fälttävlansklocka

M

millan_affe

Vart hittar man sådan? inte allt för dyr?.
måste man ha sån i debutant?.

Sv: fälttävlansklocka

Jag köpte min på Falsterbomässan för ngt år sedan. Minns ej vad butiken hette tyvärr :confused:
Du behöver inte rida med klocka i debutant. :)
Lycka till!

Jag red mina första tävlingar utan klocka, bara för att få till naturliga rundor där jag INTE skulle fokusera på tiden. Man ska ju trots allt veta på ett ungefär vilket tempo man ska ha!

Om du nu ändå vill ha klocka så föreslår jag (absolut billigast) att göra en själv. SUPERLÄTT!
Du behöver bara:
*ett armband
*en timer (typ matklocka, platt)
*superlim/nått annat bra lim
*tejp
Så limmar man fast timern på armbandet o tejpar kanterna så den blir lite mer vattentålig - min kostade på detta vis runt 100-lappen, och funkar HUR BRA SOM HELST!

Lycka till på din första tävling :)

verkligen jätte smart(: ska göra en sånn tror jag iaf till en början:)
tack så mkt:D

På terrängen finns det en optimaltid som inte får överstigas. (alltså om optimaltiden är 2 minuter så får man straffpoäng för varje sekund man rider för långsamt) Då väljer många att rida med klocka så att man kan hålla koll hur man ligger till tidsmässigt :)

På terrängen finns det en optimaltid som inte får överstigas. (alltså om optimaltiden är 2 minuter så får man straffpoäng för varje sekund man rider för långsamt) Då väljer många att rida med klocka så att man kan hålla koll hur man ligger till tidsmässigt :)
Okej, vilket hastighet brukar man oftast rida i på tävlingar?

Det är olika tempo i olika klasser

Häst:
Deb - 480m/min
Lätt - 500m/min
1* - 520 m/min
2* - 550m/min
3* - 570m/min

Ponny har jag ingen vidare koll på.

men alltså igår när jag tävlade, red en debutant gick Msv B för c-ponny på samma bana (samma sträckning, men de hade lite kombination o sånt där vi red förbi) o de hade exakt samma optimal tid som storhästarna. kan det verkligen vara riktigt?

MsvB för c-ponny har samma tempo som debutant för häst 480m/min. Skillnaderna mellan Debutant häst och Msv B för ponny är språngantalet och väglängd, hindermåtten är samma.

Ponnytempo: (meter/min)
Debutantklass
B = 400
C = 425
D = 450

Lätt

B = 425
C = 450
D = 480

Msv B

C = 480
D = 500

Msv A
D = 500

men alltså igår när jag tävlade, red en debutant gick Msv B för c-ponny på samma bana (samma sträckning, men de hade lite kombination o sånt där vi red förbi) o de hade exakt samma optimal tid som storhästarna. kan det verkligen vara riktigt?

Det beror ju på vilken av storhäst-klasserna du jämför med :)
Tycker det snarare låter knäppt att msvB gick på samma sträckning som debutant..?? Men jag tror nog att banbyggaren har koll på detm så allt stod rätt till! :)

Liknande trådar

Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Kanske finns redan en sån här tråd? Har letat men inte hittat 😳 Jag har just påbörjat min resa mot karriärbyte. Jag vill bort från...
2
Svar
34
· Visningar
1 461
Senast: Linn-Nora
·
Hemmet Jag överväger att köpa en sån textiltvättsmaskin. Sett några ploppa upp på sociala medier och det ser ju extremt smidigt ut. Vill dels...
Svar
7
· Visningar
301
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka