Familjerätten..

Humelibumlan

Trådstartare
Jag har som ensamstående fött en dotter vars pappa valt att inte vara delaktig, vilket jag varit fullt medveten om och är helt nöjd med av olika anledningar..

Att han valt som han gjort är upp till han, men jag har hela tiden varit på det klara med att han kommer skrivas som pappa och dottern har rätt att veta vem som är hennes pappa.

Nu fick jag tipset av min BM att "förekomma" och själv ta kontakt med familjerätten och jag undrar varför? Vad kommer ske där?

Sv: Familjerätten..

Jag gissar att det är faderskapspappren som ska skrivas som hon menar.
Men vad du skulle tjäna på att kontakta dem själv vet jag inte för är föräldrarna inte gifta så får man ju alltid skriva sådana papper.
Kanske är det för att hon vet att du ska ha enskild vårdnad och hon menar att de då inte behöver ens föreslå gemensamvårdnad?

Jag vet inte ens om det är familjerätten eller någon annan som håller i det, skyller på att det är mer än 17 år sedan jag skrev på att jag godkände faderskapet sist.

Är det familjerätten som ska leta upp fadern, kalla honom och få honom skriva på faderskapet?

Jag är inte så insatt i hur det funkar, men vill inte sitta i nån form av situation där vi ska försöka få fadern delaktig o samtal o grejjer om det med honom?

Vad sker om de inte får tag på honom? Om han inte skriver på?

Är det familjerätten som ska leta upp fadern, kalla honom och få honom skriva på faderskapet??

Ja det är vad jag har förstått deras uppgift.

Jag är inte så insatt i hur det funkar, men vill inte sitta i nån form av situation där vi ska försöka få fadern delaktig o samtal o grejjer om det med honom??

Samtal är aktuellt när man har gemensam vårdnad, kan inte tänka mej att de kan tvinga dej, däremot kan de säkert försöka övertala dej till att ha gemensamvårdnad.

Vad sker om de inte får tag på honom? Om han inte skriver på?

Du uppger vem fadern är sedan är det deras uppgift att leta reda på honom och dna testa honom mot din dotter för att fastställa faderskapet om han nekar.
Inga barn i Sverige får ha "fader okänd" så har det varit väldigt länge.

För din del kan man säga att det är avslutat när du har uppgivit pappan, du får ju bidragsförskott från fk tills allt är klart.

Jag och mina barns pappa har blivit kallade till socialkontoret för att skriva på faderskaps & vårdnadspapper när våra barn fötts. Det blir alla som inte är gifta.
Man skriver under papper där pappan erkänner faderskapet och om man ska ha enskild eller delad vårdnad. Papprena bevittnas av personer som jobbar där, det är allt.

Jag och mina barns pappa har blivit kallade till socialkontoret för att skriva på faderskaps & vårdnadspapper när våra barn fötts. Det blir alla som inte är gifta.
Man skriver under papper där pappan erkänner faderskapet och om man ska ha enskild eller delad vårdnad. Papprena bevittnas av personer som jobbar där, det är allt.

Ja, så kommer jag ihåg det oxå, att man gick dit o skrev på ett papper.

Men jag antar att BM menade att efterso pappsen är försvunnen så blir det lite mer besvär och att jag skulle förekomma genom att själv kontakta familjerätten för att det skulle gå snabbare?

Här i norr ska man själv skriva alla papper och det ungefär i v25-30 när man är gravid alltså. Borde vara så i fler län kan man tycka?

Alltså humlan, du HAR redan ensam vårdnad. Det är inget som han ska "godkänna" utan det är så att du redan har det. Däremot ska han skriva på faderskapspapperna och om han inte vill det så är det inte ditt problem- det drabbar inte dig direkt. Du ska uppge vem som är pappan och vart han bor, om du vet det, för smidighetens skull.

Boka tid och få det överstökat och ge fadern tiden, kommer han inte så har du ju i alla fall försökt och det går då vidare- hur och vad som sker då vet jag inte, mer än att han inte kan neka ett DNA test.

Om man inte är gifta och det händer mamman något under förlossningen så finns det ingen förälder till barnet (på pappret) och då tar det sociala han om barnet och placerar det tills utredningen är klar.

Men om man redan innan förlossningen skrivit faderskapspapprena så finns det en förälder även om mamman skulle avlida i samband med förlossning.

Har för mig att det var en hel del skriverier om en pappa som inte fick sitt barn förrens efter ett bra tag då hans sambo avled under förlossningen och inga papper var skrivna innan.

Alltså humlan, du HAR redan ensam vårdnad. Det är inget som han ska "godkänna" utan det är så att du redan har det. Däremot ska han skriva på faderskapspapperna och om han inte vill det så är det inte ditt problem- det drabbar inte dig direkt. Du ska uppge vem som är pappan och vart han bor, om du vet det, för smidighetens skull.

Boka tid och få det överstökat och ge fadern tiden, kommer han inte så har du ju i alla fall försökt och det går då vidare- hur och vad som sker då vet jag inte, mer än att han inte kan neka ett DNA test.

Jo, ensamvårdnad vet jag att jag har redan och kommer fortsätta ha.

Det jag undrade var egentligen varför jag ska ta kontakt med familjerätten och inte vänta tills de kontaktar mig, vilket jag antar de kommer göra när jag ska till socialkontoret o skriva papper, vilker jag antar jag ska(?) och berättar att pappan är borta?
Jag antar då att någon tar kontakt med mig för att få uppgifter om vem som är pappa?
Vad är det lixom jag ska förekomma och varför ska jag förekomma? Vad gör det mig för skillnad?
Handlar det om barnbidrag? Underhåll etc?

Kommer jag behöva träffa honom eller sköts det där utan min närvaro efter att jag lämnat de uppgifter jag vet?

Kommer familjerätten "lägga sig i" och försöka trycka på för att han ska vara delaktig, eller bryr de sig inte?
Kan jag säga vad jag tycker eller bör jag vara tyst för att inte uppfattas som att jag försvårar visst umgänge i framtiden?

Jag kommer inte skicka honom något alls, varken att hon är född, hur hon mår eller ev. tider, jag skulle inte ens kunna om jag velat, jag har ingen aning om vart han är eller hur jag skulle kunna få tag på han och jag har inget intresse av att försöka ta reda på det heller..

Om man inte är gifta och det händer mamman något under förlossningen så finns det ingen förälder till barnet (på pappret) och då tar det sociala han om barnet och placerar det tills utredningen är klar.

Men om man redan innan förlossningen skrivit faderskapspapprena så finns det en förälder även om mamman skulle avlida i samband med förlossning.

Har för mig att det var en hel del skriverier om en pappa som inte fick sitt barn förrens efter ett bra tag då hans sambo avled under förlossningen och inga papper var skrivna innan.

Okey, det var ju logiskt o bra, tack för info :)

som kamomilla skrev så är det ifall något händer mamman eller pappn, så inte barnet ska bli föräldralöst/arvslöst... om mamman dör på förlossningen och barnet inte har en pappa på pappret även om pappan är på förlossningen så kan barnet ändå tas från pappan. Eller om pappan dör innan pappersskrivning då får ju barnet aldrig någon pappa och inte arvsrätt osv....

Eller om pappan dör innan pappersskrivning då får ju barnet aldrig någon pappa och inte arvsrätt osv....

Jo det får den, om mamman i kaoset har sinnesnärvaro nog att begära att det tas ett DNA-prov på den avlidne pappan för att kunna fastställa faderskapet när barnet är fött. Vet en som fick göra så.

Eftersom det handlar om barnets rätt till båda sina föräldrar så kommer familjerätten troligen att försöka få honom delaktig.

Det är lätt att glömma bort att det är barnets rätt som skall stå i fokus.

Jag har en stark känsla av att du är klok och kommer att göra det som är bäst för ert barn.

Det bästa för barnet (så till vida det inte handlar om en pappa som är farlig för barnet) är att barnet får identifiera sig med båda sina föräldrar oavsett vad man tycker om varandra.

Vad det gäller din egentliga fråga så kan jag inte svara på den.

Lycka till :)

Jo, ensamvårdnad vet jag att jag har redan och kommer fortsätta ha.

Det jag undrade var egentligen varför jag ska ta kontakt med familjerätten och inte vänta tills de kontaktar mig, vilket jag antar de kommer göra när jag ska till socialkontoret o skriva papper, vilker jag antar jag ska(?) och berättar att pappan är borta?
Jag antar då att någon tar kontakt med mig för att få uppgifter om vem som är pappa?
Vad är det lixom jag ska förekomma och varför ska jag förekomma? Vad gör det mig för skillnad?
Handlar det om barnbidrag? Underhåll etc?

Kommer jag behöva träffa honom eller sköts det där utan min närvaro efter att jag lämnat de uppgifter jag vet?

Kommer familjerätten "lägga sig i" och försöka trycka på för att han ska vara delaktig, eller bryr de sig inte?
Kan jag säga vad jag tycker eller bör jag vara tyst för att inte uppfattas som att jag försvårar visst umgänge i framtiden?

Jag kommer inte skicka honom något alls, varken att hon är född, hur hon mår eller ev. tider, jag skulle inte ens kunna om jag velat, jag har ingen aning om vart han är eller hur jag skulle kunna få tag på han och jag har inget intresse av att försöka ta reda på det heller..

Eftersom det handlar om barnets rätt till båda sina föräldrar så kommer familjerätten troligen att försöka få honom delaktig.

Det är lätt att glömma bort att det är barnets rätt som skall stå i fokus.

Jag har en stark känsla av att du är klok och kommer att göra det som är bäst för ert barn.

Det bästa för barnet (så till vida det inte handlar om en pappa som är farlig för barnet) är att barnet får identifiera sig med båda sina föräldrar oavsett vad man tycker om varandra.

Vad det gäller din egentliga fråga så kan jag inte svara på den.

Lycka till :)

Ja visst är det så och vad jag tycker om honom, vad han är och vad han gjort har inget alls med detta att göra.
Barnet har rätt till båda sina föräldrar och vetskapen om dem, därför kommer hans namn stå på papper och inte "semester flirt i grekland".

Men samtidigt som barnet har rättigheter så har föräldern skyldigheter och jag antar du menar att han skulle vara fysikst farlig för henne o med det då risk för misshandel fysiskt, så tror jag inte han är farlig så.

Med risken för svek, psykiska skada och hans oförmåga till ansvar, koll och kontroll gör att jag inte kommer gå en meter för att han ska vara delaktig och vill han mot vad han visat och jag förmodar vara delaktig, har han en del att visa och bevisa innan jag låter honom vara mer delaktig än bevakade möten.

Som jag ser det är han farlig för henne på många olika sätt och jag är glad att han är försvunnen och hoppas han fortsätter vara det, för hennes skull!

I Linköping rekomenderas också att man gör det innan, vi gjorde det i v.25 tror jag det var. Skönt att ha det ordnat och slippa tänka på det efter förlossningen. Skillnaden är bara att efter förlossningen får man en tid hemskickad, innan får man själv ringa och boka en tid.

Jag kan tänka mig att du blivit uppmanad att kontakta familjerätten för att få en remiss för att ta prov från navelsträngen för eventuellt dna-test om pappan skulle begära ett sådant. Nu för tiden tar man munskrap och det behövs inga remisser och inget navelsträngsprov men jag vet att MVC inte hängt med i det på alla ställen.
Annars så är det som andra skrivit att det är bra att man har faderskapspapprena färdigskrivna innan förlossningen.

Det ligger på familjerätten att hitta pappan och om han håller sig undan går man till domstol som kan polishämta honom.

Tack, för svar.

Ska ringa dem nu, antar det är det bästa sättet att får svar på ;)

Fast med tanke på att hon har semester t o m 20 juli, så kan svaret dröja lite..

Senast ändrad:

Skriv gärna vad du fick för svar.

Jobbar ju själv på familjerätten så det kan vara intressant att höra vad de säger på din:laugh:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 846
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 320
Senast: Bexzor
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 390
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar