Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Sv: Fallet Silver överklagas till Högsta domstolen

Jag tycker som du, vem vet vad den människan är kapabel till. Jag tror att om han en dag dödar och torterar något mer djur, eller dödar eller torterar någons dotter eller son, så kanske folk kan öppna ögonen lite.

Herregud 6 månader? Att dom vågar släppa honom lös bland hästar och människor förstår jag verkligen inte. Han tycker med största sannolikhet att det var värt det, 6 mån är ingenting!

Fast vad spelar det för roll om människan nu verkligen skulle sitta instängd på livstid? Vem bryr sig om han blir en bättre människa när han aldrig kommer få vistas ute i samhället igen? .

Nu tycker inte jag det ska vara livstids fängelsestraff för detta- det känns inte rimligt om man jämför den straffskala som finns för mord/tortyr mot människor.
Är det en psykiskt sjuk person en livsfarlig psykopat ex tycker inte heller jag att de ska släppas ut men det äär inte samma sak som jag tycker de ska sitta på livstid i fängelse.

Vänta lite här nu? Är jag beredd att döda en människa? Jisses, varför har du hittat på det?

Jag har inte hittat på det, du skriver ju själv att han ska ha ett nackskott eller alternativt ruttna i någon källare.....eller dör de inte då???

Jag har inte hittat på det, du skriver ju själv att han ska ha ett nackskott eller alternativt ruttna i någon källare.....eller dör de inte då???

Det är STOR skillnad på att en människa dör, och att jag skulle döda en människa :mad: Jösses, sådant trodde man folk förstod.

Börjar bli less på att folk vrider på vad jag säger i denna tråden, så jag avslutar detta nu. Skulle det vara viktigt får man PM:a..

Det är STOR skillnad på att en människa dör, och att jag skulle döda en människa :mad: Jösses, sådant trodde man folk förstod.

.

Jaha, du tycker alltså det är ok om någon annan som fixar nackskottet, eller låser in och kastar nyckeln, bara du slipper göra det själv?
Vem tycker du ska göra det?

Så du menar om man knivhugger ett djur till döds så ska det jämställas med om man knivhugger en människa till döds, straffmässigt?, förutsätter att inte psykisk sjukdom är diagnostiserad.
Varför inte, undrar jag?

Problemet där är väl att avgöra vad som isåfall räknas som "djur".
Möss? Katter? Kossor? osv. Men att plåga en häst till döds är absolut att jämställa med plågeri till döds av människa.

Jag tycker att om man medvetet torterar någon till döds (människa eller djur) så ska man fan inte kunna gå fri på gatan igen. Det finns ingen som helst garanti för att vård hjälper heller! Jag skulle aldrig våga ta den risken att mannen får vård, blir fri och sedan begår samma handling igen! Ska jag vara helt ärlig känns det inte som någon större förlust för mänskligheten om mannen ifråga blir inlåst för tid och evighet heller.
Håller med. Usch.

Men att plåga en häst till döds är absolut att jämställa med plågeri till döds av människa.
Vilket djurslag ska jämställas med människa?
Häst men inte åsna?
Häst men inte ko?

Och ska man öht få slakta eller avliva ett djur som ska jämställas med människa?

Dömd för misshandel x 2 enligt vad som rapporterats i media.

Det är helt makalöst att personen i fråga får ett så pass lågt straff. Bevisningen var tydligen mkt bra, snö så man kunde spåra mannen till en gård i närheten, sperma på plats som vida DNA-prov matchats med mannen och personer som uppgett att mannen luktade häst när han kom hem.

Hur mkt ska det krävas egentligen? Solklar bevisning. Varför väljer inte ålagaren att stauera ett exempel när man nu lyckats fånge en av de här sjuka djävlarna som skadar djur. Allt som oftast kan man inte hitta och bevisa vem som misshandlat djuret och här har man alla chanser och så yrkar man på 6 månader. Riktigt beklämmande.

Håller fullständigt med. Tyvärr så var åklagaren i fråga ganska ung och färsk. Men han hade verkligen kunna göra sig ett namn om han hade vågat utnyttja straffskalan i detta fall.
För jag tror med alla dessa bevis så hade det blivit ett högre straff om han yrkat på det.

Om jag får fråga, vad är det du har så emot att folk har starka åsikter om vad som bör hända med den skyldige?

Gammalt, javisst men kan ändå inte låta bli att kommentar det. Att ha en stark åsikt kan ju knappast jämföras med att ha en åsikt som baseras på att den är olaglig.

Visst är det för :devil: när dessa människor ger sig på hästar eller andra djur med för den delen. När man själv åberopar nackskott, kastrering osv så tycker jag mig klart kunna skriva att man faktiskt inte är en bit bättre själv.

Sen är jag för lite insatt i huruvida straffet hade kunnat bli större eller inte, däremot så hade t ex Johans knivskärning inte väckt samma uppståndelse vilket jag kan tycka är lite märkligt. Det verkar vara mer ok att en människa blir torterad med kniv än att hästar blir det.

I övrigt så är ett djur precis vad man anger det som, ett djurliv är ett liv precis som alla andra liv. Således kan man inte förringa livet hos en mus eller katt, fast det är många människor som gör det i stor utsträckning. Vill man ha en lag där djur inte får behandlas på detta sätt, så måste det bli ALLA djur som det omfattas och inte enstaka som förnöjer människan och dess behov. Vilket i sin tur sätter saken på sin spets, eftersom vissa djur har te x inga ägare så vems ska då föra deras talan?

kl

Någon som vet ifall förövaren har genomgått en rättspsykiatrisk undersökning?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En tvist om vad som ska gälla när en häst reklameras prövas nu av högsta rättsliga instans. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
948
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten fick bakläxa av Högsta domstolen för domen mot hästprofilen som dömdes till sex års fängelse för bland annat våldtäkt mot barn...
Svar
0
· Visningar
899
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En personbil och en lösspringande häst kolliderade på Smyge Strandväg på tisdagseftermiddagen. Hästen skadades så svårt att den fick...
Svar
0
· Visningar
486
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hovrätten får baläxa av Högsta domstolen för domen mot hästprofilen som dömdes till sex års fängelse för bland annat våldtäkt mot barn...
Svar
2
· Visningar
1 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar