Fan ta er, djurplågare!

När Ridsports redaktionschef Lena Sellman ser filmen där dräktiga ston tappas på blod brister det för henne. Nog för att hon sett många filmer på djurplågeri, men det här är det värsta hon sett hittills. "Jag vill se alla som medvetet plågar djur i fängelse", säger Lena.

Jag sa inte att det används i Sverige. Svensk produktion av griskött är mig veterligen en väldigt liten del av allt griskött som konsumeras i Sverige.

Jag föreslog bara att överväga att sluta äta de djur som hormonet används till.
Och det är inte ett konstigt förslag om någon undrar vad man som enskild person kan göra, utöver det som @Rosett nämnde. Vänder det sig i magen på en pga. något som rör köttproduktion ganska direkt så är det liksom inte så radikalt att sluta äta exempelvis griskött. Är det inte aktuellt, så är det inte aktuellt - men det är inte en konstig sak att föreslå.

Nu vet jag inte kedjan om just syntetisk brunsthormon för gris, men visst vet ni att jättemånga syntetiska hormonpreparat görs av naturliga råvaror, precursors?

Men i svensk grisproduktion så uppmuntras som sagt inte brunsthormonanvändning.

Själv försöker jag att välja gris från en lokal gård som jag känner till grishållningen på, och om det inte går så tar jag svensk gris.

Och det är inte ett konstigt förslag om någon undrar vad man som enskild person kan göra, utöver det som @Rosett nämnde. Vänder det sig i magen på en pga. något som rör köttproduktion ganska direkt så är det liksom inte så radikalt att sluta äta exempelvis griskött. Är det inte aktuellt, så är det inte aktuellt - men det är inte en konstig sak att föreslå.
Jag förstår inte?

Varför blanda ihop idiotiskt och grym hantering med blodston, och få det till en möjlighet att driva en helt annan ideologisk fråga?

Din uppfattning om varifrån det kött som konsumeras i Sverige kommer, har väl sin bas i något påstående någonstans ifrån?
Så din slutledning var att det kommer från lobbyorganisationer?

Min uppfattning, som jag genast höll med om att den kunde vara felaktig då den är gammal, var vad jag plockade ur minnet. Det är inte en bra källa. Det är jag fullständigt medveten om men det var även därför jag skrev som jag skrev. Det var inget absolut över det påståendet.

När jag väl har källor så är de för det första flera och jag är även noggrann med att se vad avsändaren har för agenda. För en agenda har alla. Det finns ingen som är helt och hållet oberoende.

Källkritik, du vet.

Kött ursprungsmärks, så att konsumenten ska veta varifrån det kommer.

Därför är det lätt att avstå från att köpa kött från länder med på olika sätt oetisk eller väldigt klimatdålig och miljödålig produktion.

Sverige är ett av de länder som har de hårdaste djurskyddsreglerna, och är det EU-land som använder minst antibiotika (tätt följt av Finland Norge och Danmark) och minst (om några) hormonpreparat i någon aspekt av djuruppfödning.

Genom att endast köpa Svenskt kött, både i butik och på Restaurang, så röstar man som konsument med fötterna, mot hemska avarter av djuruppfödning, och för en god djurhållning.

Kan personalen på restaurangen inte svara på varifrån köttet som serveras kommer, så får man avstå från den restaurangen, eller välja en vegetarisk rätt, som då också ska vara miljömässigt bra, och klimatmässigt bra. En hel del vegetarisk processad mat är miljödålig...
Ja? Jag vet.

Fast många konsumenter vet inte/bryr sig inte om hur köttet framställts, alternativt har inte råd med svenskt kött.

Ja? Jag vet.

Fast många konsumenter vet inte/bryr sig inte om hur köttet framställts, alternativt har inte råd med svenskt kött.
Det där med konsumenter som inte har råd med svenskt kött, ser jag som en dimridå, som brukar läggas ut av grupper som vill få "folk att sluta äta kött" och skuldbelägga.

Det finns ingen anledning att titta på priset på de dyraste bitarna, när det finns så många andra delar som är så mycket lägre prissatta.

Alla människor bryr sig i olika hög grad om hur olika företeelser tillverkas, transporteras o.s.v.

Det gäller egentligen allt från toapapper till bilar, och naturligtvis mat.
Att inte alla vet hur en vara tas fram, är tänkt ska kompenseras inom matområdet genom att vi t.ex. har djurskyddslagar, miljöregler, regler om godkända tillsatser med mera.

Det där med konsumenter som inte har råd med svenskt kött, ser jag som en dimridå, som brukar läggas ut av grupper som vill få "folk att sluta äta kött" och skuldbelägga.

Det finns ingen anledning att titta på priset på de dyraste bitarna, när det finns så många andra delar som är så mycket lägre prissatta.

Alla människor bryr sig i olika hög grad om hur olika företeelser tillverkas, transporteras o.s.v.

Det gäller egentligen allt från toapapper till bilar, och naturligtvis mat.
Att inte alla vet hur en vara tas fram, är tänkt ska kompenseras inom matområdet genom att vi t.ex. har djurskyddslagar, miljöregler, regler om godkända tillsatser med mera.
Jaha 🤷‍♀️

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 533
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 662
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 149
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
903
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka