FÅng-frÅga

S

smurfis

Finns några trådar om fång som jag försökt läsa igenom. Dock finns det ingen som talar om hur man märker att hästen fått fång eller börjar visa fångsymptom.
Kan ni inte berätta lite hur det var när ni upptäckte/misstänkte att allt inte stod rätt till?;)

Sv: FÅng-frÅga

Så här var det för vår NF valack , första ggn han har fång 7 år gammal.
Det började på fredagen (4/5) han var stel i stallgången haltar på höger fram vill gå där det är mjukt. "Fångesten" slår till genast tar in igen kollar efter symptomen ingen värme , ingen puls. Tror inte på fång denna dag, släpper dock i sandhage.

På Lördagen ungefär samma ingen värme m.m fortf halt höger fram.

Söndagen samma som lördag, börjar dock halta även vänster fram. Lätt puls i kotorna denna dag. Står inne idag.

Bestämmer mig (Söndagen) för att åka till klinik på Måndag för att utreda, han är blockhalt på måndag morgon frågar kliniken om jag ska transportera. Ja sa de så vi åker och jo lindrig rotation HF mycket lite på VF.
Finadyn kur och boxvila.......han går nu i sjukhage och det går åt rätt håll men det har varit jobbigt spec. första tiden när han hade mycket ont. Men inte en enda gång att han stod i klassisk fångställning men han låg mycket.

I början av sommaren fick min shettis fångkänningar. Han ville gå där det var mjukt och gick stelt och långsamt inne i stallet. Hade väldigt svart att vända sej om. Men dagen efter var hon som vanligt igen så det gick tillbaka. Det här har kommit tillbaka flera gånger nu under sommaren, så fort hon får lite extra gräs. Men bara man tar bort henne från gräset så blir hon som vanligt igen. Hur kan det vara så?
Hon blir även väldigt tjock och hård i nacken, har hört att det är ett tecken på fång.

I början av sommaren kom det en shettis som skulle gå på betäckning hos oss, det var även en lånad hingst.
Hon kunde knappt gå ut ur transporten och stog i stort sett bara stilla. Ingen fångställning, men det pulserade i benen.
Hon går i vår shettis/fånghage med i stort sett noll bete tillsammans med 11 andra shettisar. Hon rör sig inte mycket och äter inte mycket heller, det går åt rätt håll men jag tror hon har fått kronisk fång.
Hon såg ut som ett vrak på fötterna när hon kom...
Detta är ett mycket fint sto som ställts ut mycket i sina dar.
Hon är jättevacker och snäll, men som sagt så lär fången vara kronisk.
Han som äger henne måste vara dum i huvvudet som lät henne förfalla på detta viset.

På vår ponny märktes det att hon blev lite ömfotad på grus. Då kopplade vi det inte till fång men några dagar senare började hon ligga mycket i hagen så då väcktes misstanken. Ingen värme och bara måttligt förhöjd puls.

På min ponny märktes det inte alls. Det var hovslagaren som såg det på bredare lammelrand i hoven. Det känns lite jobbigt. Det är klart att man anklagar sig själv för att ha missat det. jag som tycker att jag är så noga. Men jag har förstått att det kan vara så att det inte märks.

Så en häst kan egentligen ha fång utan att man märker det?Intressant att läsa allas erfarenheter och upplevelser.
När man släpper på bete, finns det någon tid när man kan säga att "faran är över"? T.ex. om det gått ute 1 vecka så är det lugnt?
Släppte ut vårt fjordsto på bete 29/6. Efter det har hon ätit, ätit, ätit och blivit tjockare, tjockare och tjockare. Hon är nu som en ballong och betydligt mycket fetare än hon var efter 6 veckor på bete förra sommaren :(
Var före betet mkt fin i kroppen och både equatriker & vet ville gärna ha några extra kilon på henne.

Jag har också ett bekymmer. Min shettis har fång. Har nu stått inne i en mjuk box i en månad och fått 2 finadynedehandlingsomgångar. Han är inte alls bättre ännu. När ger man upp och låter hästen flytta till himmelska gröna ängar. Någon som vet??

Först brukar de få en tempökning, inte alltid man märker det om man inte regelbundet kollar tempen.
Sen får de puls i karleden
sen "mjuknar" kronranden
sen blir de ömfotade
Kanske inte behöver berätta att symptomen kan variera lite från individ till individ och att förloppet kan gå väldigt fort eller komma smygande?

Byt preparat!! Alla hästar svara inte på Finadyne och det finns flera andra preparat att välja på (bla butta). Din veterinär borde ha reagerat på att han inte svarar på behandlingen och bytat preparat!!

Utöver rätt preparat (är tom möjligt att ge prep. rätt i blodet för att få respons) så behöver de även få ngt för att återställa balansen i magen. Har han fått det? På min häst fungerade Proviva enormt bra.

Sen är det ju väldigt viktigt att man tar bort orsaken till fånget. Det behöver inte bara vara gräs som utlöser utan det kan även vara höet/ensilaget som är för "starkt", kraftfodret m.m. Det bästa är att i början ge ett näringsfattigt hö gärna utblandat med halm. Ge det i tex IKEA-påse upphängd i lagom stå höjd så att han inte behöver belasta framfötterna så mkt när han äter.

Sedan behöver oftast hovslagaren korta tårna så att överrullningen blir lättare. Har det gjorts?

Väldigt viktigt är det också att banta hästen om den är fet. En fånghäst mår bäst av att vara åt det tunna hållet. Ju mer fett desto sämre resultat.

Men prio ett är att få fram ett preparat som han svarar på. Ring omedelbart och begär att preparatet byts ut!

Svarar de sedan inte trots att dessa åtgärder satts in så är det tyvärr inte så mkt mer att göra.
Men innan man genomfört dessa åtgärderna så behöver man inte ge upp.

Så en häst kan egentligen ha fång utan att man märker det?Intressant att läsa allas erfarenheter och upplevelser.
När man släpper på bete, finns det någon tid när man kan säga att "faran är över"? T.ex. om det gått ute 1 vecka så är det lugnt?
Släppte ut vårt fjordsto på bete 29/6. Efter det har hon ätit, ätit, ätit och blivit tjockare, tjockare och tjockare. Hon är nu som en ballong och betydligt mycket fetare än hon var efter 6 veckor på bete förra sommaren :(
Var före betet mkt fin i kroppen och både equatriker & vet ville gärna ha några extra kilon på henne.

Jag har förstått det som att det kan börja så dvs utan synliga symptom. Men jag är inte expert på detta.
Men risken för fång ökar betydligt om hästen är överviktig. Min häst var lite överviktig innan hon fick fång. Det är hon inte nu. Man blir väldigt motiveradatt banta hästen om den har fått fång. Om hon såg ut som en ballong skulle jag genast ta bort henne från den hage där hon nu går.

Jag frågade vet om fenylbutason och finadyne är samma och det sa han att det var.....:confused:

Tårna är kapade och jag har skurit ut hovstora mjuka sittunderlag som jag tejpat fast med silvertejp under hovarna. Jag har gett honom vanlig bakjäst i pyttelite havre för att han ska äta det.

Jag har sparat undan fjolårshö, så det får han blandat med hälften halm. Dock bara lite, 4 ggr/dygn.

Vet du vad de kan få intravenöst?

Nja, "butta" o Finadyne är inte riktigt samma sak även om det klassas som samma typ av läkemedel. Men det finns även andra att välja på, mer moderna medel. Varför vill du ge intravenöst?
Du ska inte ge någon havre alls, tyvärr. Välblött betfor där du hällt av allt "sockervatten" är bättre alternativ både beträffande fång, vikt och maghälsa. Läkemedel kan du "tvinga" hästen att äta genom att blanda ut det i lite fil eller liknande och spruta i munnen precis som avmaskningsmedel.
Proteinhalten i höet sjukner inte särskilt mycket när det lagras, det är mest vitaminerna som försvinner. Fick du några kostråd av veterinären? Följer du det?
Det är väldigt lång tid tid ponny stått utan förbättring så det ser ju inte så ljust ut :( har du varit till klinik med den? Resonerat med behandlande veterinär? Något måste nog göras å det snaraste!
Lycka till! Kram

*kl* (svarar till flera samtidigt)

Även om hästen har fång måste den få mat, har sett flera fall där hästen istortsett fått svälta. Det får inte vara för näringsfattigt hö heller, hästen måste få sitt grundbehov ändå. En noga uträknad foderstat är viktigt.
Gräset kan variera mycket under sommaren, så att säga att faran (risken) är över efter en viss tid går inte. Om det tex varit torrt en längre tid, sen regnar det och blir sen sol igen kommer nytt friskt gräs upp som innehåller mycket sockerarter och kan få känsliga hästar att reagera.

Jag läste mycket om fång när jag skulle ha en häst som tidigare haft fånganfall, han klarade tom att få på bete när jag hade honom, det gäller att undvika och förutse situationer som kan uppkomma. Hästen jag har nu verkar vara lite känslig, så jag har ordentlig koll på henne så att hon inte ska få fång.

Mycket forskning som gjorts visar att det är sockerarter (kolhydrater) som utlöser fång och inte protein som man tidigare trodde. Betfor skulle därför vara ett av de sämsta man kunde ge sin fånghäst. Tyvärr kommer jag inte ihåg artiklarna jag läste, det var ett par år sen. Men SLU har en hel del forskningsartiklar (om jag minns rätt)

Senast ändrad:

delvis KL

Har sett en lavinartad ökning av fånghästar i bekantskapskretsen.
Jag och en kamrat spekulerade i om vi håller våra hästar för feta?
Jag börjar tro det då de som fått fång nu inte har varit typiskt, som ponnyer eller stora kallblod.

Någon nämde att fång kan behandlas med något intravenöst, det var därför jag undrade. Det kommer en annan vet hit imorgon, en privatpraktiserande som har hästar som specialite. Hoppas mkt på detta.

Min sköthäst blev "bara" blockhalt när han fick fång.
Ingen höjd puls, ingen feber, stod inte konstig, bara blockhalt...

Bl.a. Finadyne kan ges intravenöst liksom andra liknande läkemedel, det ger en snabb effekt så man brukar börja med att ge en IV dos och sen fortsätta med att ge per os (= i munnen).
Hoppas du och din ponny får bra hjälp i morgon!

Jag tror att det kan ha lite med det konstiga vädret att göra också i alla fall här i Skåne. I höstas började ju gräset om att växa flera gånger. Jag minns när vi upptäckte att min häst hade fång. Det var i slutet på januari. Då var gräset redan grönt och en del växter bla nässlor hade kommit igång.

Kan det inte vara så att han hade förhöjd temp först utan att ni märkte det, att han hade puls sen utan att ni märkte det (man måste veta var man ska hitta den, hur man känner, det är inte jättelätt att hitta till en början) ?
Ni kanske inte uppmärksammade de tidiga tecknen på fång utan observerade först när han blev halt? Det är ganska ovanligt att man noterar de tidiga tecknen tyvärr...

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 412
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
724
Senast: Sesca
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
749
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka