FÅng-frÅga

Sv: FÅng-frÅga

Mkt möjligt, blev iaf en hovbensrotation som gav tryck på sulan, men efter 5 veckor hade den roterat tillbaka i normalt läge, nu några månader efter så är han helt okej igen :D

Åh så bra! Alltid kul att höra om fånghästar som blir friska!!! :) Vi har en här hemma oxå :bump: (inga symptom alls i år *peppar-peppar* )men förra skolavslutningen (av alla dagar!) var det inte kul :cry:

*kl* (svarar till flera samtidigt)

Även om hästen har fång måste den få mat, har sett flera fall där hästen istortsett fått svälta. Det får inte vara för näringsfattigt hö heller, hästen måste få sitt grundbehov ändå. En noga uträknad foderstat är viktigt.
Gräset kan variera mycket under sommaren, så att säga att faran (risken) är över efter en viss tid går inte. Om det tex varit torrt en längre tid, sen regnar det och blir sen sol igen kommer nytt friskt gräs upp som innehåller mycket sockerarter och kan få känsliga hästar att reagera.

Jag läste mycket om fång när jag skulle ha en häst som tidigare haft fånganfall, han klarade tom att få på bete när jag hade honom, det gäller att undvika och förutse situationer som kan uppkomma. Hästen jag har nu verkar vara lite känslig, så jag har ordentlig koll på henne så att hon inte ska få fång.

Mycket forskning som gjorts visar att det är sockerarter (kolhydrater) som utlöser fång och inte protein som man tidigare trodde. Betfor skulle därför vara ett av de sämsta man kunde ge sin fånghäst. Tyvärr kommer jag inte ihåg artiklarna jag läste, det var ett par år sen. Men SLU har en hel del forskningsartiklar (om jag minns rätt)

Jag hoppas att mitt inlägg om bantning inte tolkades som att den skulle svälta! Det är viktigt att se till att tarmbalansen hos hästen blir så bra som möjligt och det blir den ju inte om den inte får mat. Jag ser till att min ponny får mat ofta i stället. Jag har också förstått det som att det är kolhydrater som utlöser fång. Gräs kan ibland innehålla mkt av dessa farliga kolhydrater.
Betfors positiva eller negativa effekt för en fånghäst är tydligen mkt omdiskuterad. Jag har hört allt från att det är jättefarligt till att det är bra. På SLUs sidor kan man läsa att betfor är bra för tarmmiljön. Den artikeln är ej daterad. Här finns många trådar som handlar om detta och flera skriver att det är bra att ge betfor till fånghästar och berättar om fånghästar som har fått betfor. Jag ger det till min.

Jag hoppas att mitt inlägg om bantning inte tolkades som att den skulle svälta!

Jag menade inte ditt inlägg, banta är inte samma sak som svält. Ville bara poängtera, just för att jag sett flera skräckexempel där man nästintill låtit hästen svälta och tyvärr hörs det för ofta.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Sesca
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka