Fång av kortison?

Jane_Done

Trådstartare
Är det bara jag som är okunnig eller är det någon av er som hört talas om det? Och hur skulle det i såna fall fungera? *P_L, hoho :o *

Det var min veterinär som pratade om ökad fångrisk vid sprutning med kortison och jag skulle gärna vilja förstå hur det hänger ihop.

Sv: Fång av kortison?

Jäpp. Har definitivt hört talas om detta. Kan dock inte de biokemiska mekanismerna bakom, och skulle vilja veta mer.

Finns en liten hänvisning om detta i Green och Peterssons "Håll hästen frisk".

Mvh, R

Jo det stämmer, kommer tyvärr inte ihåg hur det hänger ihop. Förr var det visst inte ovanligt att Ge kortison vid fång heller, vilket förvärrade tillståndet i dom flesta fallen.

Jo det stämmer. När min ponny fick kortison i somras så vet jag att det stod någonstans att Kortison kunde öka risken för fång.

Jag skulle tolka den allmänna meningen bland "experterna " så att kortison i sig inte ger fång men att det kan hjälpa till att utlösa en fångattack om det finns andra faktorer inblandade. Vad jag vet har man inte lyckats försöksmässigt provocera fram fång enbart med kortison.
PL

peter_lundin skrev:
Jag skulle tolka den allmänna meningen bland "experterna " så att kortison i sig inte ger fång men att det kan hjälpa till att utlösa en fångattack om det finns andra faktorer inblandade. Vad jag vet har man inte lyckats försöksmässigt provocera fram fång enbart med kortison.
PL

Klart att det finns andra faktorer inblandade och varför hästen fick fång på sina bakhovar är ju svårt att sia om så här i efterhand. Dock har vet. erkänt att kortisonet antagligen var fångutlösande i detta fallet och att de dessutom missade att hästen hadefångkänning utan fortsatte att sprutbeh för ledinflammation. Det hela gick så långt att hästen fick hovbensrotation innan vet. reagerade.

Min pålla har haft upprepade ledinflammationer och jag har varit på samma station som ovanstående häst. Inte en enda gång att vet. tar upp nackdelarna med kortisonbeh. Ingen diskussion om det finns någon alternativ behandling. Och ALDRIG att de påtalat att risken för fång ökar vid kortisonbeh, och då har min pålla blivit sprutbeh i hovled just under betesäsongen. Om det nu har någon betydelse - jag har ingen aning.

/Lizzie

*knapplån........ *

Satt just och gick igenom anteckningarna från seminarie om fång med
Anders Ekfalk (Doktorerat på fång) och Göran Åkeström, i Röstånga 2004.

En sak jag finner rätt intressant är att man vid biopsier funnit förändringar i kastanjen, som motsvarar de förändringar som sker i hoven vid fång.

Lite O.T. kanske, men rätt intressant......

Även på detta seminarium nämdes just Cortisonbehandling som en utlösande faktor.

/Mike

Senast ändrad av en moderator:

Jo en av biverkningar av en behandling av kortison är just fång :(
Jag fick ge min häst kortison under en relativt lång period pga hans kroniska bronkit,inget kul alls... Men "peppar peppar" det har gått bra.
Nu är han symptomfri från bronkiten,och pigg som en mört :) Och inga men av medicinen.......

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 671
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka