Familjehem eller stödfamilj, någon som är det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
De flesta kommuner har ju brist på familjehem och stödfamiljer. Jag har ju tänkt tanken att erbjuda mina tjänster ibland...Någon som redan är detta? Hur tycker ni att det fungerar?

(Jag har haft personer i min närhet som varit både familjehem och stödfamilj så jag vet vad det går ut på och att soc utreder de som vill bli familj)

Sv: Familjehem eller stödfamilj, någon som är det?

Min dotter (eller vi då :D ) har stödfamilj eller som min dotter säger...det heter kontaktfamilj :angel:
Hon är där en helg i månaden samt att dom hämtar henne till ridskolan (min dotter går i samma grupp som deras barn) alla lördagar utom en i månaden samt att hon får följa med dom hem en stund (bor i närheten). Hade dom haft ork/tid skulle dottern fått plats för 2 helger i månaden men nu blev det så här då det är vad kontaktfamiljen kunde ställa upp med. Byta kontaktfamilj vill jag inte göra då det funkar så bra här.
Hur ofta utformas av ett kontrakt som man sätter upp emellan kontakfamilj, klient (eller vad det kan tänkas heta sådana som jag är i detta fallet) och socialkontoret.
Barnet kan ju får kontaktfamilj av olika orsaker.
Familjehem är jag inte riktig helt insatt i men har för mig att den finns en del människor som börjar som kontaktfamilj och "känner efter" för att sedan haka på som familjehem om dom känner att detta är deras "grej".

Vi är både familjehem och kontaktfamilj.
Jag tycker att det är oerhört givande och lärorikt.

Jobbar du med andra saker också? Hur fungerar det med din "biologiska" familj?

Jag och min föredetta var familjehem under 5 år. Vi slutade enbart pga att vi gick isär för 3 år sedan.

Tiden som familjehem var den mest givande i mitt liv, men också den mest jobbiga. Vi hade inga egna barn utan kunde ägna oss helt åt den tonåring som bodde hos oss (det var två tonåringar, en en längre tid och en kortare pga isärgåendet). I och med att vi hade både hästar, hundar och katter så blev arbetet faktiskt lättare, djuren hjälpte till, sas. Mannen i huset jobbade heltid och jag halvtid med annat, placeringen var av det slaget att det behövdes en halvtid eftersom ungdomarna hade ganska stora problem och därför krävdes mycket tid av oss.
Det var under vår tid som familjehem som jag lärde mig att vara konsekvent, ärlig och öppen. Det var vad "våra" ungdomar behövde, de hade upplevt det motsatta under så lång tid.

Jag kan absolut rekommendera att hjälpa barn/ungdomar till ett bättre liv :bump: .

Vad gäller kommuner så har jag förstått att de är väldigt olika när det gäller ersättning, stöd osv.
Vi hade grupphandledning tre timmar varannan vecka, GULD!!! :banana: . Där fick vi stöd från andra familjehem och kunde diskutera sådant vi inte visste hur vi skulle lösa. Den kommun som placerade "våra" barn var väldigt bra att arbeta med, men det finns kommuner som tydligen är svåra att ha att göra med.
Ett tips: Var inte rädd att be om hjälp!

Lycka till :bow:

Nej, Jag är hemma på heltid.
Det fungerar bra med den biologiska familjen.
Har man egna barn så ska man undvika att ta emot barn som är jämngamla med dom man har. Risken är att konkurensen blir alldeles för stor.
Vad man behöver ha som familjehem är ett väldigt brett tänkande.
Det finns oftast inget sånt som självklara saker för dom här barnen.

När det gäller "våran" pojke som vi har så får man många gånger se honom som ett litet barn. Trots att han är 12 år.

I hans "förra" värld så fanns inget sånt som hygien, bordsskick osv.

Vi har på många sätt fått börja från början med hur man tvättar sig i duschen, borstar tänder, Sätter på sig rena kläder, använder kniv och gaffel osv.
I övrigt jobbar vi väldigt mycket med att få honom att förstå att det inte är okej att slå till någon man blir arg på. Eller att hota nån med kniv för att man blir arg. Det är inte heller okej att slå sönder en massa saker eller vända upp och ner på ett rum för att man blir arg.
Oftast så har ju dom här barnen ganska tunga "ryggsäckar" som dom bär på.

Men det är ett otroligt givande "jobb" som man lär sig väldigt mycket av.

Jag kan bara varmt rekomendera fler att öppna sina hem för utsatta barn.
Det är många gånger skitjobbigt men det ger så mycket så att det är det värt.

Mia.

Jag antar att du med stödfamilj menar kontaktfamilj ;)

Kan bara säga att vi som jobbar med att hitta kontaktfamiljer och familjehem blir överlyckliga varje gång någon är intresserad :)

mina föräldrar är stödfamilj åt en liten kille.
har haft han var tredje helg i snart 5år tror jag det är.
udner eprioder har han varit hos oss oftare eller längre (tex sommaren).

det har varit otroligt lärorikt för både oss och han. har gett mig massor med insikt och han en chans till ett normalt liv. innan han träffade oss (som femåring) visste han tex inte hur man borstar tänderna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 303
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 295
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 604
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar