Fång, Fenylbutazon, behandlingstid.

Cillen89

Trådstartare
Min shetlandsponny fick tyvärr fång i onsdags och har ätit Fenylbutazon sedan i torsdags. Han uppvisade klassiska symtom som att stå med frambenen långt framför sig, gick gärna med "raka" framben och gick på trakterna, puls, ville/kunde inte vända o.s.v. Han blev ganska snabbt symtomfri när han sattes på Fenylbutazon, och jag undrar nu hur länge man ska fortsätta ge buttan? Jag är lite nojjig att magen ska balla ur..
Han står givetvis på boxvila med djup ströbädd..

Bör man alltid åka in och röntga hovarna eller om han nu blir bra ganska omgående efter detta anfallet är det nödvändigt? Ponnyn är 4 år och det är första gången han har fång.

Sv: Fång, Fenylbutazon, behandlingstid.

Det där är omöjligt att svara på. Olika från fall till fall. Fråga den veterinär som ordinerat medicinen. Fång är en alldeles för allvarlig sjukdom för att man ska "chansa". Lycka till och hoppas att ponnyn repar sig snabbt!

Jag förstår om du tycker det är jobbigt att ge "butta", för det är ju som du säger inte särskilt snällt mot magen. Om ponnyn bara ätit medicinen sedan i torsdags, alltså endast 3 dagar, så kan jag lova dig att symtomen kommer tillbaks med en gång om du tar bort "buttan". Hur länge som behövs varierar dock, men jag tror inte man brukar ge mindre än 10 dagar för att sedan utvärdera. Vad sa veterinären?

Angående röntga eller inte, så skulle jag (med min erfarenhet) göra det vid MINSTA tvekan för att se hur det ser ut på insidan. Det är så viktigt för att hovslagaren ska kunna göra ett bra jobb. Din lilla ponny har ju dessutom troligtvis haft fång i några veckor (jag mindes din andra tråd), så anfallet hävdes ju inte så värst tidigt. Det innebär ökad risk för rotationer och sänkningar. Du får helt enkelt se tiden an och hålla kontakten med en BRA hästveterinär! Från Strömsholms djursjukhus hemsida:

Vad ska jag göra om jag misstänker att min häst fått fång ?

"Om man misstänker att hästen har fått fång skall man så fort som möjligt hjälpa den.
· Ställ hästen på strikt boxvila, gärna på tjock spånbädd.
· Tillkalla veterinär som kan hjälpa Dig att ställa diagnos och ge hästen smärtstillande.
· Behandla orsaken ( om den är känd )
· Ge endast grovfoder, gärna högt placerat i ett hönät eller dylikt. Var försiktig med foderbyten.
· Undvik transport av hästen
· Om hästen är nyskodd eller skodd med sula - ta av skor ( om möjligt ). Gör inga andra åtgärder på hovarna.
· Gör det så bekvämt som möjligt för hästen, kyl ben och hovar, ställ dem på dynor av skumplast eller styren.
Låt hästen stå som ovan i cirka 10 dagar, även om symptomen avtar. Har hästen fortfarande symptom efter 10 dagar har med stor sannolikhet en lägesförändring av hovbenet skett i hovarna. Det finns i dag inget känt sätt att förhindra utvecklingen. Antingen avtar problemet eller så får hästen en lägesförändring.
Vad gör jag om min häst inte blir bra efter det akuta skedet ?
Om hästen har kvarstående symptom efter cirka 10 dagar bör hovarna röntgas. Utifrån röntgenbilderna kan en skicklig hovslagare vidta åtgärder för att hjälpa hästen att återfå ett friskt samband mellan hovben och hovkapsel."

Mindre än 10 dagar? NSAID gör endast någon nytta i max 3 dagar vid ett akut fånganfall, har hästen fortfarande ont efter det så har det skett förändringar i hoven och då hjälper det inte med antiinflammatorisk. Dvs att om hästen kan klara sig på boxvila utan att ha alltför ont så är det bäst att sluta med butta pga de allvarliga biverkningarna. Hur hästen mår utan smärtstillande säger också mkt om hur stor skadan i hovarna är.

Kan den av djurskyddsskäl inte klara sig utan smärtstillande och fortfarande har väldigt ont får man förstås fortsätta att ge det lite längre, men då skulle jag definitivt lägga till Gastrogard så stackarn inte åker på magsår och kolik i tillägg till fång....

Kör inte iväg med en fånghäst, vänta tills den är smärtfri med att röntga eller röntga hemma (de flesta distrikt verkar ha en portabel röntgenmaskin nu).

Jag minns också den förra tråden, TS din ponny har haft fång länge... Troligt är att det lätta fånganfallet nu förvärrats kraftigt eftersom inget gjordes åt ponnyns tidiga symptom.

NSAID gör endast någon nytta i max 3 dagar vid ett akut fånganfall, har hästen fortfarande ont efter det så har det skett förändringar i hoven och då hjälper det inte med antiinflammatorisk.

Kan den av djurskyddsskäl inte klara sig utan smärtstillande och fortfarande har väldigt ont får man förstås fortsätta att ge det lite längre, men då skulle jag definitivt lägga till Gastrogard så stackarn inte åker på magsår och kolik i tillägg till fång....

Vad menar du? Hjälper det längre än tre dagar eller inte? Eller menar du att man ska byta preparat?

Jag har förstått det som att NSAID verkar betydligt längre tid än tre dagar. En häst som har ett akut fånganfall kan ha fruktansvärt ont. Det kan inte vara OK att låta den lida. Det är plågsamt nog ändå. Sedan bör man naturligtvis vara medveten om att det inte är riskfritt att ge den butta under en längre tid. Man måste vara jättenoga med att inte utsätta mage och tarmar för påfrestningar, olika hästar är säkert olika känsliga och man får avväga fördelar och nackdelar.

Min erfarenhet av att ta hand om en häst med fång är att det är en fruktansvärd sjukdom med massor av jobbiga beslut att fatta där man i stort sett aldrig kan fatta ett bra beslut utan i bästa fall det som är minst dåligt. Detta med NSAID medicinering är ett exempel.

Mindre än 10 dagar? NSAID gör endast någon nytta i max 3 dagar vid ett akut fånganfall, har hästen fortfarande ont efter det så har det skett förändringar i hoven och då hjälper det inte med antiinflammatorisk. Dvs att om hästen kan klara sig på boxvila utan att ha alltför ont så är det bäst att sluta med butta pga de allvarliga biverkningarna.

Saker och ting har kanske förändrats sedan jag hade med fång att göra för 4 år sedan, men jag tycker att det låter väldigt lite att endast ha en fånghäst på smärtstillande i 3 dagar. Jag snabb-googlade lite och hittade en annan klinik som säger:

"Hästen bör stå still på smärtstillande behandling i 1-2 veckor" (http://aledjurklinik.se/hastavdelning/rad-och-tips/fang/).

Och en annan:

"Långtidsbehandling av fång
Ca 2 veckor efter initialbehandlingen har påbörjats (denna tid beror på hur snabbt hästen svarar på behandling).

1. Smärtstillande mediciner minskas ned för att sedan avslutas. Hästen skall då röra sig obehindrat utan smärtstillande, annars fortsätter behandlingen tills djuret är komfortabelt" (http://www.hallandsdjursjukhus.se/index.php/friskvard/28-fang).

Saker och ting har kanske förändrats sedan jag hade med fång att göra för 4 år sedan, men jag tycker att det låter väldigt lite att endast ha en fånghäst på smärtstillande i 3 dagar. Jag snabb-googlade lite och hittade en annan klinik som säger:

"Hästen bör stå still på smärtstillande behandling i 1-2 veckor" (http://aledjurklinik.se/hastavdelning/rad-och-tips/fang/).

Och en annan:

"Långtidsbehandling av fång
Ca 2 veckor efter initialbehandlingen har påbörjats (denna tid beror på hur snabbt hästen svarar på behandling).

1. Smärtstillande mediciner minskas ned för att sedan avslutas. Hästen skall då röra sig obehindrat utan smärtstillande, annars fortsätter behandlingen tills djuret är komfortabelt"
(http://www.hallandsdjursjukhus.se/index.php/friskvard/28-fang).

Så behandlades en fånghäst jag känner. Han är i gång sen dess som ridhäst och har inte varit dålig. Han behandlades ganska länge och magen tålde det. Nu minns jag inte exakt hur länge men det var betydligt längre än 10 dagar.
Bete har de varit noga med sen dess ändå.

Jag minns också den förra tråden, TS din ponny har haft fång länge... Troligt är att det lätta fånganfallet nu förvärrats kraftigt eftersom inget gjordes åt ponnyns tidiga symptom.
Ts.
Dessvärre är det nog troligt.
Fångkänning då o nu förvärrats till regelrätt fång. Kanske lika bra att det nu blev en tydlig diagnos.
NSAID ska ges både för smärtan o dels inflammationen i lamellerna.

den ska ej ens tas ut ur boxen för att "kollas".
Man utgår ifrån hur bekväm den är i sin box med det mjuka djupa underlaget.

när du röntgat vet du hur lång konvalescens den behöver.
Var gång den belastas kan det nyutläkta gå upp- ett smärre återfall- varav Strömsholm har 5 v. intervall för ALLA fånghästar.

du får nog omvärdera munkorgen då en pyttehäst o en storhästinte har samma behov, men ingen större skillnad på huvud/ mun= vad den kan stoppa i sig.

För att göra den ännu tydligare: NSAID har endast effekt de första dagarna mot laminitis (den smärtstillande effekten kvarstår såklart). Det är enbart i den akuta skedet att antiinflammatorisk medicin kan hjälpa, efter det är det i princip meningslöst att ge ur läkningssynpunkt. Det kommer inte göra hästen bättre, det maskerar enbart symptomen.

När den tiden har gått kan NSAID tom ha en negativ effekt på läkningen plus att det som sagt har en mängd väldigt allvarliga biverkningar. Därför är det alltid bättre om hästen kan vara utan om den inte har för ont.

Har hästen jätteont och inte kan röra sig i boxen är det klart man måste ge den smärtlindring, men i många fall behövs det inte och då är det otroligt dumt att rutinmässigt ge NSAID i veckor!

Man kan inte dra alla fånganfall över en kam och kategorisk påstå att det bästa vid fång är att alla får butta i 12 dagar. För vissa kan det vara bra, för andra katastrofalt.

Senast ändrad:

När min ponny fick fång hade jag kontakt med veterinären nästan dagligen. Jag fick mycket hjälp med hur jag ska göra och hur länge jag skulle ge buttan. Jag gav även probimin för magen varje dag.

Min var symtomfri ganska fort, jag fick minska dosen butta redan efter 3-4 dagar till hälften och sedan hyfsat snabbt minska ner till ingenting alls då han inte längre hade ont.

Man kan inte dra alla fånganfall över en kam och kategorisk påstå att det bästa vid fång är att alla får butta i 12 dagar. För vissa kan det vara bra, för andra katastrofalt.

Men det är det väl ingen som har gjort?? Den ENDA som kan avgöra vad som är rätt för TS ponny är väl TS veterinär som har sett hästen? Däremot tror jag knappast att det räcker att ge smärtstillande i 3 dagar i de flesta fall, speciellt inte när det verkar som om TS ponny har gått med fång ett tag. Men, som sagt, TS veterinär lär väl bäst bedöma graden av smärta hos ponnyn.

Att "butta" inte är speciellt nyttigt att ge i tid och otid, det är vi nog alla överens om!

För att göra den ännu tydligare: NSAID har endast effekt de första dagarna mot laminitis (den smärtstillande effekten kvarstår såklart). Det är enbart i den akuta skedet att antiinflammatorisk medicin kan hjälpa, efter det är det i princip meningslöst att ge ur läkningssynpunkt.

Har hästen jätteont och inte kan röra sig i boxen är det klart man måste ge den smärtlindring, men i många fall behövs det inte och då är det otroligt dumt att rutinmässigt ge NSAID i veckor!

Jag utgick från att det var den smärtstillande effekten vi diskuterade. Det handlar väl om en ponny som har haft fång ett tag. Om man vill ge NSAID för att försöka stoppa ett fånganfall har jag förstått det som att man måste ge det innan hästen får ont dvs innan symptomen uppstår. Det finns då de som menar att man kan dämpa anfallet. Men som med så mkt annat när det gäller fång så måste man reagera före det har inträffat. Man måste alltså ha stenkoll på hästen hela tiden för att det ska vara möjligt. Det är nog inte något att rekommendera. man ska vara restriktiv med NSAID.

Vem drar alla fånganfall över en kam?

Min ponny har stått på butta i samband med fång i allt från tio dagar till tre veckor, beroende på hur kraftigt anfallet var. Allt i samråd med behandlande veterinär, givetvis. På henne ballade inte magen ur, men jag har förstått att det kan hända.

Nu var min ganska dålig, min veterinär vill annars inte skriva ut butta till kleti och pleti utan sätter in "snällare" preparat i första hand. Vad säger veterinären som behandlat hästen? Hen lär ju veta vad som är bäst för just din häst.

Tolkat Centaurs kommentar som att råden haglar friskt i tråden och hon har ju helt rätt i att frågan borde ställas till behandlande veterinär , kanske extra viktigt att poängtera just i denna TS fall .

Så tolkade jag dina citat. "Hästen bör stå på smärtstillande behandling i 1-2 veckor"

TS undrar hur länge en fånghäst ska få butta och då anser jag det blir fel att komma med generella råd.

Det går liksom inte att bestämma att vid fång, då ger man butta i x antal dagar. Min fick tex bara butta i 2 dagar för då började magen krångla och vi (vet och jag) bedömde att nyttan ej övervägde riskerna, han hade inte så ont att det var ett måste.

Det är så olika från fall till fall, och kan hästen klara sig utan så är det helt tokigt att fortsätta behandlingen bara för att. Man måste utvärdera vid varje fånganfall hur länge just den hästen skall ha smärtstillande och ge minst möjlig dos i så kort tid som möjligt.

Nu kan det hända att TS ponny har så kraftig fång att den behöver få butta i 10 dagar, det vet jag ju inget om. Verkar hästen helt smärtfri och opåverkad kan man försöka sänka dosen eller hoppa över en dos för att se hur den reagerar, utvärdera om den verkligen behöver fortsätta med buttan. Är det tydligt att den har ont får man fortsätta behandlingen, och som sagt helst lägga till Gastrogard.
Men det är något som bör diskuteras med behandlande veterinär och inget man kan avgöra på ett forum.

Liknande trådar

K
Hästvård Ber om ursäkt för att jag postar ännu en fångtråd, det verkar vara högsäsong för dem just nu... Snabb historik: Måndag: Plockar hästen...
2
Svar
38
· Visningar
3 418
Senast: Lickety
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 345
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka