Fång, eksem eller bronkit häst?

TinyWiny

Trådstartare
Vilken hade du absolut inte köpt och vilken hade du kunnat tänka dej att köpa för rätt pris?
Spelar det någon roll varför/hur hästen förvärvat sjukdomen?

Exempelvis:
Rymt ut på sommarbetet utan invänjning?
Stått i dålig stallmiljö och ätit mögligt hö?
Osv.

Motivera gärna varför du kan tänka dej att köpa/inte köpa.

Sv: Fång, eksem eller bronkit häst?

Jag hade inte köpt en häst som inte var fullt frisk. Alla tre går mao bort för mig. Nu råkar det vara så att jag har en eksemhäst (eksemet bröt ut först tredje sommaren jag hade honom), och vet ju att eksem går bra att leva med, men när man skall köpa häst har man förmånen att kunna välja, och ett grundkrav jag har är att hästen skall vara frisk.

Det enda i ditt exempel som skulle kunna tänka mig är en bronkithäst om jag vet att den stått i en dålig miljö och jag själv inte har högre krav på den än som sällskaps häst.
Hade aldrig medvetet köpt en häst med fång eller eksem.

Jag har "turen" att ha en av varje. Tack och lov så har ingen av dessa tre några besvär av detta just nu och har inte haft på minst ett år. Men jag tycker att det är så pass mkt jobb och så mkt oro kring detta så jag hade aldrig köpt en häst med fång, eksem eller bronkit.
Enda undantagsfallet jag kan tänka mig är om man känner just den hästen sedan innan och hemskt gärna vill ha den och den inte är jättedålig.

Inte någon.
Definitivt inte en fånghäst, pga uppenbara risker för återfall och dessutom krävande skötsel.
En bronkithäst där man TROR att miljön är ensam bov - knappast, man kan inte göra några sådana antaganden och risken finns att hästen utvecklat RAO och aldrig kommer att fungera normalt.
Eksem - nej fy 17, lida med en häst som kliar och klar, på och av med täcken, installning även sommartid, myggmedel, andra medel, smörjor och salvor.

Jag skulle ha köpt en frisk häst. Däremot hade jag glatt vårdat mina befintliga hästar om de drabbats av något av ovanstående. Men inte köpt på mig ett känt problem.

nej tack, jag köper inte problem!!!

men om jag måste välja en av dom så tar jag bronkithästen, förutsatt att den är symptomfri med bra stallmiljö och blött hö.

Svarar alla

Intressant med era svar, funderade på det häromdagen när jag och en kompis diskuterat vad vi skulle valt om man "måste" hon ansåg fång eftersom hon menade att det är lättast att undvika, kanske har hon ändrat uppfattning nu då en av hennes hästar fått fång trots alla försiktighets åtgärder:crazy:

Jag hade valt bronkit hästen, om jag visste att rätt miljö hjälpte.

Givetvis köper man ju inte på sig problem, men det är intressant att höra vad andra tycker;)

Jag har köpt en häst med bronkit. Han stod i stall med möggel och hade ätit hö.
Dom 6 åren jag har haft honom har bronkiten inte varit något problen(haft honom på lösdrift och ätit silage)

En häst med exem skulle jag aldrig köpa.
En häst med fång tror jag inte jag skulle köpa...

Det är en sådan stress att ha en känslig häst och onödigt att köpa sig problem från början.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 881
Senast: Dopy
·
Foder & Strö Jag försöker klura ut hur jag ska göra med mineraler för min shettis när han går på bete. Han har både eksem och har haft fång. Nu...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 138
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 969
Ekonomi & Juridik Har ett litet dilemma. Köpte i höstas en häst för inga pengar alls. Säljaren var en tonårig tjej som uppgav att hästen stått ett halvår...
Svar
10
· Visningar
2 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka