Fång eller vad?

fleur

Trådstartare
I går när fullblodsherren skulle skos upptäckte vi att han var lite "röd" i lamellranden på ena fram. Hoven är annars kall och ingen puls. Inga konstiga förändringar har gjorts så vad kan det vara? (Han verkades dock ganska mycket) Han har haft en skada i bak (men ej diagonalt) och det var ett år sedan. Funderar på att ringa vet. idag men vet ej om jag är nojjig eftersom hästen inte är halt eller varm eller "konstig" på något sätt.
Kan det ändå vara fång?

Sv: Fång eller vad?

Vad sa hovslagaren då? Var lamellranden breddad?

när det syns rött i lamellranden så är fånget gammalt. det tar några mnd innan det växer ned så det syns. så att ringa vet nu har absolut inget syfte. tänk över om han varit öm eller konstig för några mnd sen?

eftersom det endast är ena hoven och du inte har märkt av några problem så är det antagligen bara en yttre skada, tex gruskorn som legat och skavt ed.

Hovslagaren var tveksam till vad det kunde vara, han undrade själv om det kunde vara fång. Lamellranden är inte breddad.

när det syns rött i lamellranden så är fånget gammalt. det tar några mnd innan det växer ned så det syns. så att ringa vet nu har absolut inget syfte. tänk över om han varit öm eller konstig för några mnd sen?

eftersom det endast är ena hoven och du inte har märkt av några problem så är det antagligen bara en yttre skada, tex gruskorn som legat och skavt ed.

Tack för svar, det låter troligt. Han har varit igång sedan november utan några konstigheter.

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 771
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 174
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10