Fälttävlan utomlands..?

Sipuli

Trådstartare
I mitt fall handlar det om finland, eftersom att det är så nära dit så har jag insett att det vore en idé att åka över gränsen och tävla. Men nu till saken, vilka "papper" behövs? Är det samma som i sverige...? Nu snackar jag om de allra lägsta klasserna förstås.

Och sen undrar jag lite grann över klasserna, som jag förstått det så går alla kategorier samma klasser (d.v.s både ponny och häst är på samma nivå). Sen har jag bara lyckats klura ut att banhoppningen går i 80 cm i "Harrasteluokka"(=Debutant?), är terrängen också på samma höjd då? det enda som står är medelhastigheten:confused:

ngt svamligt inlägg men förhoppningsvis så förstod ngn ngt :D

Sv: Fälttävlan utomlands..?

I mitt fall handlar det om finland, eftersom att det är så nära dit så har jag insett att det vore en idé att åka över gränsen och tävla. Men nu till saken, vilka "papper" behövs? Är det samma som i sverige...? Nu snackar jag om de allra lägsta klasserna förstås.
.....

ngt svamligt inlägg men förhoppningsvis så förstod ngn ngt :D

Nu åker vi till Danmark och Tyskland men det borde gälla samma sak. Förutsätter att vi pratar nationella tävlingar. För internationella finns andra regler. Passet ska alltid vara med. Vacc i ordning så klart.

Åker vi till Danmark (inom Norden)behövs inga veterinärintyg eller så. Däremot ska man kunna bevisa att man ska/ harvarit och tävlat (vi åker ofta över dagen) men det räcker med startlista/resultatkopia.

Läs mer här

Sen till Tyskland ska man alltid ha friskintyg men det slarvas det med en hel de. :angel:

Om de finska klasserna kan jag inget.. men om danska och tyska :D

Jag har en liten aning om att de är lite slarvigare i Finland, men bör ju vara ungefär samma regler i norden? Men hopp/dressyrtävlingarna i finland är rätt så "regelfria" så det samma gäller nog för övriga grenar :crazy:

Om man ska tävla fälttävlan i Finland krävs på regionnivå vaccinationskort, hästen ska ha betald årsavgift och ryttaren ska ha regionlicens.
På nationell nivå krävs förutom vaccinationskort att hästen ska ha en nationell tävlinsbok och ryttaren nationell licens.

Lite om klasserna och sånt...
Harrasteluokka = Hobbyklass. Rids på regionnivå. Dressyrprogrammet är ett LC program, banhoppning 80 cm och terrängen 70 cm.

Tutustumisluokka = Debutantklass. Rids på regionnivå. Dresssyrprogram LC, banhoppning 90 cm och terrängen 90 cm.

Helppo luokka = lätt klass. Kan ridas både på region och nationell nivå. Dressyren är väl ett LB/LA program (inte helt säker...) banhoppning och terrängen är 105 cm.

Helppo ponit = Lätt klass enbart för ponnyer. Motsvarar debutantklass bara att banhoppningen är 5 cm högre och svårare dressyr.

Helppo sh = Lätt klass för finnhästar. Motsvarar ponnyernas lätta klass.

Vaativa B = Svår B. Nationell klass. LA dressyr, banhoppning och terräng 115 cm.

Sedan blir det väl internationell nivå och där är det väl samma antar jag...

gå in på kipa.ratsastus.fi --> kenttäratsastus och där hittar du inbjudan till tävlingar. :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 695
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
955
Senast: cassiopeja
·
Fälttävlan Jag har bestämt mig för att så småningom börja träna och ev. tävla fälttävlan. Rider storhäst, 10 år, och är själv 18. Vi har låångt...
Svar
7
· Visningar
1 614
Senast: Nomina
·
N
Fälttävlan HJÄLP! Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka