fång eller korsförlaming?

sommarvind

Trådstartare
Mitt 20 åriga halvblodsto betedde sig stelt och hade svårt/ovilja att röra sig i förrgår kväll. Hon stod gärna och vilade ena bakhoven och när man fick henne att gå så gick hon stelt med alla benen och det var precis som hon kände sig för. Min första tanke var fång,eller korsförlaming, det var de som poppade upp i mitt huvud.

Hon går på lösdrift och äter ett bra hösilage. (inga mineraler eller kraftfoder) Skulle gissa på att hon petar i síg en 19-20 kg per dygn. Hon hade klarat sig på mindre men det är svårt att styra när man har lösdrift.

Hon har ingen feber. Något gallig i på framsidan bakhaserna.

Hon har inte ridits på länge så någon överansträngning kan de ju knappast vara.

Dagen efter så var hon betydligt bättre, senare igårkväll var hon mer eller mindre som vanligt. Man kan möjligen ana en vag stelhet bak, när man ser henne i trav men de är marginellt. Hon är sig själv igen.

veterinären uppmanar att avvakta så länge hon inte blir sämre eller får feber.

Vad är er spontana tanke att det kan vara?

Hon har aldrig någonsin haft fång, hon är van att äta sig rejält rund om sommrarna, och har aldrig haft fång vare sig sommartid eller vintertid innan.

Senast ändrad:
Sv: fång eller korsförlaming?

Rätta mig om jag har fel men kan man inte ta prover på misstänkt korsförlamning? Dessa skulle tydligen i så fall vara värdefull information inför igångsättning.

Mitt 20 åriga halvblodsto betedde sig stelt och hade svårt/ovilja att röra sig i förrgår kväll.

Hon går på lösdrift och äter ett bra hösilage. (inga mineraler eller kraftfoder)

Eftersom du tydligen inte bryr dig om att ge hästen de mineraler och vitaminer den behöver så är det inte så konstigt att hästen får muskelproblem.

? Jag har ett analyserat grovfoder med såpass bra värden i vilket gör att min häst får i sig de näringsvärden hon behöver. Ibland blir man mörkrädd av att läsa vissa svar här. Du bidrar till ett av dom. Tråkigt och skrämmande att läsa om. Jag råkar vara väldigt intresserad utav just foder och hästens näringsupptag.

Vart har du läst att min häst inte skulle få i sig det hon behöver? Har du aldrig varit med om ett fullgott grovfoder? Jag är extremt noga med vad jag stoppar i mina hästar. Mina unghästar äter samma foder och till dom är det dock inte fullgott, där behövs kalcium,fosfor och magnesium. Därför ger jag dom mineraler.
Gammelhästen som är 20 får i sig allt hon behöver genom att bara äta grovfoder, det enda jag ger henne extra är selentilskott men det ser jag som en självklarhet med tanke på sveriges selenfattiga marker. Jag blir som som sagt mörkrädd av att läsa vissa svar här. :o

Det låter mer som kf än fång, men jag tycker vet borde kommit ut och tagit ett blodprov för att fastställa att det är kf. Det finns ju många andra sjukdomar som kan ge liknande symptom.

Jag det kan man ju tycka, hon tyckte gott att ja kunde avvakta. Känner mig dock lugnare nu för nu är hon i stort sett bra. Men det är klart att jag funderar ju på vad det va för åkomma hon fick. Skulle de komma tillbaks så kommer jag dock inte gå med på att avvakta då vill jag gå till botten med vad som utlöste det hela.

Jaa, det är ju konstigt om hon skulle få kf när hon inte får någon stärkelse öht. Kan hon tex ha gått omkull i hagen??

Ja det har hon, i onsdags ramlade hon i hagen, reste sig dock upp med en gång och jag kände igenom henne och hon visade inget. Reflekterade sedan inte så mycket över det.

Det var i fredags kväll som hon visade stelheten. Tror du att det kan ha ett samband?

Ja det har hon, i onsdags ramlade hon i hagen, reste sig dock upp med en gång och jag kände igenom henne och hon visade inget. Reflekterade sedan inte så mycket över det.

Det var i fredags kväll som hon visade stelheten. Tror du att det kan ha ett samband?
Vad tror du själv?
Och talade du om för veterinären att hon gått omkull?

Vad tror du själv?
Och talade du om för veterinären att hon gått omkull?

Eftersom det inte framgår i TS så är min uppfattning (som vanligt) att man startar en tråd där man delger trauma efter egen kunskap..

Bristande kunskap leder till väldigt mkt onödig tid och forskning från den som verkligen vill hjälpa den enskilda individen välbefinnande (hästen) så va vänlig och delge all information redan i ts i stället för att själv varefter tråden lider uppfattas som att övriga svarande har bättre kunskap utifrån sina frågor där senare man lyckas "segdra "fram hela historiken

Sedan när lite mera hästkunniga personer (fortfarande orkar delge sin hästkunskap) så framkommer det att man talar för både blinda och döva..

Varför skulle ts nämna för veterinären att den "wobblat" i hagen när det tydligen inte kan vara skadligt utan det skadliga är rent fodderrelaterat

Senast ändrad:

Men va? Om hon gått omkull i hagen så är väl ändå det den mest troliga orsaken till att hon är stel och ovillig att gå?

Jag vet faktiskt inte om det kan ha ett samband. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min häst hade drabbats av. Det var lite därför som jag startade denna tråden eftersom det är ett diksussionsforum där man kan bolla ideér. Jag skriver inte ofta här på buke men ibland gör jag det och har haft turen att få bolla ideér med andra kunniga hästmänniskor, tyvärr har inte denna tråden gett mig så mycket mer än spydiga utlåtanden. Tråkigt.

Om det kan ha med själva omkullgåendet att göra så tycker jag att det borde visat sig dagen efter? Därför har jag inte relaterat till det.

Tycker du skriver ganska luddigt, på vilket sätt har jag visat okunskap? Jag råkar varken vara nybörjare eller idiot. Självklart utgår jag från min egen kunskap när jag startade denna tråden. Vem hade inte gjort det? Du får gärna rikta dina inlägg till mig istället för att fälla en dryg kommentar till någon helt annan om hur du tror dig veta vilken kunskapsnivå jag ligger på. ;)

Nej jag talade inte om för veterinären att min häst hade gått omkull i hagen eftersom jag inte satte det i samband med hennes symtom hon uppvisade två dygn senare. Jag tycker hon borde visat stelheten dagen efter isåfall.

Vad menar du med att det skadliga skulle vara foderrelaterat? Du har en del att förklara. Hoppas du orkar det.

Nej jag talade inte om för veterinären att min häst hade gått omkull i hagen eftersom jag inte satte det i samband med hennes symtom hon uppvisade två dygn senare. Jag tycker hon borde visat stelheten dagen efter isåfall.

Det är just därför det är så bra att få bolla tankar och ideer med andra :idea: ! Annars kanske du inte tänkt på att ramlingen KAN ha ett samband med stelheten :)
Men sen finns det alltid folk som alltid vet bäst och direkt hade sett alla eventuella samband hur långsökta de än är.. (bry dig inte, det är så nästan jämt på buke)

Jag hoppas för er skull att det är ramlingen i hagen och inte fång som gjort hästen stel.

Om det kan ha med själva omkullgåendet att göra så tycker jag att det borde visat sig dagen efter? Därför har jag inte relaterat till det.

Fast det brukar ju göra mest ont andra eller tredje dagen. Har du inte själv slagit dig ordentligt? Jag tror oxå att omkullgåendet är orsaken. Tycker du ska vara mycket observant på hästen så att den inte fått bestående skada.

Ja men precis. Jag är ganska "glad" om det har med omkullgåendet att göra, för nu är hon precis som vanligt igen så förhoppningsvis kanske det bara var en sträckning:) Nej jag försöker att inte haka upp mig så mycket på vad andra skriver men jag blir lite mörkrädd när folk bland annat börjar påpeka att det skulle ha med min utfodring att göra, vilket omöjligt kan stämma då jag alltid har fullständiga analyser och ser till att alla mina hästar får en individuell foderstat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka