Fång - Återfall?

M

miisen80

En häst i mitt stall drabbades av fång för ca tre månader sedan.
Det började med en hovböld på ett bakben, boxvila, några dagar senare var fånganfallet ett faktum. Han sattes på butta o fick "frigolit skor" som byttes var tredje dag.
Röntgen visade lindrig till måttlig rotation.

Några veckor efter anfallet var han i princip smärtfri. Han skoddes med bakofram vänd sko med stråltryckare, fungerade bra.

Han stod helt på box i ca en månad, började därefter skrittas för hand som försiktigt har ökats på till ca 30 min/dag. Han fick även en liten boxhage ute.

För ca tre v sedan blev han väldigt halt på VF, hovböld igen, boxvila ett par dagar med gips därefter fick han promenera lite smått igen för att ytterligare några dagar senare släppas i sin lilla hage igen. Gipset byttes häromdagen, det var torrt och fint men fortfarande lite ömt vid tryck. Dock har han varit hältfri sedan bölden öppnades.

Hagen ökades på med kanske 5m2 för ett par dagar sedan, här fanns även lite kort gräs på den nya biten.
I dag när jag tog in honom var han tydligt öm i båda fram, först såg det ut som om det bara var HF men efter att ha svängt honom på båda hållen konstaterade jag att det var på båda.

Kunde känna puls tydligt i båda o han är varm vid kronlederna, har han iofs varit lite hela tiden, pulsen vet jag inte riktigt. Ingen direkt värme i hovarna. Rörde sig klart bättre i boxen.

Hästen äter i dag (ca)
3 kg hö
4 kg halm
100 g betfor
300g lusernmix
Några få morötter

Han har även fått beta 5-10 min dagligen, dock inte sedan hagen ökades på.
Han är ett rejält halvblod som var ordentligt överviktig, han har dock bantat rejält nu.

Vad tror ni?
Är det ett nytt lätt fånganfall som drabbat honom? Vad kan i så fall ha orsakat detta?

Vet kommer att kontaktas i morgon bitti.
 
Sv: Fång - Återfall?

Glömde..
Hästens ägare var ute o promenerade med honom som vanligt i morse utan att märka något konstigt.
 
Sv: Fång - Återfall?

Det som kan tala för ett nytt fånganfall är väl at du släppt honom i ny hage med visserligen lite gräs MEN gräset är "farligt" för fånghästar den här årstiden.

Det är konstigt att du blivit rekommenderad att börja röra honom så pass mycket då det bara gått 3 månader efter en måttlig rotation.

Det skulle även kunna vara en ny böld på gång då dessa bölder, som ofta bildas efter ett fånganfall med lägesförändring på hovbenet, vanligen brukar komma 1- 3 månader efter den akuta fasen. Dessa kan vara luriga att hitta ibland.

Jag skulle behandla hästen som om den fått fång igen för säkerhets skull.
 
Sv: Fång - Återfall?

En häst som haft fång bör i möjligaste mån hållas ifrån gräs helt o hållet, det är nu när det späda vårgräset kommer som risken för fång ökar. Hästen skall inte ens beta för hand i 5-10 minuter.

Kontakta veterinär omg. om det inte redan är gjort
 
Sv: Fång - Återfall?

Men om hästen inte har fått fång av just gräs, så undrar jag om gräset är farligare än för genomsnittshästen?

(Men nej jag hade nog inte betat den redan nu heller, min har fått sno åt sig lite grann vid tre tillfällen, av varianten "en tugga".)
 
Sv: Fång - Återfall?

Men såvida hästen inte har boxvila är det inte lätt att hålla den borta från gräs.

En grushage hade såklart varit det optimala men stallägaren kommer aldrig att gå med på att låta honom vara i paddocken.

Jag vet att en betesreducerare från globus är beställd, då lär han ju inte få i sig så många strå av det lilla som finns. Men det kanske är för mycket ändå.

Hur tusan gör man då?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
617
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 216
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp