Fång-fråga, utevistelse

Elwan

Trådstartare
Min 23-åring fick fång för tre veckor sedan, har stått på box 7 dgr med finadyn 5 dgr, efter de 7 första dagarna har han fått gå ut i hagbox från en timme och nu upp till fem tim.
Igår lyckades min yngre häst rulla sig för nära hagboxen och rev ner linorna, så nu vågar jag inte ha dem så i fortsättningen. Provade att hägna in en mindre yta i min vinterhage (tallplantering, inget vallgräs) men de äldre blev utträngd och sprang omkring i övriga hagen. Fick tag på honom efter 10 min men har ju sprungit sig genomsvett.

Hur pass illa är det att han sprungit omkring så pass 3 v efter fångutbrottet?
Hur ska jag gå vidare med utevistelse? Antingen släpper jag ut dem båda i den större vinterhagen typ 1 tim om dagen i början, eller ställer dem i två olika hagar på varsin sida av stallet. Då får den äldre gå i en 20x20 m hage som tyvärr mest är lera vid det här laget. Känns inte som att boxvilan kan pågå i all evighet, förutsatt att han inte blir sämre efter dagens bravader.

Rådvill. Vad är "minst sämst"? Eller ska boxvilan fortsätta och sedan promenera?

Pratade med vet innan jag tog ut honom i hagboxen och även att vänta med att sko honom. Hovslagaren kommer imorgon, anledningen var att inte provocera hovarna för tidigt efter fången. Tanken är att testa honom för cushings så snart det går. Vet tycker att han är i tillräckligt bra skick för att fortsätta behandöing.

Många är försiktiga med att låta en häst som nyligen har haft fång röra sig för mycket. Om jag fattar det rätt så har det gått ett par veckor efter den fick finadyn? Är den halt eller rör den sig som vanligt? Varför fick den fång? Finns det något dvs gräs, buskar eller ogräs som den kan äta i hagen? Kommer du att röntga hovarna?

Om det var min häst hade jag tänkt mig för innan jag släppte ut den i en större hage. Om den fortfarande är halt, har märkbar puls i kotorna eller verkar påverkad på annat sätt så hade jag inte släppt ut den alls.

Ja, det är två veckor sedan han fick sista dosen finadyn, hade vet ute för 9 dagar sedan och då var det ingen reaktion på visitertång. Däremot lite stapplig, tror det beror på ömfothet fram. Senaste fem dagarna har han rört sig bra när jag gått runt på gräsmattan. I hagboxen har han stått på grus.

Han rör sig bra efter förmiddagens bravader och har ingen puls. Går jag med honom blir hovarna normaltempererade.

Läste att Strömsholm rekomenderade 5 v boxvila. De gick kvar på betesvallen som de gått på sedan i aug, tänkte mig inte för. Vi har bara haft två frostnätter hitills och då tänkte jag att de kunde gå kvar på vallen så de har något att pyssla med. Vinterhagen blir snabbt tråkig. Men det var feltänk av mig! Den här varma hösten är lurig! Jag var mest nöjd att gamlingen hade sånt fint hull, men det har han ju tappat nu på 3 v.

Många är försiktiga med att låta en häst som nyligen har haft fång röra sig för mycket. Om jag fattar det rätt så har det gått ett par veckor efter den fick finadyn? Är den halt eller rör den sig som vanligt? Varför fick den fång? Finns det något dvs gräs, buskar eller ogräs som den kan äta i hagen? Kommer du att röntga hovarna?

Om det var min häst hade jag tänkt mig för innan jag släppte ut den i en större hage. Om den fortfarande är halt, har märkbar puls i kotorna eller verkar påverkad på annat sätt så hade jag inte släppt ut den alls.

Om hästen är lite stapplig hade jag inte släppt ut den annat än möjligen i en liten hage med bara jord eller grus. Det finns en risk att anfallet inte har upphört.

Jag hade inte sett din andra tråd om hjärtproblem när jag svarade i denna. Det verkar ju som att det är mer komplicerat än det du beskriver i denna tråd. Tråkigt med din häst. Jag anser inte att 23 år är gammalt för en häst. Men med så mycket problematik i bilden hade jag följt veterinärens råd. För några år sedan var inte alla veterinärer helt uppdaterade kring fång och jag tycker inte att det är fel att diskutera med andra. Men om jag hade läst din andra tråd först så hade jag inte svarat i denna. Vänd dig till ytterligare en veterinär om du är osäker.

Jag har haft kontakt med 3 veterinärer och han ska utredas för cushings så snart värdena har stabiliserats.

Jag hade inte sett din andra tråd om hjärtproblem när jag svarade i denna. Det verkar ju som att det är mer komplicerat än det du beskriver i denna tråd. Tråkigt med din häst. Jag anser inte att 23 år är gammalt för en häst. Men med så mycket problematik i bilden hade jag följt veterinärens råd. För några år sedan var inte alla veterinärer helt uppdaterade kring fång och jag tycker inte att det är fel att diskutera med andra. Men om jag hade läst din andra tråd först så hade jag inte svarat i denna. Vänd dig till ytterligare en veterinär om du är osäker.

Om hästen överhuvudtaget ska vara ute måste du nog se till att fixa en rymningssäker, lerfri hage åt den. Annars är det nog bäst att den står inne.

Min häst var 24 när hon fick sitt första fånganfall, hon stod inne på boxvila i minst tre veckor och fick därefter gå ut i en extremt liten hage som vi hägnade av i paddocken. Nu fanns det en paddock till på det stallet, som egentligen var bättre att rida i, plus att den enda häst som användes var min dåvarande ettåring som av förklarliga skäl ändå inte behövde vara i paddocken, så jag förstår om det är svårt att få till att hägna av en bit av paddocken om det inte är ens eget stall. Hon fick sen fortsätta med att gå i en lite mindre "normal" hage (det vill säga samma underlag som i den andra hagen), och då kunde vi ordna så att den var anslutning till hennes box (hon hade egen dörr ut ur boxen till hagen), så där fick hon komma och gå lite som hon ville. Eftersom hon fick fång vid den här tiden på året ungefär, och det var dessutom snö det året, så ville jag inte ha henne ståendes ute utan möjlighet till vindskydd, så då kunde hon gå in i boxen om hon ville. Hon gick i "normal" hage med min andra häst tre månader efter sista behandlingen.

Men. När hon fortfarande stod på boxvila lyckades hon rymma. Fråga mig inte hur, om någon idiot gick in i stallet och släppte ut henne eller om hon hoppade över boxdörren (som var rejält hög), men en granne hade hittat henne utanför de andra hästarnas hage på förmiddagen. Hon hade rusat runt rätt rejält. Vi bytte box på henne efter det, till en med galler, för att åtminstone kunna utesluta att hon skulle ta sig ut för egen maskin. Det hände aldrig igen, och hon fick inga men av sitt lilla äventyr heller.

Liknande trådar

Hästvård Har bläddrat igenom fångtråden och sökt på internet men hittar inte riktigt svar på det jag undrar. Konstaterat fång (ja av vet) Ingen...
Svar
14
· Visningar
3 117
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken...
2
Svar
20
· Visningar
2 554
Senast: Magnum
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka