Sv: Fång, Fenylbutazon, behandlingstid.
Jag förstår om du tycker det är jobbigt att ge "butta", för det är ju som du säger inte särskilt snällt mot magen. Om ponnyn bara ätit medicinen sedan i torsdags, alltså endast 3 dagar, så kan jag lova dig att symtomen kommer tillbaks med en gång om du tar bort "buttan". Hur länge som behövs varierar dock, men jag tror inte man brukar ge mindre än 10 dagar för att sedan utvärdera. Vad sa veterinären?
Angående röntga eller inte, så skulle jag (med min erfarenhet) göra det vid MINSTA tvekan för att se hur det ser ut på insidan. Det är så viktigt för att hovslagaren ska kunna göra ett bra jobb. Din lilla ponny har ju dessutom troligtvis haft fång i några veckor (jag mindes din andra tråd), så anfallet hävdes ju inte så värst tidigt. Det innebär ökad risk för rotationer och sänkningar. Du får helt enkelt se tiden an och hålla kontakten med en BRA hästveterinär! Från Strömsholms djursjukhus hemsida:
Vad ska jag göra om jag misstänker att min häst fått fång ?
"Om man misstänker att hästen har fått fång skall man så fort som möjligt hjälpa den.
· Ställ hästen på strikt boxvila, gärna på tjock spånbädd.
· Tillkalla veterinär som kan hjälpa Dig att ställa diagnos och ge hästen smärtstillande.
· Behandla orsaken ( om den är känd )
· Ge endast grovfoder, gärna högt placerat i ett hönät eller dylikt. Var försiktig med foderbyten.
· Undvik transport av hästen
· Om hästen är nyskodd eller skodd med sula - ta av skor ( om möjligt ). Gör inga andra åtgärder på hovarna.
· Gör det så bekvämt som möjligt för hästen, kyl ben och hovar, ställ dem på dynor av skumplast eller styren.
Låt hästen stå som ovan i cirka 10 dagar, även om symptomen avtar. Har hästen fortfarande symptom efter 10 dagar har med stor sannolikhet en lägesförändring av hovbenet skett i hovarna. Det finns i dag inget känt sätt att förhindra utvecklingen. Antingen avtar problemet eller så får hästen en lägesförändring.
Vad gör jag om min häst inte blir bra efter det akuta skedet ?
Om hästen har kvarstående symptom efter cirka 10 dagar bör hovarna röntgas. Utifrån röntgenbilderna kan en skicklig hovslagare vidta åtgärder för att hjälpa hästen att återfå ett friskt samband mellan hovben och hovkapsel."