Fång??? Kan nån hjälpa mej??

K

Kattja

Hej! För ca 4 veckor sen togs skorna av på min new forest ponny. Det gick bra att rida i paddocken, han var inte speciellt ömfotad. I söndags (30/5) skrittade jag honom till betet, 15 min på asfaltsväg. Det kändes helt OK. När jag red i måndags var han väldigt öm i fötterna och seg. Jag skrittade honom ca 30-40 min och tänkte att han var trött av att gått ute hela natten. De ömma fötterna trodde jag berodde på att han inte är van att ridas i skogen barfota. Nu undrar jag om han kan ha en fångkänning? Det enda som är annorlunda med honom är att han har ont i fötterna, han har inte lika ont på mjukare underlag. Han har inga andra tecken som speciellt varma hovar, kraftigare puls eller så. Han är något lös i magen, men det är ändå "bollar". Vad bör jag göra? Tacksam för svar!

misstänker du fång så bör du ta ut veterinär genast för att förska häva det.

fång är inget de får känningar av.
är det fång så är det fång.
det är inget som kommer lite i taget utan slår ut på en gång.
när hästen har fång som märker man det väldigt väl.

ta ut en hovslagare och en veterinär vid fång.
hovslagaren är mkt mer utbildad (om det är en certiferad och utbildad hovslagare givetvis, ingen hemmalärd) om hovarna och fång än vad veterinärerna är.

när hästen har fång som märker man det väldigt väl.

Det tror de flesta, men det är inte riktigt så....En häst kan få fång i bara en hov om det vill sig illa. Lindrigare fånganfall kan visa sig som "knackighet", dom behöver inte alltid stå i fångställning!

Hjälp!

Jag har ett sto, nio år gammalt, som bara stått i Sverige i ca 2 år. Jag har haft henne i ett halvår. Hon har aldrig tidigare blivit verkad på hovarna innan hon kom till mig, hon har visserligen inte varit särskilt hanterad överhuvudtaget. I alla fall. För en månad sedan verkades hon för andra gången i sitt liv. Och dagarna efter var hon mycket ömfotad. Naturligtvis tänkte jag att det bara vara just verkningen som stört henne. Det blev lite bättre och efter en vecka ungefär ändrade jag i hennes foderstat (var planerat sen en tid), tog bort en del Fibergi och la till lite korn. Och plötsligt sade utsäpparen att hon stapplade så konstigt på mornarna när hon skulle ut i hagen. Jag tänkte att hon reagerat på kornet (gav inte mer än 1,5 dl per dag) och tog helt bort kraftfodret. Hon såg halvstapplig ut men visade inget på visitertång och var nästan symptomfri på ridbanans jämna underlag. Det var på mornarna och när hon gick på ojämn mark som det syntes att hon hade liksom drog sig lite för att gå särskilt fort, hon rullade inte över tån. Jag tänkte fortfarande att ömheten låg i verkningen. Själva stappligheten gick ofta till sig när jag mjukat henne lite för hand (tränar akademiskt) och stretchat henne lite. så för några dagar sedan lät jag henne gå lite på gräs. För att vänja vid säsongen så som man alltid gör, och först igår kväll tyckte jag att hon stapplade oroväckande. Såg lite reumatiskt ut. I morse när jag skulle ge henne hö, ville hon inte lämna den mjuka sanddelen av hagen. Då ringde jag veterinären i panik. Nu är hon ordinerad tre veckor boxvila med endast magert hö som foder. Jag är så arg på mig själv som inte kunde utläsa det här tidigare. Det har gått en månad sedan hon verkades och i samma veva förmodligen fick utlösande fång. Någon som har liknande erfarenheter? Hon har utan problem gått på hösilage i vinter, kan det ha bidragit till att ha byggt upp en för hög proteinhalt så att säga? Hur lång tid tar tillfrisknande och hur går händelseförloppet till? Kommer hon att ha men hela livet eller går det till sig helt? Jag är en mycket orolig, hypokondrisk hönsmamma just nu som inte kommer att sova gått om nätterna förrän den här cirkusen är över. :confused:

Mycket tacksam för svar

// POseidon :cry:

Du säger att du inte känner varken värme eller puls och då har du uppenbarligen inte någon infektion i hoven. Vad jag förstår så visar din häst inte heller den typiska fångställningen. Det finns mycket annat som kan göra ont i hoven och få din häst att ömma. Värme och puls i hoven är de säkraste tecknen på fång och om du känner dessa symptom så ska du inte tveka att tillkalla vet.

Jag uppfattade det som att du nyligen tagit bort skorna och då är det inte alls ovanligt att hästen reagerar på vissa underlag. Det beror med allra största sannolikhet på att hoven inte är fullt fungerande. Den inre hovväggen brukar vara underutvecklad, sulan för tunn strålen övervuxen och ofta drabbad av röta allt detta eller något därav kan göra att din häst ömmar. Det viktigaste är att du hittar ett underlag som hästen trivs att röra sig på. Du kanske blir tvungen att anpassa din ridning efter underlaget under en första tid. Rörelse är dock avgörande för att hoven ska förbättras så det är viktigt att du håller igång hästen. Ge hoven tid att anpassa sig till barfotagång. Tänk på hur du själv skulle känna om du från den ena dagen till andra började gå barfota.

Jag skulle också rekommendera dig att ta del av den mäng information som finns om barfotagång. Några bra länkar har du redan fått, kolla in dem och leta vidare själv.

Det viktigaste är att häva inflamationen och det har du säkert fått hjälp med eftersom du har kontaktat vet. Att kyla benen / hovarna kan vara bra och de fortfarande är varma. Isbad kan hjälpa.

Traditionella vet. säger att hästen ska vara helt stilla i flera veckor efteråt men jag tror mer på att hästen ska tillåtas att röra sig så mycket som den känner sig bekväm med. Då rörelse bidrar till läkning i hoven så skulle jag försöka hitta underlag där hästen trivs och låta den röra sig så mycket som möjligt på detta. Hur lång tid det tar för din häst att bli frisk beror till stor del på hur alvarliga skadorna i hoven är. Har hovbenet roterat (lammellranden her blivit utdragen) så kommer den nya hovväggen som bildas att följa hovbenets nya vinkel. Ser du då till att inte belasta den yttre hovväggen så kommer du snart att ha en hov med frisk och tät förankring mellan hovvägg och hovben igen. Tillfrisknandet beror alltså mycket på hur fort din hov växer. Och givetvis på hur den verkas.

Det finns så otoligt mycket att säga om fång och det finns även massor att läsa på nätet. Mycket på engelska. Länkarna du fått i denhär tråden är en bra början. Rent allmänt kan jag vet flera hästar som blivit botatde från alvarlig hovbensrotation genom en vettig verkning. Och när hoven återfått en naturlig form så är riskerna mindre för att du ska få tillbaks problemen, dock inte borta. Att se till att hästen inte är överviktig är en förebyggande åtgärd.

Lycka till / Liv

Hej igen! I tisdags var veterinären och tittade på ponnyn och sa att han hade fång. :cry: Han hade lite värme i hovarna men inte speciellt mycket puls. Han hade mycket mer ont i bakhovarna, MYCKET lite i framhovarna. Han hade små blödningar bak. Veterinären trodde att det berodde på en kombination av gräset och att han avlastat framhovarna och då överbelastat bak eftersom han inte är van att gå barfota. På med Efos-paddar, strikt boxvila i 14 dar och bantning. Det var först i måndagskväll jag märkte att det nog var fång. Hoppas bara nu allt går bra! Jag kommer att vara väldigt orolig de närmsta två veckorna!! :cry:

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 423
Senast: mackan
·
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 927
Senast: Sirap
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 451
Hästvård Någon som har idéer omkring detta? Hästen i fråga gick skodd runt om med sulor och brodd i vintras. Tidigare i våras tog vi av skorna...
Svar
8
· Visningar
1 135
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka