Vad är skadlig form? Vem definierar det?
Tänk att det trodde jag det var du som gjorde.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Som det är nu så står det en sak i TR och något annat bedöms. Flashiga ben går före bärighet och samspel, tex.
Bakom lod istället för framför lod.
"Rund" handlar om halsen, inte om den "höjda" ryggen.
Domarna har satt DEN normen iom att dom dömer fram sånt.
Och varför skulle de vara där?, det var ett forum framförallt för de som klagat och behövde ställa frågor- till förbundet- ingen av de 2 du nämner sitter i förbundet, det blir ju bara såååå patetiskt om du tycker att folk som läktarrider och är supergnällnissar ska kunna kräva att de som rider efteråt sitter på forum och förklarar/försvarar sin ridning.
Sedan så var det fulridning i Falsterbo av något / några ekipage det har knappast någon av de du nämner något att göra med , iaf inte att behöva diskutera det öppet i media, det är väl upp till de ryttare det gäller?
Fortfarande är det definitionen på "trevlig form" som måste klargöras.
Angående betygen så tog jag ju upp några exempel, utöver huvudets placering, som inte heller (ofta) följer TR i bedömningen...
Återigen, varför är du så himla otrevlig? Och varför är du bara intresserad av att föra en helt annan debatt? Jag är inte ett dugg intresserad av att diskutera vem som satt i panelen på detta vis och hur du kan få mitt inlägg till att jag kräver att de som klagas på ska sitta o stå till svars i panelen är för mig en gåta. Jag tänker inte lägga tid på att du ska tjafsa med mig om detta
Alltså du är ju bara för mycket, varför är du så himla otrevlig? Ska jag klaga på att PK o JB inte satt i panelen o fick förklara ridningen i Falsterbo också tycker du? Det är väl självklart att alla knappast kan släppa allt o infinna sig en dag tidigare än utannonserat?
Folk har väl för fan ett liv och ett jobb, eller två att sköta. Men man ska väl kasta alla sina åtagande över bord för att förbundet ordnar ett forum. Det räcker inte att skriva artiklar, skicka brev till var och en i förbundsstyrelsen, cjefsveterinär, sitta i websänd tv och diskutera med representant från förbundet etc etc etc. Man ska vara på plats med kort varsel 60 mil hemifrån annars kan man hoppa och skita. Ni är ju bara för mycket.Ja självklart är det fel på det också för när är något bra och rätt?
Ordnas ett diskussionsforum så vem som helst får komma och föra en öppen diskussion med förbundets experter så är det såklart något fel som gör att man inte kan/ hinner åka, något o skylla på när man inte har mod o förklara sina anklaganden på sociala medier.
Och då kan man ju alltid få något nytt o klaga på , vilken himla tur för alla gnällnissar.
Jag halkade in på hennes Facebooksida ungefär när forumet utannonserades. Av det som skrevs förstod jag det som att hon hade tagit ledigt torsdag och fredag och helgen för att kunna vara där under debatten så som förbundet sagt att det skulle vara. Men när det sedan veckan innan kom ut att det istället var onsdagen innan fanns inte möjlighet (minns inte om det var tågbiljetter, ledighet, eller vad som).Det annonserades- minst- 1 !! månad innan att det skulle bli ett forum på Friends, vad gäller gnället så framförde jag vad som tisslades om av många på forumet,även om jag där kan hålla med.
Jag halkade in på hennes Facebooksida ungefär när forumet utannonserades. Av det som skrevs förstod jag det som att hon hade tagit ledigt torsdag och fredag och helgen för att kunna vara där under debatten så som förbundet sagt att det skulle vara. Men när det sedan veckan innan kom ut att det istället var onsdagen innan fanns inte möjlighet (minns inte om det var tågbiljetter, ledighet, eller vad som).
Det är ju lite udda, lite, att ha en dag innan man utannonserat att det skulle vara, en arbetsdag och berätta det veckan innan. Lite Stockholmscentrerat kanske dvs det är ju skillnad på att kvista förbi efter jobbet och att försöka få ledig från jobbet och tågbiljett för folk.
(Jag var nyfiken och ville nog gärna lyssna, men det var tight till och med för barnvakt och jag hade ju inget att säga.)
Fast jag måste kanske hålla med om att om man känner sig central för en debatt så kanske man betalar vad som helst och struntar i arga chefer och hyr en bil, låter SJ biljetterna vara sunk cost, betalar hästvakt, lämnar barnen till barnvaktsbolag eller vad det nu kan vara man löser och kör upp för att vara med. Om inte annat så bara för att folk inte ska ha chansen att säga att man medvetet lät bli.
Jag håller med å ena sidan.Till sakfrågan.
Jag har fundrat på Jens Fredricsons uttalande i podden om hjälptyglar tillsammans med EL. Han sa typ Att dra i tygeln är outvecklad ridning.
Min fråga: Hur kommer det sig att det är tillåtet att 1. Använda hela armen bakåt vid ett tygeltag. 2. Upprepade gånger använda hela armen vid tygeltag. 3. Hålla fast armen i bakåtkäget vid ett tygeltag.
Var man drar gränsen är ju skitsvårt men vad är det som gör att gränsen dras som den gör nu (allt ovanstående är ju klart tillåtet på alla nivåer o i alla situationer, inte bara när hästen blir rädd tex)?
Alla är ju överens om att handen använder man inte som första hjälp o att föra hela armen bakåt är ju ganska många steg upp på att förstärka sin hand, att upprepade gånger göra det eller hålla fast handen i bakåtkäget är för mig en väldigt stor hjälp.
Jag håller med å ena sidan.
Å andra sidan tar ju även Jens tygeltag med hela armen ibland. Ingen är fläckfri. Det handlar ju om att lära oss ryttare rida så bra som möjligt - inte att förbjuda dålig ridning.
Om det fanns förbud mot sånna tygeltag - när skulle det gälla och vem skulle döma? Vad blir straffet?
Jag tror inte det hade blivit bra. En möjlig konsekvens hade till exempel varit att om det döms ner på dressyrbana så är många kanske ännu tuffare till vardags för att få hästen ännu lydigare och alltså bättre poäng...
Inte bara om det handlar om tygeltag en.Det är ju pudelns kärna! Jag tror däremot tvärt om. Om man slår ner hårt på fulridning (i brist på ett bättre ord) på framridning etc och tävling så måste man förbereda sig bättre hemma.
Jag håller med å ena sidan.
Å andra sidan tar ju även Jens tygeltag med hela armen ibland. Ingen är fläckfri. Det handlar ju om att lära oss ryttare rida så bra som möjligt - inte att förbjuda dålig ridning.
Om det fanns förbud mot sånna tygeltag - när skulle det gälla och vem skulle döma? Vad blir straffet?
Jag tror inte det hade blivit bra. En möjlig konsekvens hade till exempel varit att om det döms ner på dressyrbana så är många kanske ännu tuffare till vardags för att få hästen ännu lydigare och alltså bättre poäng...
The connemara ville ha ett förbud på tygeltag med hela armen och det var det jag kommenterade.Jag vet inte vad du menar med förbud men hård ridning ska inte vara tillåtet.
Jag tycker han ändå framställs (känner honom inte) som rätt ödmjuk. Han vet att han flaxarJens borde ha bättre självinsikt innan han uttalar sig, för det ser ju oftast inte så vackert ut när han rider med skänklar uppe i flanken på hästen och tyglar och händer och armar hit och dit!
The connemara ville ha ett förbud på tygeltag med hela armen och det var det jag kommenterade.
Hård ridning är inte tillåtet. Det är folk som blir avstängda för det. Diskussionen är ju var gränsen borde gå.