MsSleepalot

Trådstartare
Våran barnvagn är stulen:cry:

Vi kom hem ca kl 21 igår kväll, ställde in barnvagnen under trappen ihopvikt i trapphuset som vanligt. Sambon gick ut med hunden ca kl 12 men han tänkte ju inte på nån barnvagn då...

Och nu när vi skulle ut på promenad var den borta:cry:FAN!

Får man ut något på hemförsäkringen? Eller om hyresgästföreningen kan hjälpa en?
Låset till porten funkar ej och dörren låses aldrig om nätterna. Och det finns ju plats för barnvagnsunderreden där under trappen ju....

Nån som varit i denna sits? Har ni fått hjälp?

Sv: Fan!

Eftersom barnvagnen inte får förvaras i trapphuset pga brandsäkerhetsskäl tror jag tyvärr inte ni kan få någon ersättning för vagnen.
Fy vad trist att den blev stulen :(!

det finns inget cykelförråd där ni egentligen borde ställa eran barnvagn? kolla där..

jag jobbar på ett hyresbolag och ställer varje vecka in felplacerade barnvagnar i cykelrummen, det är förbjudet att förvara barnvagnarna i trapphusen, även om det är under en trapp, brandskyddet gäller inte bara framkomligheten utan det ska inte finnas en massa brännbart material i trapphusen..

Vi har våran vagn försäkrad genom barnens hus, täcker stöld (vi får ut en ny vagn i samma värde som våran är vid stölden) tills vagnen blir 3 år gammal.

Har ni varit ut och letat? Finns inga spår i snön om ett gäng fyllskallar dragit med sig vagnen någonstans?

täcker den verkligen stöld om man har den ståendes i olåst allmänt utrymme?

då är det ju skitlätt för er att få en ny vagn om eran går sönder, bara att ställa den utanför porten en fredgkväll så kan ni hämta ut en ny sen :idea:

Om våran vagn går sönder så lämnar vi in den på lagning ;)

Stöld
Vid stöld är självrisken 500 kronor och vid annan skada 200
kronor. Om barnvagnen inte var låst vid tillfället för stölden
är självrisken 900 kronor
. Åldersavdrag för att barnvagnen blivit
äldre sker inte under de tre första försäkringsåren. Jämför gärna
med din hemförsäkring där åldersavdrag är vanligt och ofta är
självrisken hög!

Skada
Vid skada tar du med barnvagnen, försäkringsbevis, och kvitto
till närmaste Barnens Hus butik, vid stöld en kopia av polisanmälan.
Butiken kontaktar SOLID som inom två vardagar
lämnar besked om ersättning. Reparation eller utbyte av
barnvagnen sker sedan i butiken.

det finns inget cykelförråd där ni egentligen borde ställa eran barnvagn? kolla där..

jag jobbar på ett hyresbolag och ställer varje vecka in felplacerade barnvagnar i cykelrummen, det är förbjudet att förvara barnvagnarna i trapphusen, även om det är under en trapp, brandskyddet gäller inte bara framkomligheten utan det ska inte finnas en massa brännbart material i trapphusen..

Cykelförråd finns mitt i fyrkanten vi bor i och jag har ingen aning om det är där man ska ställa vagnarna?

Det konstiga är att under trappen i trapphuset finns faktiskt en skylt där det står "Barnvagnsunderreden". Varför står det en sån där då om man inte får ha vagnarna i trapphuset?
Sen ska porten vara låst nattetid men det har den aldrig varit...det funkar inte.

Kan det vara några missar hyresvärden gjort?

Blir till att köra på min och min äldre brors jättegamla barnvagn sålänge, för ut måste vi ju:crazy:

Vi har våran vagn försäkrad genom barnens hus, täcker stöld (vi får ut en ny vagn i samma värde som våran är vid stölden) tills vagnen blir 3 år gammal.

Har ni varit ut och letat? Finns inga spår i snön om ett gäng fyllskallar dragit med sig vagnen någonstans?

Fasen, ångrar att jag inte köpte på barnens hus:(
Har varit ute och letat utan att hitta något. Och spår är omöjligt då det snöat mer inatt och på morgonen:(

Har knackat på hos grannen som hade fest inatt men han var inte hemma. Väntar på att han ska komma hem och ta ett snack med den grabben, han kanske vet eller sett nått iaf?

Vi var först inne på att köpa begagnat, men med den försäkringen var det helklart värt att köpa en dyrare vagn. Det står heller inget namn på våra papper och kvitton, så skulle vi sälja vagnen så kan den nya ägaren ta över allt.

Grannen som har fest är ju bra att snacka med. Han kanske inte är den skyldige men någon i sällskapet kanske tog vagnen. Vet ju bara vad mina kompisar kommit släpandes med när de festat, inga barnvagnar men stora utemöbler som finns hos b.la. hamburgerrestauranger och parasoll stora som hus!

Tvivlar på att ni får ut något på hemförsäkrningen iom att vagnen stått i ett olåst utrymme där man inte får ha vagnar.

Tråkigt är det i alla fall att inte folk vet skillnad på mitt och ditt!

Men det står ju att dom får förvara vagnar under trappen och entredörren ska vara låst så det kan dom ju ändå uppge tycker jag.

Weed:
Jag skulle ha provat att få ut på försäkringen i och med dom uppgifter du lämnat här i tråden :)

Allmänt:
Jag kommer ha vagnen i lägenheten, här i Gbg är vår vagn väldigt stöldbegärlig ( trots lås ) :/

Men det står ju att dom får förvara vagnar under trappen och entredörren ska vara låst så det kan dom ju ändå uppge tycker jag.
Men alltså, det där är lite knasigt. För det är samma sak här, hyresvärden har satt upp en skylt med "Barnvagnar" i vår trappuppgång, där det finns bra utrymme. Men det där att man inte får ha barnvagnar (eller annat som kan brinna eller blockera vägen) i trappuppgångar är ju en allmän brandskyddsbestämmelse och inget som hyresvärden kan bestämma.

Så egentligen är det alltså inte tillåtet.

(Att det i TS fall står "barnvagnsunderreden" betyder väl att de tänker att om det bara är själva metallchassit så är det inte brandfarligt, och det är ju en variant förstås.)

Men vad trist med stöld! På så vis känns det skönt att vi aldrig köpt en barnvagn över 800 kr, de är inte stöldbegärliga i alla fall...

Ja det har du iof rätt, nu vet jag inte hur trappen är utformad men det är ju det allmänna brandskyddsbestämmelse det har ni rätt i.

Står det även att det bara gäller underredet så är det ju säkert för det du angav..

Att få ut på försäkringen i detta läge är nog klurigt trots allt.

prata med hyresgästföreningen direkt på måndag morgon om det här med att portens lås inte fungerar, säg att ni har talat med hyresvärden ett antal ggr (för det har ni väl gjort antar jag) och nu har eran barnvagn blivit stulen pga den olåsta porten..

det kommer att få fart på hyresvärden med att laga dörren, och beroende på vad hyresgästföreningen säger kanske ni kan få skadestånd för att ni blivit av med eran egendom (om de nu var så att hela barnvagnar hade en anvisad plats i trapphuset)..

och allt du inte skriver i ditt första inlägg har jag absolut inte en enda chans att ta med i mina beräkningar när jag ger mitt svar till dig, jag utgår från att det är en normal entré med normala ytor och normala brandskyddsbestämmelser såvida ingen annan fakta framgår..

Jag ringde folksam där jag har min hemförsäkring genom facket och frågade, och hon sa att ja det skulle gå automatiskt om jag fick ut på försäkringen. Vad det nu betyder? Jag skulle ringa in på måndag och göra en anmälan.

Ska även ringa hyresvärden och tala om hur det ligger till och hyresgästföreningen. För en olåst port kan dom ju inte ha!

Hade ni lagt ut annons på tex blocket om barnvagn stulen?
Är det värt att göra det? Liksom är den stulen och man kommer på vilka det är och man ser sin vagn hos dom, kan man ju ändå inte bara ta vagnen och gå?

Åh är så irriterad av detta att jag inte ens kan sova.... Hur fan kan man sno en barnvagn? Bara sabba för andra?

En som bor i trappuppgången bredvid hade hört en bil åka här utanför och stanna vid 3tiden natten fre-lör. Och det var ite tidningskillen för han hörde jag ca kl 6. Så sjukt irriterande!

Och vad ska man säga till killen som hade fest? För det var rätt livat i trapphuset den natten så man tycker att han eller någon av hans kompisar kanske sett något i så fall?

Ännu mer irriterande att det snöat litegrann så hjulspåren var borta på morgonen...:mad:

Liksom är den stulen och man kommer på vilka det är och man ser sin vagn hos dom, kan man ju ändå inte bara ta vagnen och gå?

Och vad ska man säga till killen som hade fest? För det var rätt livat i trapphuset den natten så man tycker att han eller någon av hans kompisar kanske sett något i så fall?

Om du ser någon med din barnvagn eller ser din barnvagn någon annanstans får du INTE ta den. Det kan vara någon som stulit den och sedan sålt den till en tredje person som köpt den i god tro. Då är även du skyldig till stöld om du tar den. När du ser den så häng kvar, ring polisen på plats (11414) och be dem komma. Hittar du den övergiven någonstans kan de säga åt dig att du kan ta den om de inte har tid att komma.

Jag tycker du ska höra med din granne om han kan höra runt i sin bekantskapskrets om det är någon av dennes vänner som tagit den (förklara då att du skiter i vem det är bara du får tillbaka den) eller om han kan höra med sina vänner om de sett något om vem det kan vara. Eller så kan du bara höra om han eller hans vänner sett något, hur ledsen du är över att vagnen är borta osv så kommer den nog tillbaka om det är några vänner till honom som är skyldiga. :)

Det är helt GALET att ställa barnvagnen i trappen. De brinner upp på väldigt kort tid och skapar massor (!!!) av giftiga gaser :eek:

Metalldelen brinner den också... Som attan :eek: (Jo jag vet, var på utbildning för ett par veckor sedan där vi såg en video de gjort på Räddningsverket, helt sjukt hur det brinner).

Sätt upp lappar i området och i affären, kanske något sätt den.
Om du vill sätta ut en annons tror jag mer på lokaltidningen än blocket.

Prata med grannkillen, du behöver ju inte anklaga honom för något utan bara fråga honom om han sett något och be honom att fråga om hans kompisar sett något.

Om du ser någon med din barnvagn eller ser din barnvagn någon annanstans får du INTE ta den. Det kan vara någon som stulit den och sedan sålt den till en tredje person som köpt den i god tro. Då är även du skyldig till stöld om du tar den. När du ser den så häng kvar, ring polisen på plats (11414) och be dem komma. Hittar du den övergiven någonstans kan de säga åt dig att du kan ta den om de inte har tid att komma.

Jag tycker du ska höra med din granne om han kan höra runt i sin bekantskapskrets om det är någon av dennes vänner som tagit den (förklara då att du skiter i vem det är bara du får tillbaka den) eller om han kan höra med sina vänner om de sett något om vem det kan vara. Eller så kan du bara höra om han eller hans vänner sett något, hur ledsen du är över att vagnen är borta osv så kommer den nog tillbaka om det är några vänner till honom som är skyldiga. :)

Köpt i god tro finns väl inte längre.

Min vagn blev stulen i trappen och när jag åkte bussen ner till stan så åker en mamma med sitt barn i min vagn:eek:. Det fanns en del märken på den som bara fanns på min vagn så jag vet att det var min. Jag glodde lite på mamman och jag tror att hon fattade för min son fick minsann gå. Jag sa inget utan lät det vara för hon kanske behövde den bättre än jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka