Faller ur på bete

Men jag förstår inte vad du öht vill hålla på och älta runt detta i denna tråd? TS har en häst som faller ur och magrar av och tydligen inte fungerar så bra ute, då är det väl knappast emot djurskyddet direkt, att välja att inte ha en sån häst ute dygnet runt? Varför ska du propsa på att de ska gå ute? Den lär som sagt varken må dåligt eller gå sönder för att den inte går ute dygnet runt juni,juli, augusti.

I övrigt så har man stora fina gräshagar dvs hästarna går på gräs i såna större delen av året och är ute 10+ timmar, så är det ett ypperligt liv för en häst som utöver det tränas och rids aktivt osv, Betydligt bättre än som väldigt många har det, där deras hästar förvisso går ute dygnet runt men står i ngn lösdrift med lera upp till knäna och inte rör sig många knop. Så att hårddra saker av rent teorietiska mått som om allt vore en allsanning bli märkligt.
 
Hästar är designade att röra sig 18-20 timmar/dygn. 11 timmar på box, plus en timmas träning om dagen motsvarar inte det behovet. Jag förstår visst att alla inte har möjlighet att ha sina hästar på lösdrift vintertid, men det finns för mig inte många hållbara ursäkter att stänga in dem även sommartid.

Angående hållbarhet osv så hänvisar jag till den här studien: https://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80001074/Slutrapport.08.hästuppfödning.Bollerup.pdf

Jag ska genast tala om för hästarna att det inte är nyttigt för dem att stå och häcka i hallen hela dagen.
 
Det gör mina hästar med, varma dagar med mycket insekter. Men vad har det med uppstallning kontra bete att göra?

Det spelar ju absolut ingen som helst roll om de står i hallen och häckar eller om de gör det i en box. Hästarna GILLAR faktiskt att komma in, ÄVEN de som har en hall att stå i. Hållbarhet är så mycket annat än att de tvunget ska vara ute dygnet runt.
 
Det spelar ju absolut ingen som helst roll om de står i hallen och häckar eller om de gör det i en box. Hästarna GILLAR faktiskt att komma in, ÄVEN de som har en hall att stå i. Hållbarhet är så mycket annat än att de tvunget ska vara ute dygnet runt.

Det är väl en väldig skillnad på att låsa in dem halva dygnet, eller låta dem själva välja när de vill komma in?
 
@Trissa kan du öht ta in vad som verkligen skrivs annat än att du verkar anse att det enda rätta är att hästarna går ute i alla sammanhang 24 timmar om dygnet för att må bra?
 
Jag förstår varför man vill att hästen ska gå ute så mycket som möjligt. Jag lägger väldigt stor vikt vid hållbarhetsträning etc. Men däremot förstår jag inte varför de måste gå ute 24h/dygn. Jag väljer helt klart bra hagar med 12-16h utevistelse/dag framför lösdrift (eller dygnet runt-bete) med halvbra hage, alla dagar i veckan. En häst som dessutom faller ur och/eller blir mager på bete/lösdrift, hade jag inte ens övervägt att ha ute på det sättet.
 
@Trissa jag var av din uppfattning tills jag såg hur bra min häst mådde av att komma in på box efter ca 2 mån dygnetruntbete. Hur "utvilad" han upplevdes och hur mycket snyggare han blev i hullet, bara sådär. Inne på box tror jag han har ro att sova, ligga ner, slappna av, jämfört med ute. Han vet att inget farligt händer i boxen. Man får nog acceptera att vissa hästar inte vill leva så naturligt som man själv önskar. Lyssna på hästen är ju ganska centralt i fråga om hästens välmående.
 
@Trissa jag var av din uppfattning tills jag såg hur bra min häst mådde av att komma in på box efter ca 2 mån dygnetruntbete. Hur "utvilad" han upplevdes och hur mycket snyggare han blev i hullet, bara sådär. Inne på box tror jag han har ro att sova, ligga ner, slappna av, jämfört med ute. Han vet att inget farligt händer i boxen. Man får nog acceptera att vissa hästar inte vill leva så naturligt som man själv önskar. Lyssna på hästen är ju ganska centralt i fråga om hästens välmående.

Ja, självklart ska man lyssna på hästen. Det jag inte tycker är ok är hästar som står på box halva dygnet, eller ännu mer, som många har det. I värsta fall kombinerat med en liten och uschlig rasthage där den får stå själv.
 
Ja, självklart ska man lyssna på hästen. Det jag inte tycker är ok är hästar som står på box halva dygnet, eller ännu mer, som många har det. I värsta fall kombinerat med en liten och uschlig rasthage där den får stå själv.
då blir det ju ytterligare märkligt att du inte kan läsa vad jag skrivit eller förstå det. Jag förstår öht inte hur du kan anse att det är så svartvitt att du inte kan läsa det som skrivs. Väldigt dålig egenskap när man håller på med hästar att inte kunna se att det finns väldigt många nyanser annat än din egen privata föreställning att alla hästar som inte går ute dygnet runt har det dåligt eller snarare: de är dåligt skötta och mår dåligt och far illa. Det är illa om det är din föreställning ang. att de utöver det går i ngn liten rastruta osv utöver det, men det är ju inte det jag skrivit om öht utan snarare tvärtom, så det blir tragiskt att du öht inte ens vill se vad jag skriver. än mindre förstår det.
 
då blir det ju ytterligare märkligt att du inte kan läsa vad jag skrivit eller förstå det. Jag förstår öht inte hur du kan anse att det är så svartvitt att du inte kan läsa det som skrivs. Väldigt dålig egenskap när man håller på med hästar att inte kunna se att det finns väldigt många nyanser annat än din egen privata föreställning att alla hästar som inte går ute dygnet runt har det dåligt eller snarare: de är dåligt skötta och mår dåligt och far illa. Det är illa om det är din föreställning ang. att de utöver det går i ngn liten rastruta osv utöver det, men det är ju inte det jag skrivit om öht utan snarare tvärtom, så det blir tragiskt att du öht inte ens vill se vad jag skriver. än mindre förstår det.

Problemet är att du tolkar in en massa som jag INTE skrivit. Dessutom tillskriver du mig egenskaper och åsikter som du TROR att jag har. Då förstår jag att det blir väldigt svårt för dig att begripa det. Jag frågar igen: var har jag skrivit att "det enda rätta är att hästarna går ute i alla sammanhang 24 timmar om dygnet för att må bra?" Svara gärna på det.
 
känns lite självklart att lätt kunna hänvisa till?

Eh, va? Jag använde första bästa ord för att uttrycka uppstallning, det är varken positivt eller negativt laddat för mig att säga låsa in i boxen. Är det ditt bästa argument att jag är lösdriftstaliban? :rofl:
 
@Trissa nej verkligen inte. blir mest beklämd över dina svar hur du bemöter mina ganska konstruktiva inlägg och frågor. Känns inte riktigt konstruktivt i sammanhanget så det får stå för dig. tråkigt.
 
@Trissa nej verkligen inte. jag tycker tråden är väldigt intressant och givande och en väldigt bra tråd så jag avhåller mig från tjafs osv eftersom du verkar sugen på detta vilket är synd i sammanhanget. du borde kunna läsa vad jag skrivit och förhålla dig till tråden utöver det så jag vill inte svara dig ngt mer faktiskt då det förstör tråden. tråkigt men jag ser fram emot trådens fortsatta leverne och ser fram emot att både läsa och kommentera det som folk skriver fortsättningsvis!
 
Ja, självklart ska man lyssna på hästen. Det jag inte tycker är ok är hästar som står på box halva dygnet, eller ännu mer, som många har det. I värsta fall kombinerat med en liten och uschlig rasthage där den får stå själv.
Det känns onödigt att tycka synd om alla hästar som är ute mindre än 10h, många trivs med att ha det så och skulle må sämre av att vara utan sin box.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 491
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp