Falska anklagelser?

Sv: Falska anklagelser?

kl

tycker att det är naturligt att TS misstänkte sjukdom, det står dessutom att hon inte varit passiv utan utrett varför hästen blivit smal. Tror inte att det första man gör är att misstänka att hästen inte matas.

tycker dessutom att en viss försiktighet kan vara bra när man bedömer hull på hästar på bild, särskilt när hela hästen inte är fotad. kan själv tycka att häste ser ut att vara i överkant hullmässigt, men bilder kan luras. däremot är det OT och det är klart att hästen tappat en hel del, hela överlinjen. Övredelen av revbenen ska aldrig synas..

Blir lite ledsen när man läser en del inlägg i den här tråden.... TS är naturligtvis upprörd, och har gjort det som de flesta av oss skulle göra om man märkte att hästen tappat i vikt.(man förutsätter ju faktiskt att hästen får all den mat som man gjort upp om) Att sen faktiskt bli påhoppad av en del tycker jag är tråkigt. Att börja diskutera om hästen är fet eller så på sommarbilden är väl oväsentligt, det är inte DET tråden handlar om. Ibland blir man faktiskt tveksam att skriva svar på en del frågor här på Buke pga att en del är så himla snabba att hugga på allt som de anser vara fel.

Jag tvivlar inte på att din häst har fått för lite mat och som flera skriver så var hon faktiskt åt det feta hållet på översta bilden men det tyder ju bara på en egentligen än större viktnedgång, men det är 2 saker från din sida man undrar över: Varför rider du en häst som du ser tappar så mycket i vikt?, och det första jag skulle göra vid ett sådant tillfälle är att ge fritt med strå som hö eller ensilage under tid hon stod inne samt mata själv med kraftfoder, större giva, när man åkte dit vilket borde varit i princip varje dag då du red??
När jag märkte att hon tappade hull så gav jag självklart mer till em givan då jag var i stallet, men det går ju inte att trycka på hur mycket som helst på en giva heler för som jag misstänker så har de om em. givan inte varit uppäten inte gett nattfoder. och den sista månaden så drog jag ner ridningen rejält då jag kände att det inte var hållbart, red varannan dag ca, och mest uteritt då. Men det var inte förrens sista månaden som jag fick svart på vitt att de inte gav efter ordning och då hade jag ändå en del turer med veterinär, equiterapeut och kollat om hon haft blodmask eller annan mask

Självklart har du gjort rätt som tog hästen därifrån när det som det nu kan vara, hon fått för lite mat- men nog kan man som ägare själv kontrollera maten mer ?, köpa till själv och mata extra så det inte ingår i hyran?
I hyran så ingick grovfoder, betfor och havre. Men köpte in eget hösilage i småbalar, 40kg bal, i november då jag ville ha ett mer blött foder och bättre värde då hon föll ur. 25 bal var slut på lite drygt en månad :crazy:

Förtydligar det övre, när viktnedgången började så kunde du kanske inte veta vad det berodde på- varör inte mota Olle och mata mer, jag skulle aldrig hålla mig till ett så strikt matschema om en häst skulle börja tappa???....
tiotecken.....

Jag ville inte påpeka det innan jag flyttat hästen då jag hade vibbar på att de skulle sluta ge mat helt. Sa sen när jag hade fått bort hästen att både jag, mina föräldrar och medryttare sett hennes dotter dela min höpåse med deras shettis där min häst fick fodergivan i en vattenpöl.

halvt kl
Det gäller att ha skinn på näsan på buke.
Sen kan jag själv tycka att det gått för långt innan man fått reda på varför hon tappat hull.
Men jag är inte sån att jag spionerar om folk gör det de ska.. Även om man nu börjar fundera på att göra det oavsett så man är på säkra sidan.. :( Även om det känns lite respektlöst mot dem som verkligen håller kontrakt och det de sger

Hej
Din häst har tappat en massa i vikt och det är dålig stil av stallägaren att inte ge din häst det som är hans.

Men jag kan berätta att min kille gick ner 100-150kg i slutet av sommaren trots att han fick mer eller mindre fri tilgång till mat och att jag inte red utan bara gick med honom.
Så det kan vara en kombination av både väder och vind och stallägarens oskötsel. Skickar med två bilder på min pålle dels en före bild från i juli sen en bild när han kom hem från djursjukhuset efter att varit där en vecka. OBS han gick inte ner på djursjukhuset för redan två veckor innan han hamnade där började han gå upp lite i vikt så han har varit värre :eek:. Vi har ingen aning om varför han gick ner men jag gissar på det dåliga vädret som han frös i (!) och dels på grund av gräs helt utan näring. Ja han fick ensilage och kraftfoder även när han gick ner.

Före
1.jpg

Efter

2.jpg

Ja, vad ska man säga? Mycket ska man höra innan öronen trillar av och som en liten bonus på det får du också utstå skäll från buke-folk, du har en fet häst, nej, hästen är inte så tunn, man får ju bara veta din sida (när har det någonsin varit så att man fått båda utsagorna svart på vitt på buke???? :grin: )...

Jag tror du kan ha din häst i form om 2-3 månader. Om den lätt får kolik hade jag utfodrat med kli istället för betfor, du kan även ge jäst som tillskott, det håller igång magen. Och visst kan du motionera den lite lätt, longera den ett par dagar i veckan om du tycker den är för mager att rida på. Sedan ska du täcka den extra noga nu så den inte behöver lägga energi på att hålla sig varm.

Hade jag varit dig hade jag polisanmält stallägaren för djurplågeri och stöld, må hända det inte blir något med det du kanske inte kan bevisa det, men jag tror det kan göra dig gott att du får visa att du inte tar sån skit.

Lycka till! Kram Jettan

Jag stod i ett stall där det hände så för mig. Jag gjorde ordning mina påsar varje dag, men dom började tappa vikt. Jag började köpa tillskottsfoder och bytte höleverantör för bättre foder, trodde första det var fel på höet. Hästarna ökade inte i vikt. Jag gav mer o mer mat, men det hjälpte inte. Tillsist började jag gömma saker i mina höpåsar för att kolla om dom verkligen fick maten. Testade detta i ett par veckors tid för att checka av läget ordentligt. Jodå..mina höpåsas fodrades...till stallägarens hästar! Sakerna jag gömt fanns jag i stallägarnas hästars boxar/hagar. När jag fattade att detta förekom flyttade jag direkt. Hästarna gick upp fort i vikt sen igen efter flytt. Detta va många års sen nu men det är ngt jag inte kommer att glömma. Hur man kan ens göra ngt sådant? såna människor kan inte ha några samveten.

Nej, man behöver inte gå till angrepp mot TS. Och hästens ursprungshull är oväsentligt - hästen har gått ner i vikt och är nu tunnare än optimalt.

Däremot är det också omöjligt att bedöma huruvida TS har rätt eller stallägaren ljuger eller om det finns någon missuppfattning med i bilden.

Och det TS efterfrågar är en förklaring till hur människor kan ge djur för lite mat (det går tydligen, och ibland som också framförts i tråden går djuren ner i vikt ändå).
TS vill också att vi här på buke ska skriva att hon inte kommer med falska anklagelser. Och vilka är vi att veta det??

Jag reagerar också över TS tankar kring kommande tävlingssäsong - det vet varken TS eller vi hur det går med den saken (om jag nu tolkat det hela korrekt när jag uppfattar att det är kommande säsong som TS anser går upp i rök).

Jag vill ställa mig i lag med Boj: det är klokt att inte ta ensidigt parti i någon tråd här på buke.
Det är ena sidan av en historia som vi får läsa. Ibland är den sidan helt sann, ibland helt falsk och ibland någonstans mitt emellan. Och vi som läser tråden vet inte vilket av alternativen som är rätt i varje enskild tråd.

KL

Jag stod i ett stall där det fanns noll rutiner. Jag poängterade att min häst (mkt känslig varmblodsvalack) var van vid ut tidigt vid 0600-0700, varje dag och in vid 21-22, varje dag. Ibland när jag kom ner på helg/ledig dag vid lunchtid stod alla hästar inne, min kille i upplösningstillstånd för att inte fått komma ut och stallvärden står och mockar åt sina hästar :eek: hon hyrde stallet av familjen som ägde gården och bodde själv 5 min promenad bort. Pratade med henne flera gånger om det och hon svarade att det var så mysigt att stå och mysa med dem på morgonen. Jag vräkte i min häst mat och han bara magrade. Fick iaf på ny stallplats men min magrade från fin i hull och muskler till samma skick TS häst riktigt fort. Sen tog det inte lång stund innan han var superfin igen, ca 3 månader. Jag red lättare turer i skogen samtidigt med klättring osv och han var verkligen superfin efter 3-4 månader.

Så TS - tävlingssäsongen är inte borta, kanske lite försenad men inte borta. :)
Lycka till och hoppas att det blir bättre i nya stallet.

Det som har känts värst med tävlingssäsongen är att jag har planerat att kvala till 1,30 och hade eventuellt tänkt starta det i sommar.. Nu tror jag inte det blir så iår.
Känns surt att pga nån annan så står man där med en häst som inte har mått bra och som har gått hungrig :cry:

Den kan väl inte ha gått från det överhullet till mager på en vecka? Såg du inte och frågade vad den fick för mat?

För länge sen var jag med om att en häst tunnade ur, men jag pratade med stallägaren och det visade sej att en stalltjej hade mätt fel och inte bara till min häst. Det reddes ut, hästen fick dubbelt ett tag och gick upp snabbt igen.

Jag menar du måste ha sett och pratat med dem? Har de ljugit dej rakt upp i ansiktet? Då kan du ju anmäla dem om de verkligen har påstått att hästen fått mat den inte får...

Sen om du ska hoppa 130 ska du nog inte ha den i sånt överhull som du hade på den första bilden från i somras och inte heller som på den andra bilden. DÅ riskerar du skador:crazy: (Och det skriver jag enbart för att du själv envisades med att den inte var fet där)

Hoppas du hamnar i ett stall som är seriöst och kunniga när det gäller mat och hull för er bådas skull!

Klart det är surt, men tävling är inte allt. Jag försöker se som allt som händer har en mening även om man inte förstår varför till en början.
Jag sitter själv idag med gipsad arm i 2 veckor till, en superfin ny unghäst på 5 år som är ngt tunn för dagen men går hos en kompis och äter upp sig, och min arm är troligen inte helt bra igen fören i sommar. Det är jättefrustrerande att inte kunna göra något med henne som det ser ut nu, men man får gilla läget.
Din häst kommer bli bra igen och ni kan få en fantastisk sommar även utan tävlingar :) Lägg kanske mer fokus på träning för att få ett ännu bättre kval till 130 nästa år?

Bild 1 och 2 visar inte en häst i överhull ur veterinärmedicinskt perspektiv och definitivt inte en smällfet häst. Utan en helt vanlig häst inom normalvariation vad gäller hull!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 444
Senast: exotic
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 076
Senast: shia
·
Relationer Jag hade en bästa vän som jag lärde känna när jag var runt 20-21 år ungefär. Vi var nära vänner till förra sommaren, dvs i ca 13 år. Vår...
2
Svar
24
· Visningar
7 366
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Har nyligen avslutat ett nästan 8 år långt förhållande, och flyttat till Sthlm. Hästarna står nu hos min syster tillfälligt(35 mil...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 082
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka