fång eller korsförlaming?

Sv: fång eller korsförlaming?

Jag tycker fortfarande att det hade vart mest rimligt att det visade sig dagen efter. Givetvis är jag observant på min häst.

Fast det brukar ju göra mest ont andra eller tredje dagen. Har du inte själv slagit dig ordentligt? Jag tror oxå att omkullgåendet är orsaken. Tycker du ska vara mycket observant på hästen så att den inte fått bestående skada.
Jo visst kan det va så,man vet ju själv när man slått sig eller fått rejäl träningsvärk,oftast är det som ondast ett par dar efter..:yuck:

Nej jag talade inte om för veterinären att min häst hade gått omkull i hagen eftersom jag inte satte det i samband med hennes symtom hon uppvisade två dygn senare. Jag tycker hon borde visat stelheten dagen efter isåfall.
Men alla fakta gör det lättare för vet att ställa diagnos,vad vi tycker som hästägare är inte alltid relevant.Vi har inte veterinärutbildning.
Om du har ont i ryggen tex och går till doktorn ,och det uppkommit efter att du slått omkull på isen ett par dar före, så visst är det viktigt att tala om?
En fraktur/spricka tex kanske inte gör så ont till att börja med,och vissa hästar (och hästägare) har hög smärttröskel.

Ta inte åt dig av kritik o blir sur,lär av det istället.;)

Bra att hästen är ok igen förrässten:)Jag glad.:p

Givetvis gör all nödvändig fakta enklare att reda ut problemet. Men som du säkert har förstått så satte jag inte omkmullgåendet i anknytning till de uppvisade symtomen. Ingen är gladare än jag om det har med det att göra.

Jag har dock haft fånghästar tidigare och tyckte att det beteendet hon visade upp tydde en hel del på just fång.

Dvs jag utgick från min egen kunskap. Även en kunnig veterinär kan göra misstag och är av den anledningen ej okunnig. Snarare öppnar det upp för nya infallsvinklar= bra.

Jag blir varken sur eller irriterad, jag blir dock orolig och som sagt mörkrädd från många konstiga konstaterande från vissa i denna konversation som visar på stor okunskap och som dessutom i vissa fall kan vara farlig på lång sikt. Det är alltså hästens utfodring jag skriver om.

Vill inte skrämma upp dig i onödan men ett ordentlig omkullgående kan bli ödesdigert.

Förstår att det kan gå illa om det vill sig olyckligt. Men hästen visar inga symtom längre, så jag hoppas symtomen är borta långsiktigt.

En gissning om vad som orsakade hästens stelhet kan vara att den gick omkull, tänk på att den är 20 år som du skrivit, och har dessutom inte ridits ordentligt på ett tag. Jag vet av egen erfarenhet att det inte krävs mycket för gamla hästar att bli styva, och precis som med människor kan det vara värre den tredje dagen. Tänk dig själv om du skulle vara runt 70-80 år och ramla omkull, någonstans skulle det nog kännas. :) men detta är bara en teori.
Min 22-åriga foderhäst halkade i vintras med båda fram när jag var ute och red, men ingenting märktes så jag tänkte inte mer på det. (Hon blev just då inte mycket motionerad då hon fått vaccin dagen före hon halkade, så var bara ute och gå i några dagar efter det med henne och märkte alltså inget i hennes rörelsemönster då vi bara skrittade.) men efter ett par dagar, tror det var en torsdag hon halkade, på lördag märkte jag att något var på tok, hon var arg som ett bi när jag ryktade henne över bogarna och gjorde utfall när jag klämde på dem, något som inte alls var likt henne (hon hade inte visat någon ilska eller annat varken samma dag eller dagen efter hon halkat). Hon hade förmodligen sträckt sig när hon halkade och var sjuk i bogarna därför.
Ang. misstanke om fång, du skrev att du har haft erfarenhet av fånghästar, så du kollade säkert om den hade puls eller var varm i hovarna?
Var hon bara ovillig att röra sig, åt och drack hon ändå normalt osv?
I alla fall, skönt att hon är ok igen, hoppas det inte händer på nytt! :)

Tips att kolla upp hästen veterinär ET. Min har varit dålig i flera månader efter en omkulltrillning. Blev justerad i ländrygg och SI-led och det tog tyvärr lång tid innan jag kom på vad felet var, hon visade väldigt små symptom men hade ganska stora problem.

Jag tror nu också att har med omkullgåendet att göra:) Jag anade vaga fångsymtom då jag tyckte hon utsöndrade något mer värme än vanligt i framhovarna. Men skulle tro att det var en ren tillfällighet. Hästen mår som sagt bra igen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka