fång?? eller vad kan de va?

F

fonen

min medryttarpålle har haft väldigt kort och stumt steg fram i 1½ vecka nu ungefär, ägaren vill inte åka till klinik än utan vill vänta några dagar till.

misstänker att de kan vara fång men är osäker.
låter väl som de?
kort stumt steg, svårt för att vända..däremot så travar och galopperar hästen i hagen..och de är pga de som ägaren vill avvakta med att åka.
ja tycker de är helt galet att vänta såhär men ja har inte så mycket att säga till om.

men vad finns de för andra anledningar till att hästen får kortare steg
och blir allmänt stela?
tänkte på inflammation eller nåt men då borde benen vara varma väl?

Sv: fång?? eller vad kan de va?

Låter ju som fång men igenligen så borde hästen inte vilja trava eller galoppera då heller. Känn efter om hovarna är varma, och om hästen har puls i benen. Om den ställer sig med frambenen långt framför sig så kan det vara fång ,då den vill avlasta dem.
Ta för säkerhetskull bort allt kraftfoder. Tycker att ni borde kolla upp det. Ta hem en vet. ifall det känns enklare. Då kan ju han/hon ta ett status på hästen och ev. remittera vidare till klinik om hästen skulle behöva röntgas eller göra nån vidare utredning.
Hoppas att det går bra!

Fång är väldigt svårt. Det kan se ut på många sätt. Men jag kan ju säga att när min häst hade fång var hon VÄLDIGT ovillig att röra sig i någon gångart snabbare än långsam skritt...

låter väldigt likt fång.
min kompis häst fick fång och dom märkte ingenting förutom att den tillslut reagerade lite på asfalt, och då väldigt väldigt lite.

kompisen hoppade och tränade på som vanligt, inte ens tränaren märkte nåt, sen när dom kom till kliniken så visade de sig att den hade hovbensrotation på båda fram.

så de är inte alltid hästen är ovillig att röra sig, beror nog på hur smärttålig hästen är.

hmm svårt att uttala sig om så här, men precis som de andra säger så kan de bete sig på olika sätt även när de har fång, min stod inte i den karaktäriska fångställningen, o hade ändå rotation på 6 grader fram

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 517
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 268
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 800
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar