de sällan testas.
Dock hör jag om fler och fler hästar som diagnostiseras på klinik, men inte förrän efter lång tid av utredningar. Det verkar inte vara det man tänker på först, eller ens som alternativ förrän man har provat allt annat. Och dessa hästar är ofta dom som är väldigt dåliga.

Så... man måste stå på sig. Ta upp frågan till diskussion och om inte veterinären känner till sjukdomen så bra, be han eller hon ta reda på mer. Det bästa är att åka till en större klinik med en gång tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 138
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp