U

Uddatyp

min häst har börjat fälla helt massa nu, bara rasar päls överallt.
hästen har börjat bli lite grinig också, lite små sur och lite irriterad liksom och lite bufflig/otålig och ja har för första gången sett han lägga öronen bakåt, och liksom..blänga surt på mej när ja borstar/lägger på sadel o sånt.

under ridningen är han normal, går bra o så.

kan de ha med fällningen att göra?
hur blir era hästar när dom fäller som mest?

finns de nåt sätt man kan hjälpa hästen att fälla fortare?
använder ryktsten o så men tycker inte de hjälper så mycke, får nästan bort mer päls av bara borsta.

känns alltid som att ja är ensam om att ha en häst som blir lite sur vid fällning o så, alla andras hästar verkar jämt va så glada året runt...därför blir ja jämt så orolig så fort de verkar som om hästen e irriterad o sur på mej..:crazy:

Sv: fäller..

B-vitamin är ju viktigt att ge vid pälssättning- och fällning om det inte finns rikligt med sådant i kraftfodret!
Är ryktstenen ordentligt vass då? ;) Vässa den mot golvet och kör på, håret ryker omkring mig när jag gör det :D

jag har en superbra typ "gummiskrapa" ?( typ som en ryktskrapa fast i gummi ) som jag använder när min pojke fäller. den funkar jättebra

Ja absolut glöm inte ge era hästar b-vitaminer när dom fäller. Finns liten dunk med märket Emin, den har jag alltid till mina hästar dessutom är den inte dyr. Men bra. Lycka till. tänk va skönt när dom fällt av...:banana:

jag har en superbra typ "gummiskrapa" ?( typ som en ryktskrapa fast i gummi ) som jag använder när min pojke fäller. den funkar jättebra

Fast det brukar bli så mkt statisk elektrisitet av dom. Jag har en "koskrapa" (fast min är eg till hundar). Är som en svettskrapa med taggar på. Funkar kanon! Men kan bara använda den på ponnyn. Den stora (fux) gillar bara mjuka borstar. ;)

Min häst behöver ingen B-vitamin vid fällning.
Tror det är mer sånna hästar som har en tendens att "falla ur", tappar lite humör osv som behöver det!

Sen skulle jag föreslå shy feeder B vitamin isf.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 058
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 904
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar