Fång - Allt mer vanligt?

C

C_L

Är det så?

Förr var det överviktiga grannens ponny som stod där på vårkanten, med ont i hovarna, nu finns det överallt!

Stora hästar drabbas ideligen, varför?

Våra egna hästar fick fånganfall bara solen började lysa och liiite gräs kom upp i den annars leriga hagen, sådant man aldrig behövt tänka på innan behöver nu uppmärksammas hela tiden.

Någon med samma funderingar eller ....... svar?

Vad gör ni för att förebygga?

Märker ni också att det blir i en alltmer aggressiv form? Hovarna deformeras snabbare, händelseförloppet skenar på ett sätt jag aldrig sett förr, eller har jag bara varit förskonad i alla år?

Jag har min första fånghäst på 22 år!

Är det Miljö? Foder? Vad?

Sv: Fång - Allt mer vanligt?

Tänk om man kunde ha svaret på dessa frågor. Förr var det alltid shettisar som drabbades, idag får nästan alla hästar fång någom gång i livet (känns det som). Har själv en fånghäst (arab) som alltid gått med shettisarna på bete o inte har dom små fått det. Denna damen fick dessutom sitt första fånganfall i Januari, mitt i smällkalla vintern o åt bara hösilage då.

Det är jättesvårt att hålla dom ifrån de små futtiga grässtråna som kommer upp, men dessa är tyvärr farliga för känsliga hästar

Jag har också en häst som fick fång under en kortisonbehandling, och känner flera tävlingshästar som också fått fång. Ej feta, ifull kondition! Det jag har tängt på är att det är mycket socker/melass i alla foder, tillskott som vi proppar i hästarna i dag, förr i tiden var det mest havre o hö som var skördat efter midsommar! [B[idag fodrar vi med näringsrikt hösilage, ofta tidigt skördat och myslifoder med melass i. Jag vet inte men det var vanligare med lite kantiga hästar förr.:crazy:

dom tävlingshästarna eller helt enkelt alla större normala halvblod som fått fång som jag vet om har fått de pga av olika mediciner och sånt när dom vart skadade..alltså inte av gräs som små shettisar brukar få av.

kanske de att hästarna är mer skadade och reagerar mer på medicinerna..

Jag har tänkt samma sak:crazy:

Nu har jag själv bara haft en enda fånghäst på alla år, och det berodde på allvarlig cushings syndrom (följd av detta). Men många jag känner har hästar som fått fång, och det är inte ponnyer.

Förr var det som du säger nån enstaka grannponny man hörde om som inte tålde betet på våren. Russ oftast. Vi vande in våra (fullblod o ponnyer, dock ej russ) vid betet och hade bra frodigt bete. Men aldrig en tendens till fång. Inte andra jag kände heller.

Men idag hör man ofta om fånghästar, halvblod, fulllblod, hästar som jag för 20-25 år sen knappt hört talas om att de kunde få fång ens.....Det är så vanligt. :confused:

Har inget svar, mer än att jag tänkt samma sak

Jag har också en häst som fick fång under en kortisonbehandling, och känner flera tävlingshästar som också fått fång. Ej feta, ifull kondition! Det jag har tängt på är att det är mycket socker/melass i alla foder, tillskott som vi proppar i hästarna i dag, förr i tiden var det mest havre o hö som var skördat efter midsommar! [B[idag fodrar vi med näringsrikt hösilage, ofta tidigt skördat och myslifoder med melass i. Jag vet inte men det var vanligare med lite kantiga hästar förr.:crazy:

Ja kanske cortison men det fick hästar förr också.....Däremot hösilaget:idea: Samt dessa blandningar av foder som folk ger istället för vanlig hederlig havre.

Det som dock verkligen skiljer är den stora användningen av hösilage iställlet för hö. Har inte tänkt på det tidigare. Men jag har ingen aning om ifall det skulle göra någon skillnad:confused:

Kom att tänka på för sådär 15 år sedan när vi använde hösilage delvis, när detta var ganska nytt och såldes endast av en leverantör runt oss. Han var mycket kunnig och påpekade att man skulle vara noga med att ge halm också eftersom hösilaget innehåll så mycket mer än hö att hästen inte kunde ges för mycket utan man skulle stödfodra med halm för magens skull.....

Nu ger vi hö men jag har också gett hösilage i många år, dock alltid med tilllgång till bra halm och även varvat med hö.

Senast ändrad av en moderator:

Kul att se dig C_L på hästvård,det va inte i går.

Själv är jag övertygad om att det där förbannade hösilaget har en stor del för sedan det blev modernt att börja fodra hästar med "ko mat" så har i alla fall jag sett en kraftig uppgång.

Foder och felaktig utfodring p.g.a. okunskap är jag oxå övertygad om har en stor inverkan. Dagenes hästägare är inte i närheten av att ha den grundläggande kunskapen som va en självklarhet förr.

Här skulle jag gärna höra just Boj:s åsikt och goda kunskap foder/fång.

jag tror också hösilaget kan vara en stor del i detta problem. förr gav man ju aldrig sånt! och även om hästarna tycker det är gott så är det betydligt tuffare för magen - och en mage ur balans ger väldigt lätt fång!!

just müslifodren tror jag inte så mkt på, visst är det melass i dom men förr gav vi ju REN melass och klimäsk.

sen vet jag inte om folk är okunnigare i dag. kanske om helheten, men det har ju aldrig varit sån hysteri runt foderstater som det är i dag.

jag har en fånghäst. han blev sjuk första gång efter att ha ätit ek-blad! förgiftning alltså.

trots det tål han en hög kraftfodergiva (är tvungen eftersom han är gammal och kräsen med höet och lusern tycker han är sådär..) och har klarat sig på naturbete genom hela våren och hösten utan minsta problem. fick dock ett nytt anfall tidigt i vintras. misstänker frostigt gräs, men inte enbart utan i kombination med hårt och knöligt underlag..

Tycer det här är lite intressant.

För säkert 10år sedan lånade vi ett russ som jag och en kompis red, den sommaren gick han på ett säkert relativt kraftigt bete med halvblod, reds dagligen och hade inte en enda tendens till fång.

Sen åkte han tillbaka till gården där han kom ifrån, en med mjölkkor. Där tog det inte lång tid innan han tydligen lyckas rymma och sätta i sig en del kornkross och fick fång, vilket tillslut gjorde att de avvlivade honom.

Tyvärr var jag så liten då så jag har ingen bra koll på vad han åt när vi hade han men tror det va hö. Tror dock att det är mycket möjligt att han fick "komat" när kom tillbaka. Tycker nämligen at en ponny som klarat att gå på ett kraftigt bete hela sommaren inte ska bli så sjuk av kornkross, men det jag har tänkt på är att han antagligen inte fick nån motion alls när han åkte tillbaka.

Själv kan jag bara spekulera i vad som skulle kunna vara orsaken..

Men även jag är inne på att det många gånger beror på fel typ av utfodring.

Många fodrar idag sina hästar med ensilage...(jag inräknad)... Inget fel i det. Tyvärr är detta ensilage många gånger planerat efter kor. Alltså är växtsammansättningen, gödningen, skördetidpunkten, balningen hela tiden tänkt till att det är kor som skall äta och ge så hög avkastning som möjligt.

Grovfodret innehåller ofta mycket höga värden vilket innebär att mängden måste begränsas när det skall ges till häst... I bästa fall kompenseras den begränsade mängden med annat strå substitut så hästen har något att tugga på. Men långt ifrån alltid.

Många och långa timmar utan något att tugga på är det enda alternativet för dessa hästar. När maten sen serveras så kastar de i sig det i högt tempo.... för att sen stå utan i många timmar igen..

Visst.... näringsmässigt är foderstaten korrekt... Men hur mår magen ?
Bidrar inte detta till obalans? Och en häst med magen i olag tillhör väl riskgruppen för att utveckla fång?

Många hästägare letar ju aktivt efter ett grovfoder med *kanonvärden*.... men frågan är om detta är det bästa?

Själv har jag ännu *peppar peppar* inte drabbats av att mina hästar har fått fång. (Även om fjorden som står inhyst under vintern är fånghäst)

Personligen har jag vänt på det hela... Jag tar eget grovfoder. Tidigare i form av hö, men nu i form av ensilage. Jag strävar aktivt ett grovfoder med så låga näringsvärden jag kan. Växtsammansättningen är mer anpassad för häst, vallarna gödslas inte varje år, jag vet själv skördetidpunkt (ofta sent och övervuxet)..osv
Däremot är jag ytterst noga med den hygieniska kvaliteten.

Detta för att jag skall kunna ge hästarna större mängder av samma grovfoder. Jag behöver inte blanda olika grovfodersorter (esilage/halm) utan kan hela tiden utfodra med samma sort. Sen kompletterar jag med kraftfoder det som saknas i grovfodret.

Rätt eller fel? Min teori är i alla fall att hästarnas magar mår bättre av att hela tiden få samma sorts grovfoder. Eftersom värdena är låga så kan jag ge större mängder... och hästarna kan tugga längre tid.

Personligen har jag vänt på det hela... Jag tar eget grovfoder. Tidigare i form av hö, men nu i form av ensilage. Jag strävar aktivt ett grovfoder med så låga näringsvärden jag kan. Växtsammansättningen är mer anpassad för häst, vallarna gödslas inte varje år, jag vet själv skördetidpunkt (ofta sent och övervuxet)..osv
Däremot är jag ytterst noga med den hygieniska kvaliteten.

QUOTE]

Så tänker vi med, fast vi tar hö! Enda nackdelen är att man får problem att få i varmblodsstoet tillräckligt. Men till ponny är denna typ av grovfoder optimalt då de med för hög kvalite endast bör äta två korslagda strån om dagen, med lägre näringsvärde blir det åtminstone en liiiten hög:).

Jag misstänker också att fång kan bero på ensilage och hösilage. Om man lyssnar på äldre hästfolk så hävdar de alltid att det är skillnad på hästhö och hö till kor. Alla verkar mena att hästhö med fördel skördas efter blomningen just när det går i ax och då blir näringsvärdet lägre än innan blomningen. Medan kohö ska vara så "kraftigt" och näringsrikt som möjligt och helst ska ner innan midsommar för att blomning inte ska ta näring ur strået. Detta resonemang är menat att mynna ut i tanken att ensilage kanske passar kor men inte hästar, men jag tycks inte :cool:få fram det...Det kanske finns någon härinne som kan förklara detta bättre?

Hösilage till häsar hart jag inte sett förrän de senaste 10 åren, innan det var det hö, havre och pellets som gällde. och det var ju som sagt ovanligt med fång hos stora hästar då.

Fång beskrevs redan av Homeros 750 f Kr, Xenophon 400 f. Kr och
Aristoteles 350 f Kr. De bör alltså ha varit vanliga sjukdomar redan då.
Ca 400 efter Kristus uppfann Hierokles och Aspyrtos flera behandlingsmetoder mot fång – åderlåtning och bikarbonat bl a. Det hade man aldrig gjort om det inte var ett påtagligt problem bland arbetande hästar dvs ffa arméhästar.

Så nej, jag tror inte det är ngt nytt att arbetande hästar drabbas av fång. Nytt är däremot att det finns så stor mängd fritidshästar vars ägare blir ett lätt offer för reklam om olika foderblandningars förträfflighet så att hästarna blir övergödda och drabbas av insulinresistens vilket är en riskfaktor för fång.

Möjligen kan det ha betydelse att man ser hästar beta på gödslad mark idag. Det förekom knappt i början av 1900talet.

Poetin -melass är inget fångframkallande fodermedel vilket däremot spannmål kan vara. Redan ovan nämnde Aspyrtos kallade fång för ”kornsjuka”.

Lyset - Det finns ett nyligt forskningsarbete av Möller m fl som visar att ensilage snarast innehåller mindre av de fångframkallande kolhydraterna jämfört hö skördat samtidigt.
Dock kan sortval ha betydelse. Mina förfäder gav unghästar och dräktiga väldigt tidigt skördat hö men då var det klöver o timotej som gällde. Här är fruktanhalten lägre än i t ex rajgräs.

HH

Så tänker vi med, fast vi tar hö! Enda nackdelen är att man får problem att få i varmblodsstoet tillräckligt.

Om jag bara skulle förlita mig på grovfodret så skulle min varmblodsdam inte heller få i sig tillräckligt. Det är därför jag kompletterar med kraftfoder. När det kommer till stråmängden... då får hon i sig så mycket som hon orkar... Näringsmässigt får jag hjälpa till lite med grovfoder. ;)

Är det så?

Förr var det överviktiga grannens ponny som stod där på vårkanten, med ont i hovarna, nu finns det överallt!

Stora hästar drabbas ideligen, varför?

Våra egna hästar fick fånganfall bara solen började lysa och liiite gräs kom upp i den annars leriga hagen, sådant man aldrig behövt tänka på innan behöver nu uppmärksammas hela tiden.

Någon med samma funderingar eller ....... svar?

Vad gör ni för att förebygga?

Märker ni också att det blir i en alltmer aggressiv form? Hovarna deformeras snabbare, händelseförloppet skenar på ett sätt jag aldrig sett förr, eller har jag bara varit förskonad i alla år?

Jag har min första fånghäst på 22 år!

Jag tror det beror på klimatförändringarna, och dess påverkan på bete och foder.
Min "medicin" är att ställa hästarna på skog och stödfodra året runt.

min teori är oxå att det är fodret. red islänningar på sjuttiotalet och fick höra att de var bra, tåliga hästar MEN att de inte tålde kraftfoder, att de fick fång och exem av det. samma med ponnyer, de flesta ponnnyer fick inte kraftfoder då. det gav man åt de hästrar som arbetade hårt och länge och därför inte HANN få i sig tillräcklig mängd stråfoder per dygn

talade med en vän uppe i norrland på en stor ridanläggning, de har ingen ökning av fång. hästarna har uträknade foderstater av agronom de får stora strågivor med hög tshalt och de få som får kraftfoder har bara små givor.

agronomen menar att hästmagen är gjord för att hantera mat efter säsong. de blir övergödda av att ha sommarkvalitet på fodret hela året. de är alltså gjorda för att lagra lite fett på sommaren som de kan leva på under vintern för att sen fylla på igen.

har tittat på foderstatsprogrammen och där rekommenderas ju stora grovfodergivor. ser däremot i verkligheten att de flesta räknar bara kraftfoder som mat. ser man ju här på buke oxå att kunskapen om hästens mat är väldigt låg.

vart ska de stackars hästarna göra av all energi de får??

många, många står ju ofta inne många timmar per dag, rids kanske nån timma per dag och täckas upp över öronen.

har själv tagit bort kraftfodret på flera hästar, de har tom tagit sig i hull och de får en annan uppsyn, liksom piggare på ett sundare sätt .

har travare som får fritt hö ca 14kg var, + en näve havre per dag+ mineraler. de dagar de ska tävla får de en halv liter havre och saltvatten.funkar alldeles utmärkt.. på våren och sommaren får de äta färskt gräs villket anses vara för starkt för varmblod. mina klarar det alldeles utmärkt, vilket jag tror beror på att de inte är övergödda med energi i övrigt.

På vilket sätt menar du att klimatförändringarna påverkar bete och foder?

Jag har pratat med biologer och veterinärer, och deras utläggningar i ämnet är en hel roman.
Och summa summarum av mina tankar och funderingar kring all info av fackfolk på området, är, skog.
Sen får folk fixa och trixa med olika foder så mycket de vill.
Hästens tarm, står i min värld i centrum för de flesta hälsobesvär.

Att hästens tarm står i centrum när det gäller fång kan väl de flesta hålla med om men det förklarar inte ditt påstående att det skulle vara klimatförändringarnas fel. Hur???
Nog kan skogsbete vara bra men i ditt fall blir resultatet avhängigt av vad du stödutfodrar med.
PL

Jag har pratat med biologer och veterinärer, och deras utläggningar i ämnet är en hel roman.
Och summa summarum av mina tankar och funderingar kring all info av fackfolk på området, är, skog.
Sen får folk fixa och trixa med olika foder så mycket de vill.
Hästens tarm, står i min värld i centrum för de flesta hälsobesvär.

Jag kan tänka mig att det finns många teorier om det. Jag har inte läst ngt av det själv, det var därför jag undrade. Det är klart att växtligheten måste kunna ändras på olika sätt när temperaturen ökar.

Jag håller med dig om att hästens tarm är viktig på många olika sätt inte bara när det gäller fång. Min teori om varför antalet fånghästar är nog lite samma som en del andra som redan har skrivit. Jag tror att det beror på att många fler skaffar häst idag än tidigare. När jag var ung var det inte lika självklart att man fick en egen häst som det verkar vara idag. Jag tror att det finns en större andel hästägare idag som inte kan lika mkt om hästar vilket sedan leder till olämplig hästhållning. Som ex för tjocka hästar, för lite motion, för lite grovfoder, för mkt kraftfoder osv. Jag har en själv en fånghäst. Hon fick säkert fång för att hon var för tjock. Nu har jag läst på så nu är hon inte det längre. Jag säger inte att alla som råkar ut för fånghästar är okunniga men jag tror att det kan vara en bidragande orsak till att antalet fånganfall ökar.

Liknande trådar

Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 612
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 964
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010