Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl* (svarar till flera samtidigt)
Även om hästen har fång måste den få mat, har sett flera fall där hästen istortsett fått svälta. Det får inte vara för näringsfattigt hö heller, hästen måste få sitt grundbehov ändå. En noga uträknad foderstat är viktigt.
Gräset kan variera mycket under sommaren, så att säga att faran (risken) är över efter en viss tid går inte. Om det tex varit torrt en längre tid, sen regnar det och blir sen sol igen kommer nytt friskt gräs upp som innehåller mycket sockerarter och kan få känsliga hästar att reagera.
Jag läste mycket om fång när jag skulle ha en häst som tidigare haft fånganfall, han klarade tom att få på bete när jag hade honom, det gäller att undvika och förutse situationer som kan uppkomma. Hästen jag har nu verkar vara lite känslig, så jag har ordentlig koll på henne så att hon inte ska få fång.
Mycket forskning som gjorts visar att det är sockerarter (kolhydrater) som utlöser fång och inte protein som man tidigare trodde. Betfor skulle därför vara ett av de sämsta man kunde ge sin fånghäst. Tyvärr kommer jag inte ihåg artiklarna jag läste, det var ett par år sen. Men SLU har en hel del forskningsartiklar (om jag minns rätt)
Jag hoppas att mitt inlägg om bantning inte tolkades som att den skulle svälta!