fälttävlan och hackamore?

quintess

Trådstartare
Har ett fullblossto som går toppen i hoppningen med hackamore men betydligt sämre på bett. Hon blir väldigt skärrad och okoncentrerad vid hinder om hon tvingas ha något i munnen. Hitills har vi bara ridit lättare dressyr och hoppning men när vi nu ska börja träna terräng undrar jag om ni har några tips. Är det lämpligt eller ens godkänt att rida med hackamore i terrängen?

Sv: fälttävlan och hackamore?

Nej, det är inte tillåtet (förrän i CNC**) så det behöver du inte fundera på

Har ett fullblossto som går toppen i hoppningen med hackamore men betydligt sämre på bett. Hon blir väldigt skärrad och okoncentrerad vid hinder om hon tvingas ha något i munnen. Hitills har vi bara ridit lättare dressyr och hoppning men när vi nu ska börja träna terräng undrar jag om ni har några tips. Är det lämpligt eller ens godkänt att rida med hackamore i terrängen?

Många fullblodshästar blir sådana och kräver en extrem mjuk och följsam hand och knappt att det ens fungerar då, men prova någon kombinationsvariant för det går väl att ställa in så det blir mer inverkan över nosen än i munnen.

Vi har en häst som är jätterädd om sin mun. Har gått på kombinationsbett tidigare i terrängen men nu med hjälp av duktig beridare går han med ett Mark Todd tvådelat gummibet. Har börjat använda det bettet på den andra hästen också. Helt super i både dressyr och hoppning..

Vi har en häst som är jätterädd om sin mun. Har gått på kombinationsbett tidigare i terrängen men nu med hjälp av duktig beridare går han med ett Mark Todd tvådelat gummibet. Har börjat använda det bettet på den andra hästen också. Helt super i både dressyr och hoppning..

Var får man tag i ett sånt bett ( Mark Todd)? Är det godkänt med kombibett i fälttävlan? finns det olika varianter eller ett speciell? :confused:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 982
Senast: Bri
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 197
Senast: linlar1
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 011
Senast: Juli0a
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 011
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka