sommarvind
Trådstartare
Mitt 20 åriga halvblodsto betedde sig stelt och hade svårt/ovilja att röra sig i förrgår kväll. Hon stod gärna och vilade ena bakhoven och när man fick henne att gå så gick hon stelt med alla benen och det var precis som hon kände sig för. Min första tanke var fång,eller korsförlaming, det var de som poppade upp i mitt huvud.
Hon går på lösdrift och äter ett bra hösilage. (inga mineraler eller kraftfoder) Skulle gissa på att hon petar i síg en 19-20 kg per dygn. Hon hade klarat sig på mindre men det är svårt att styra när man har lösdrift.
Hon har ingen feber. Något gallig i på framsidan bakhaserna.
Hon har inte ridits på länge så någon överansträngning kan de ju knappast vara.
Dagen efter så var hon betydligt bättre, senare igårkväll var hon mer eller mindre som vanligt. Man kan möjligen ana en vag stelhet bak, när man ser henne i trav men de är marginellt. Hon är sig själv igen.
veterinären uppmanar att avvakta så länge hon inte blir sämre eller får feber.
Vad är er spontana tanke att det kan vara?
Hon har aldrig någonsin haft fång, hon är van att äta sig rejält rund om sommrarna, och har aldrig haft fång vare sig sommartid eller vintertid innan.
Hon går på lösdrift och äter ett bra hösilage. (inga mineraler eller kraftfoder) Skulle gissa på att hon petar i síg en 19-20 kg per dygn. Hon hade klarat sig på mindre men det är svårt att styra när man har lösdrift.
Hon har ingen feber. Något gallig i på framsidan bakhaserna.
Hon har inte ridits på länge så någon överansträngning kan de ju knappast vara.
Dagen efter så var hon betydligt bättre, senare igårkväll var hon mer eller mindre som vanligt. Man kan möjligen ana en vag stelhet bak, när man ser henne i trav men de är marginellt. Hon är sig själv igen.
veterinären uppmanar att avvakta så länge hon inte blir sämre eller får feber.
Vad är er spontana tanke att det kan vara?
Hon har aldrig någonsin haft fång, hon är van att äta sig rejält rund om sommrarna, och har aldrig haft fång vare sig sommartid eller vintertid innan.
Senast ändrad: