M
Martina_o_jag
Har ett halvblod på 5 år, svårfödd och tappar lätt hullet, väger ca 620 kg. I går när hovslagaren var här konstaterade han blödningar i lamellranden, och frågade om hästen hade varit varm i hovarna. När jag tänkte efter hade hon det, några dagar efter att hon ridits lite hårdare än vanligt, men eftersom det gick över och hon inte visade tecken på hälta, så lät jag det bero. (Det var för ungefär två veckor sedan, i samma veva som installningen.) Men troligen var det ett anfall av fång, som nu syntes vid verkningen. Värst var vä fram, men även hö var påverkad. Bakhovarna var helt fria. Hovslagaren troddde att det var foderrelaterat. Jag vill höra era teorier! (Kanske inlägget skulle legat på hästvård i stället?) Hon fodras med hö 9-10 kg per dag, började med mindre mängd i god tid innan installningen (ingen analys, men bra fjolårshö skulle det vara). Krafft Groov 0.5 kg, (fått detta som stöd under betet också) samt lucerhack 0.5 kg-1 kg. Fått lucerhack 1/4 kg under betet (muskelfattig). Nu i höst har det tillkommit havre 0.5 l utöver detta. Vad tror ni? Varför får en sådan här häst fång? Är det foderrelaterat eller kan det vara för att hon är tung, någon slags mekanisk fång?