Fång eller kolik eller annat?!

gullsanmullsan

Trådstartare
Det byttes foder i vårt stall, blandade det gamla med det nya, men ändå så mådde inte pålle bra efter bara en dag. Var helt plötsligt varm, svettig, hängig, gasig och varm på hovarna. Bara tre timmar tidigare mådde han jättebra, så fort gick det. Gick en lång promenad så mådde han bättre sedan. Trodde först att det kanske var ett kolikanfall vi avstyrde, eller kan fång börja med dom symptomen, eller är det normalt vid foderbyte eller bara em slump?

Sv: Fång eller kolik eller annat?!

Jättesvårt att svara på vad det berodde på. Låter som om ni gjorde foderbytet efter konstens alla regler. Gick han en lång promenad med dig utan att protestera eller visa obehag så känns det inte som fång. Du kan testa att försöka vända runt hästen snävt. Hackar han då i steget så kan det vara en indikation på fång.

Hoppas det "bara" var en fis på tvären. Du kan lägga örat intill magen på hästen och lyssna efter muller som normalt ska finnas där. Den ena sidan ska låta mer än den andra, tror det är på högra sidan så ska väsnas mest. Är det helt tyst så är det inte bra.

Hur mår han idag?

Sv: Fång eller kolik eller annat?!

jo han mår bättre! fortfarande fisig och svullen dagen efter, tog då bort det sura, nya hösilaget (som han åt två måltider utav) och började blanda det torra jag gömt undan med hö jag åkte och köpte!, så ytterligare en dag senare så var han inte svullen och fisig längre... var mycket foderbyten i höstas, växlades mellan surt och torrt hösilage, från olika marker och skördar hela tiden, så jag fick hålla magen i schack med mag och tarm, sen mådde han bra på det torra som de fick i ett par månader. När det sen blev foderbyte igen, gav jag upp och åkt köpte eget, analyserat hö ist!, blir dyrare och jag har ingen stans att förvara, så behöver jag köra hästen i transporten, så får jag lasta av höet hemma på altanen :D men vad gör man inte för att pålle ska må bra?!

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 957
Senast: Pallen
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 555
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 972
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 483

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat