Sv: fång eller korsförlaming?
En gissning om vad som orsakade hästens stelhet kan vara att den gick omkull, tänk på att den är 20 år som du skrivit, och har dessutom inte ridits ordentligt på ett tag. Jag vet av egen erfarenhet att det inte krävs mycket för gamla hästar att bli styva, och precis som med människor kan det vara värre den tredje dagen. Tänk dig själv om du skulle vara runt 70-80 år och ramla omkull, någonstans skulle det nog kännas.
men detta är bara en teori.
Min 22-åriga foderhäst halkade i vintras med båda fram när jag var ute och red, men ingenting märktes så jag tänkte inte mer på det. (Hon blev just då inte mycket motionerad då hon fått vaccin dagen före hon halkade, så var bara ute och gå i några dagar efter det med henne och märkte alltså inget i hennes rörelsemönster då vi bara skrittade.) men efter ett par dagar, tror det var en torsdag hon halkade, på lördag märkte jag att något var på tok, hon var arg som ett bi när jag ryktade henne över bogarna och gjorde utfall när jag klämde på dem, något som inte alls var likt henne (hon hade inte visat någon ilska eller annat varken samma dag eller dagen efter hon halkat). Hon hade förmodligen sträckt sig när hon halkade och var sjuk i bogarna därför.
Ang. misstanke om fång, du skrev att du har haft erfarenhet av fånghästar, så du kollade säkert om den hade puls eller var varm i hovarna?
Var hon bara ovillig att röra sig, åt och drack hon ändå normalt osv?
I alla fall, skönt att hon är ok igen, hoppas det inte händer på nytt!