Fälttävlan = Pessoa?

A

Aeternum

Kollade på os sändningarna idag, från fälttävlansmomentet banhoppning. Och jag reagerade på hur många som red på pessoa, varför?

Hur höga var hindren på banan förresten?

Sv: Fälttävlan = Pessoa?

120 i lagklassen men bara 125 individuellt, 135 hade varit lite häftigt kanske efter både terräng och en hopprunda en stund innan ;)
I WC klasser som går i kort *** brukar det däremot vara 130 och ibland upp till 135.

Pessoa är ett gagbett som gör att man kan få upp huvudet lite på hästen om den gärna blir lite framtung. I sista hoppningen i fälttävlan är många hästar trötta och då blir de lätt långa och starka, kan tänka mig att det är därför vissa rider på pessoa

120 i lagklassen men bara 125 individuellt, 135 hade varit lite häftigt kanske efter både terräng och en hopprunda en stund innan ;)
I WC klasser som går i kort *** brukar det däremot vara 130 och ibland upp till 135.

Mina uppgifter grundar sig på det som officiellt uppgetts:o. Det är kanske så att man höjt då det är ett OS för att spetsa till det:confused:

Nu är jag kanske helt ute och cyklar, men är inte pessoat ett hissbett som tar ner hästens huvud?

Tycker faktiskt inte det var fler ryttare idag som red på pessoa än i banhoppningstävlingar.

Många red på vanliga tränspett, sen fanns det några på lite andra bett, men jag tycker överlag faktiskt att man brukar ha skarpare bett i banhopnning.

Jo, det är alldeles riktigt. Pessoa är ett hissbett som trycker i nacken = sänkt huvud.

Estivuz: Jag har inte sett en wc på flera flera år, så det var därför jag reagerade. Behöver inte vara just fälttävlansryttare, bara det att jag inte minns det som så många som rider på pessoa sist jag kollade. dvs. iaf.. 4-5år sedan.

Ett gagbett är för mig just ett gagbett. Gagbett är ett hissbet, hissbett är samlingsnamnet. Gag, pessoa osv.
Men ett gagbett är ett gagbett, ett pessoa är ett pessoa, men dom går under samlingsnamnet hissbett.
Ett pessoa kan aldrig bli ett gagbett. Däremot kan dom kallas hissbett.

Ok, fast det var 125, helt säker på det.

Till andra: både hissbett och gagbett är till för att höja upp huvudet på hästen.

Ja men hissbett är ju samlingsnamnet för alla bett som har den funktionen.

Tyckte inte att det var så många som red på just Pessoabettet direkt. Däremot red de på andra typer av hissbett

Ett gagbett är för mig just ett gagbett. Gagbett är ett hissbet, hissbett är samlingsnamnet. Gag, pessoa osv.
Men ett gagbett är ett gagbett, ett pessoa är ett pessoa, men dom går under samlingsnamnet hissbett.
Ett pessoa kan aldrig bli ett gagbett. Däremot kan dom kallas hissbett.

Gags har aldrig någonsin kallats för hissbett :crazy:

Har också för mig att det låg på minst 130cm i andra hoppningen. Det kunde man se tyckte jag

Håller med! Tror oxå det låg på som det sas mellan 1.30-135. Såg ju betydligt högre ut än första omgången som låg på runt 1.20 och hade dom enbart höjt 5 cm hade det inte synts så väl.

Den info som vi har fått (och man kan ju tycka att den borde stämma.. :grin:) säger att det var 1,25 i andra omgången.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 449
Senast: Grazing
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 363
Senast: super
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 171
Senast: Anna-Bella
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol
  • Ringkota, operation!?
  • Skadade hästar och konvalescenter