Fång igen...............

Hambo

Trådstartare
Måste stalla in min Islänning .Eller jag har redan gjort det.
Han står i en utebox med endast en stängseltråd framför sig
Alltså är det 3 stängda sidor och 1 öppen .
På den ena stängda sidan har jag överdelen på boxdörren öppen

Han är inte klippt, borde jag sätta på honom nåt täcke ?
Han har en fleecepläd på sig nu för att få bort lite fukt ur pälsen.
Han har 4 spån att stå på .
Jag är mest orolig att det blir för kallt för honom att stå inne i natt .
Metecam har han fått .
Hans kompis har möjlighet att stå utanför och hålla sällskap om hon nu vill det .
Han går på lösdrift annars, men jag har fått för mig att han kanske fryser om han är sjuk och står still:crazy:

HfH

Senast ändrad:
Sv: Fång igen...............

Gräv in fingrarna i pälsen och känn på huden, är han varm så fryser han inte, känns han kall så klä på honom.

Han är varm nu, men frågan är hur han är kl 3.00 i natt........
Fast om han känns varm ( som vanligt )vid 10 tiden i kväll
så borde han väl vara ok i natt också ??
Hej från en undrande Hambo

Han är varm nu, men frågan är hur han är kl 3.00 i natt........
Fast om han känns varm ( som vanligt )vid 10 tiden i kväll
så borde han väl vara ok i natt också ??
Hej från en undrande Hambo

Frågan är ju hur mycket kallare det blir på natten?
Jag hade nog om han inte är riktigt varm ikväll lagt på ett täcke till natten för här har det den senaste tiden varit ganska stor temperatur skillnad på dag och natt temperatur.

Det är ju ändå skillnad på att kunna röra sig varm än att stå still och ha ont:crazy:

Det viktiga är ju att han är torr så att inte täcket blir ett våt-varmt omslag.
Ett ulltäcke hade nog inte varit fel för det andas ju bra så att de inte blir överhettade heller.

Sen är det ju det där med täcken och hambo:confused:
Jag har en militärfilt, fast den är tung .
Sen har jag fleecetäcken " riktiga hästtäcken"

Kan man liksom ta en fleecefilt och ett fleecetäcke ovanpå det ?
Ja la ju på honom en F filt nu så han ska bli torr, och det borde ju vara huvudsaken att han är .
Hf H

Jag hade inte vågat lämna med filt, den hade våra hästar tappat, snärjt in sig i och förmodligen lyckats skada sig på:crazy:
Då är det bättre med dubbla fleecetäcken.

Jag vet inte om jag hade vågat mig på fleceetäcke ens en gång.
Våra hästar är inte klippta och står i kallstall samma temperatur som ute. Jag bor bara lite längre norrut än vad du gör. Ibland har jag lagt på dem fleece (kan inte stava) täcke på nätterna när det har varit riktigt kallt. Jag tänker också så att de står stilla. Denna vintern har jag inte gjort det än.

Men jag förstod det som att din står i en utebox med bara tre väggar. Finns det inte ngn risk att det kommer in massor av fukt så att täcket blir blött? I så fall tror jag att den fryser ännu mer.

Nu ska det väl bli kallt i natt. Det är ganska klart ute redan. Så jag hade nog antingen ställt hästen i stall gärna med en kompis och med ett täcke. Jag inbillar mig att det kan vara bra för den när den är sjuk.
Om jag inte hade kunnat stänga till uteboxen så vet jag faktiskt inte om jag hade lagt på ett täcke. Jag tycker ofta att det är så blåsigt och fuktigt i denna delen av landet, har lite svårt för det skånska klimatet.

alla våra 4 hästar har varsit fleecetäcke men två av dem varav ett är ett fullblod har inga andra täcken så jag tycker inte alls att det är konstigt att man inte har annat

Senast ändrad:

En oklippt islänning som gått på ösdrift borde klara box utan täcke... Den ger ju iaf regn och vindskydd och han har väl lite halm och hö/hösilage att tugga på? :)

Nu blev det jobbigt !
Ovanpå fången fick han kolik .Han hade lite svårt att andas, pga av smärtan eller kylan ?
Efter att vet varit där så bajsade han och även i morse hade han gjort 2 högar.
Han fick på sig ett fleecetäcke i går, då han svettades lite .
Han kändes ok i morse, inte lika varm som han brukar men ok .
Bytte till ett annat Fleecetäcke i morse
Han hade också matlust som han inte hade i går......
Vet kommer och tittar till honom nu på förmiddagen igen .
Han kan inte stå på halm ( Hosta + att han behöver spånet för fossingarna)
Ovan på allt annat ska jag ge Besked ang mina nya hästar på Måndag .
Ett måste är ju att min gammelvalack är frisk NÄR och OM dom kommer hem till mig........Han ska ju fostra dom

Hej från hambo

Har ett fullblodsföl, nybliven 1-åring som står otäckad på boxvila med två höga väggar, och två låga. Hon verkar må bra!

16 minus i natt...

Trist med kolik upptill fången...

I natt ska han faktiskt få stå utan täcke.
Vet har precis varit hemma och han hade gjort en hög till
Hans puls är fortfarande hög 60/ min tror jag hon sa .
Han fick kramplösande isf metacam, så skulle hon ringa en kollega för
att kolla fortsatt behandling .
Men peppar peppar ta i trä ! han verkar faktiskt bättre

Hej från en förhoppningsfull Hambo

skönt att han är bättre iaf.

Jag skulle nog också låta vara utan täcke - en del menar ju att täckena förhindrar dem att resa hårstråna upp och att de på så sätta håller värmen bättre med den egna pälsen - plus att de då lättare kan relgera sin egen kroppstemperatur!

Men förstår verkligen din oro i kylan!
Hoppas han blir bättre fort!

Liknande trådar

Hästvård Min 'kärring' har fått fång :cry: tyvärr är jag inte förvånad. Det har mer eller mindre varit frågan om när den skulle komma då jag inte...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Shaggy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 674
Senast: pulkaskurk
·
Anläggning Funderingen kring nytt stall och boxfrågan har i mitt huvud just nu stannat vid uteboxar. Med ett gäng praktiska frågor i följeslag...
Svar
14
· Visningar
3 944
Senast: lillkillen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10