Falska anklagelser?

Paulsan

Trådstartare
Vill gärna få era åsikter då jag är i tvist med min fd stallägare angående hyran då jag tillslut upptäckt att de inte fodrat min häst efter ordning samt stulit foder ifrån mig.

Ställde hästen där i början på augusti iår och flyttade henne den 20 december.

Se utvecklingen själva.. Trodde hon blivit sjuk med mask eller nåt annat då jag inte kunde tro att folk kan göra så mot djur.
Deras egen shettis fick mer mat än min då jag kom på deras dotter med att dela(!) min hästs höpåse med shettisen? Och shettisen fick mer.
Har betalat veterinärbesök m.m. då jag trott att det varit nåt allvarligt när det i själva verket varit dem som inte gett mat :(
Gjorde 10 höpåsar med mitt hö på kvällen innan flytt och på morgonen runt 11 var 4st kvar. 1 höpåse = 1 fodergiva.. Hon kunde max ha fått 3 påsar av 10. You do the math..

Nu påstår stallägaren att jag kommer med falska anklagelser?
Se efter själva om detta är falskt?

Innan:
min_sotis_183567216.jpg

2010-07-10_prf_261_140770281.jpg

Efter:

imag0180_183568903.jpg

imag0183_183568838.jpg

imag0185_183568674.jpg

imag0187_183568603.jpg

imag0189_183568097.jpg

imag0189_183567354.jpg

Sv: Falska anklagelser?

Idioter!!! hur kan man vara så korkad? :mad: de har uppenbarligen inte brytt sig ett dugg om hästen. :cry:
Det är alltid svårt när människor är oseriösa och de kommer naturligtvis inte erkänna att de gjort något fel vilket innebär att ord står mot ord (även om du kom på dottern med att "ta" ditt hö). Jag önskar lycka till och hoppas att det löser sig till din fördel!

Men vad vill du ha för svar, ja din häst har gått ner i vikt men det är ju inget som någon kan svara på varför. OM det beror på vad du berättar så har vi ju bara en ensidig info om det och inget annat.

Du gör rätt i att flytta, det är det enda svar jag kan ge dig just nu om det har gått till på det viset som du tror.

Men OJ, vilken skillnad! :eek:

Hur ska du gå vidare?

Det jag mest vill få veta är hur folk kan svälta djur? Och andras djur dessutom och sen påstå att jag är en lögnare och dum i huvudet?

Jag har redan bifogat bilder till fd stallägaren som då svarade med att jag förde med falska anklagelser.. Frågan är om de verkligen vågar dra det vidare då jag har vittnen som min medryttare och föräldrar då vi kom på dottern med att ta bort/dela foder.

Vissa människor är såna, finns inga andra svar att ge. Man kan fråga sig varför vissa personer misshandlar djur, slår sina egna barn osv.

Igår såg jag en bild som min pojkvän länkade från facebook där ett gäng ungdomar hade tryckt in någon form av raket eller sprängladdning i munnen på en hund, tejpat igen munnen och sen tänt på. Hela hundens överkäke var bortsprängd, var bara underkäken som stack ut, överkäken var bortsprängd näst intill upp till ögonen. Hur kan folk bete sig på det viset? Finns inget vettigt svar att ge.

Jag lider verkligen med dig och hoppas att du får någon form av upprättelse. Inte minst med tanke på att du har betalt veterinär för att undersöka hästen då du trodde något var fel.

Jag tycker det är vidrigt och förstår verkligen att du är upprör när de försöker anklaga dig för falska anklaganden.

Helt fruktansvärt och oacceptabelt på alla sätt! Stå på dig! En sån tur iaf att du upptäckte det i såpass god tid att hästen förhoppningsvis går att återställa utan allt för allvarliga men på kropp och själ.

Lycka till!

Det jag mest vill få veta är hur folk kan svälta djur? Och andras djur dessutom och sen påstå att jag är en lögnare och dum i huvudet?

Det får du ju inte i en sån här tråd, för de kommer inte att ge dig några svar alls. Och övriga här i diskussionsforumet vet ju inte heller hur det förhåller sig, och detta skriver jag utan att du behöver ta det personligt. Det går ju inte med säkerhet att påstå att du är en lögnare, lika lite som det går att påstå att stallägaren ljuger tyvärr.

Nej det finns alltid 2 sidor på ett mynt och jag kände mest att jag behövde få det ur mig då jag för tillfället är mycket arg och helst skulle vilja hänga ut personerna ifråga så ingen annan hyr in sig där och riskerar att få en svältfödd häst som mig..

Tävlingssäsongen är halvt förstörd då jag hoppats på att vara med i div 1.. Hade den planen i höstas men nu fick den flyga sin kos..

Fast som Boj säger, hur ska vi här veta?

Din häst var smällfet på betesbilden och behövde bantas. På tävlingsbilden något bättre men det var också en sommarbild? Sen dess är den installad och vad har den ätit då? Den är rätt pälsig dessutom. Mår den bra? Får den rätt foder med bra innehåll, får den kraftfoder osv osv osv.

Vissa hästar går ner vid pälssättning, av dåligt foder, för lite kraftfoder, sjukdom osv.Ingen här kan svara på varför din gått ner?

Bra att du flyttar om de har fuskat med maten, men se över vad du fodrar med själv också, tycker jag.

Då har du inte sett en smällfet häst enligt mig. Kika på en äldre halvblodsstam så får du se hur ett sådant halvblod ser ut och som har djup. Är sjukt trött på folk som stirrar sig blinda på magen. Titta på revbensbilderna så är magen fortfarande djup men inte tusan något hull!

Hösilage, betfor, havre och linfröolja duger det? :cool: Hjälper inte hur bra foderstat man gör om det inte fodras efter det? Klart hon ser tufsig ut och eftersom hon tappade hull ville jag inte klippa henne en gång till så hon hade lite päls att värma sig med då fettet var borta?

Vill också tillägga att jag kan tycka det är lite si och så med att skylla på stallägaren för att ens häst blivit tunn och småmager. Det är ju ändå du som hästägare som ska ansvara för hästens välmående. Vet inte hur ert kontrakt ser ut men jag antar att stallägaren har till uppgift att sköta fodringarna iaf. Det är självklart att det är dåligt om stallägaren inte sköter sig, men om jag hade haft min häst i ett stall där stallägaren inte fodrar ordentligt hade jag vidtagit drastiska åtgärder långt innan hästen hamnat i det skick din är i nu. Hur kommer det sig att du låtit hästen falla ur så mycket utan att sätta ned foten?

Du klagar på att tävlingssäsongen är förstörd. Det hade du nog med lätthet kunnat undvika om du tagit tag i det och bytt stall tidigare, eller själv åkt till stallet för att fodra om du inte tycker att stallägaren gör det bra nog (alt hitta någon som kan göra det åt dig).

KL

Nu säger jag inte att folk som har skrivit i den här tråden är elaka människor på något sätt men jag tycker det är kostigt att man med en gång ska börja ifrågasätta personen som uppenbarligen är grymt ledsen och orolig för sin häst som räcker ut en hand för stöd eller råd i frågan.
Om det nu är så att stallägaren har betett sig som en idiot och svultit hästen avsiktligt så är väl det nog.

Ibland vill man faktiskt bara ha stöd istället för "du borde ha tänk på att...".

Varför inte bara ta det som skrivs för vad det är? Sen om det finns små tomtar på buke som ljuger och hittar på så skadar väl inte det någon här ändå? Så varför förutsätta att folk ljuger eller hittar på?

Jobbar man 7-16 och förväntar sig att den fodergivan man lagt iordning pytsas ut under dagen så ska man inte betala full hyra för att göra det själv isf, plus att det hade varit en omöjlighet för mig då jag som sagt jobbar och hade en halvtimme till stallet. lycka till att hinna det på en lunch. Och jag kollade henne med vet. för jag misstänkte sjukdom, inte svält.. Är du tankeläsare? Lär mig också då så jag kan se hur folk tänker och veta i förväg att de svälter min häst?

Senast ändrad:

Jo det kan skada folk, och världen utanför Bukefalos är dessvärre inte så stor som man kan tro.

Jag väljer därför inte att ta parti för något i detta fall, utan tycker det är bra att TS flyttar sin häst. Oavsett om detta sker eller inte , så mår ingen bra av att bara misstanken är illa nog.

Fast så fasligt mager är faktiskt inte hästen. Med ett bra foder så lär hästen se fin ut om max en månad.
Varför skulle tävlingsterminen bli förstörd?

Får man fråga hur mkt (lite) foder de gett hästen? Du skriver att den kanske fått hälften, men hälften av vad? Gav du inget tillskottsfoder när du märkte att hästen magrade av?
Tyvärr så har ju många hästmänniskor sina egna tro på hur man ska göra med hästar. Har också varit med om folk som gett hästarna mindre mat "för att de fått så mkt". :crazy: (men betalt för allt tog de givetvis...)

Foderstaten såg ut såhär:
hösilage TS: 65-70% mo: 5
lunch:5
em: 4
kväll: 5

kraftfoder mo: 0,5L betfor(torr)
0,5L Hel Havre
0,5dl Linfrö olja

kväll: 0,5L betfor(torr)
0,5L Hel Havre
0,5dl Linfrö olja

Inte helt förstörd men nu har jag ställt av henne en månad för att hon ska få äta upp sig hemma hos mamma. Sen ska jag sätta igång henne för muskler har hon tappat pga bristen på energi redan innan avställning. Men planeringen omkullskjälptes rejält..
Hoppas på att hon repar sig bra då hon haft kolik tidigare och, tack gode gud, inte fått det nu (än)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 444
Senast: exotic
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 076
Senast: shia
·
Relationer Jag hade en bästa vän som jag lärde känna när jag var runt 20-21 år ungefär. Vi var nära vänner till förra sommaren, dvs i ca 13 år. Vår...
2
Svar
24
· Visningar
7 366
Senast: LenaH
·
Hästmänniskan Har nyligen avslutat ett nästan 8 år långt förhållande, och flyttat till Sthlm. Hästarna står nu hos min syster tillfälligt(35 mil...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 082
Senast: Tussilago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka