M

Madde85

Jag avundas alla vars hundar redan fällt färdigt. I mitten på Maj fäller min hund alltid som värst. Så jag får borsta honom ordentligt två gånger varje dag för att slippa de där irriterande hårtussarna som fastnar i mattan. Man skulle kunna borsta hur länge som helst om man tänker sluta när pälsen slutar följa med. Helt sanslöst vad mycket hår det blir.

Hur är det med er andra? Har era hundar fällt klart och hur mycket får ni borsta? Kan ju vara av intresse att veta vilken ras det är också kom jag på. Min hund är en blandras men har päls ungefär som en schäfer.

Fälla? haha. Ja hon hade en period när hon fällde lite för ungefär en månad sen. Det blev väl ungefär två drag med gummikardan så var det över. :p

Åhh. Gud vilken lyx! Du har något korthårigt då eller? Ibland ångrar jag att vi inte köpte en ny pudel istället. De fäller ju inte på samma sätt.

De fällde i slutet på mars och det gick över på 2-3 v. Borstar en del men inte varje dag.

Jag tycker det verkar ganska onormalt att fälla så här sent som in hund gör. Mars låter ju onekligen mer smart. Men han har alltid fällt i mitten av maj så det borde ju inte vara något fel. Men, men. Jag får väl stå ut då... :p

Det är ju det han inte är. Han älskar när det är kallt ute, som på vintern med all snö till exempel. Pälsen är så i vägen för honom. Han orkar ju ingenting pågrund av värmen. På hösten blir det likadant med fällningen. Stora tussar ramlar av hela tiden.

Men nu när jag borstar varje dag så kanske det blir bättre. Man får lura naturen lite tydligen.

Jag har en liten staff. Det märks knappt att hon fäller :) (Det enda som ramlar av är mjölktänderna :D)
Borstar lite nån gång i veckan.

Svarar alla på en gång...

Som jag skrev i orginalinlägget så avundas jag er som inte behöver plågas med pälsvirvel i näsan hela dagarna. Kan inte fatta varför just min hund väntar med att fälla tills nu. Och så mycket som han fäller kunde man ju tro att han skulle bli kal.

min schäfertik blir nästan kal. först fäller hon ALL ullen, sedan växer den ut lite och då åker ytterhåren. hon ser verkligen förfärlig ut, grå istället för svart på ryggen och sidorna och så ser hon jättetanig ut :crazy:

Oh. Skönt att höra att det inte bara är min hund som är så skum. Vore ju bättre om de fällde lite mer lagomt och lite tidigare, men det är ju svårt att göra något åt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 170
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 928
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Som diskuterats lite här på forumet är det svårt att skaffa sig en ärlig bild av hur pälsen är på en viss ras eftersom att...
Svar
5
· Visningar
1 512
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Jag har en finsk lapphund, kastrerad hane 6 år. Normalt så brukar han vara i full gång med urfällning nu. Alla år innan (även som...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka