Falska djurskyddsinspektörer

Det knackar på dörren. Där står två personer, "från Länsstyrelsen". Du blir uppmanad att lämna ifrån dig dina hundar, som "ska omhändertas". Vad gör du?

Hände i Växjö: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bedragare-ville-omhanderta-dyra-hundvalpar

Vad gör de sen? Säljer de som blandras på Blocket?
Läste det på Facebook.
Jag antar att de säljer hundarna eller använder i någon form av buskavel.

Jag undrar ifall deras försök har lyckats någonsin?

Eftersom de bör vara chippade gissar jag på att det är användning i en puppy mill som är aktuellt. Säljs de vidare finns ju risken att någon kollar chippet.

Jag tänker att man som hundägare förmodligen förstår direkt att det är något fuffens på gång om man vet med sig att ens djur blir väl omhändertagna. Så förhoppningsvis blir dom falska inspektörerna väldigt ifrågasatta vid ev dörrknackning. Annars är man som hundägare ganska korkad. Det hade varit en annan sak ifall dom falska inspektörerna visade upp leg. Men även då hade jag bett dom komma ut med polis eller liknande.

Min spontana fråga hade varit "Varför då? På vilka grunder?" och sedan, oavsett hur ställd jag blivit eller hur proffsiga de verkat, hade ju inte svaren kunnat innebära nåt som ger nån som helst anledning till omhändertagande (utan förvarning dessutom, då brukar det behöva ligga drivor med döda djur runt huset, finns ju djurägare som fått chans på chans trots väldiga missförhållanden). Och då hade det gått upp ett ljus om det inte gjort det innan.
Nu är ju sambon allt annat än lättskrämd men jag har upplyst honom också så han inte går på att det är nån kennelklubbsgrej om nån drar den valsen om jag inte är hemma. Och skulle nån vilja ta hans älskade hund vi har här fick de göra det över hans döda kropp så henne får de bokstavligen slåss för. (Den vilda valpen veti 17 om han inte gett dem bara för att :cautious:;))

Jag tror inte dom där bedragarna har koll på att länstyrelsen har till att börja med märkta kläder,det var det första jag såg när dom kom till mig inför mitt paragraf 16 tillstånd,ja och så leg.
Det kan väl inte finnas någon skulle släppa iväg sina hundar till någon sådan bluffare hoppas jag.
Här hade det också varit över min döda kropp.

Jaa, det är nog få som bara skulle släpper ifrån sin hund men jag tycker ändå det är otäckt. Min uppfattning är att "Svenssonhundägaren" inte har någon direkt kunskap om hur LS eller för den del Polisen hanterar djurärenden (är många enligt mig som faktiskt inte känner till deras rättigheter "gentemot" Polisen). Nu skulle en vuxen person med största sannolikhet fråga efter legitimation eller annan handling och inte ge ut hunden utan det, men tänk om ett barn skulle öppna dörren och föräldrarna inte är hemma? Skulle ett barn tänka på det om personerna är prydligt klädda, agerar som att det hela är en självklarhet etc...?

Jag hade ringt polisen och undrar vad det hela handlar om.

Har tur att ha en bra relation med polisen.

Hur ska polisen kunna svara på det hade du tänkt? Det rätta att göra är att ringa länsstyrelsen och fråga, för det är ju bara de som kan svara på om det ens finns ett ärende mot en och därefter kontaktar man polisen och gör en anmälan.

För det behöver man inte ha någon relation öht med polisen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar