Fäller SÅ mycket - foderrelaterat?

superstar

Trådstartare
Kan foder påverka hundens fällning? Min fund fäller så vansinnigt mycket och har gjort det LÄNGE. Kom på idag att det kanske kan ha med fodret att göra? Eller så är det bara att gilla läget och plocka fram dammsugaren... igen.

Det är en DSG- tik på drygt ett år som äter foder från Robur. Åt tidigare Eukanubas puppy & junior men det blev hon så dålig i magen av- dock har jag inget minne av att hon fällde så här då. Annars fungerar hon kanon på Roburfodret, men kanske ska prova något nytt ändå, om fällningen kan komma av det.

Ullis

Sv: Fäller SÅ mycket - foderrelaterat?

Kan foder påverka hundens fällning? Min fund fäller så vansinnigt mycket och har gjort det LÄNGE. Kom på idag att det kanske kan ha med fodret att göra? Eller så är det bara att gilla läget och plocka fram dammsugaren... igen.

Det är en DSG- tik på drygt ett år som äter foder från Robur. Åt tidigare Eukanubas puppy & junior men det blev hon så dålig i magen av- dock har jag inget minne av att hon fällde så här då. Annars fungerar hon kanon på Roburfodret, men kanske ska prova något nytt ändå, om fällningen kan komma av det.

Ullis

Japp, det kan vara fodret som gör att hon fäller.

prova att byt till RC Mini sensibel, ett kanonfoder till små hundar.

Jag har också en dsg-tik som fäller ganska mycket. Förutom den vanlig fällningen vid pälsbyte fäller hon lite dagligen, sånt där kort hår som fastnar överallt :p

Nila åt royal canin o nu bytte jag til klass-foder för ca 2 veckor sen.. märker redan stor skillnad..

Höll ändå på att bli tokig tills jag var på marknad i helgen o fann en borste/kam som verkligen tog allt :D Det är inte lätt att borsta av dessa hår i vanliga fall, men denna var verkligen kanon.
Rekommenderar dig att köpa den oavsett om du byter foder eller ej.
www.cld.se

Jag beställde en nu på stört! Framförallt sen jag såg när de använde den på katten också, för hon är i minst lika stort behov av en bra borste :)

Jag hade planer på att ev pröva Royal Canin, det kan ju kanske fungera bättre på min än på din, är säkert väldigt individuellt. Tyvärr äter hon inge vidare av KLASS, det har jag redan prövat. Har flera korvar kvar i frysen. Dessutom är jag pinsamt dålig på att komma ihåg att ta fram i tid, men det kan man ju lära sig...

pippilotta: Tack för tipset! Ska åka in och prata med en jätteduktig foderförsäljare nästa vecka och höra vad hon tycker.

Ullis

Jag vet inte om det beror på royal att hon släpper så mycket. Bytte mest för att hon är så dålig på att äta.. även med andra torrfoder jag provat.

För dagen äter hon 1/3 klasskorv som rekomenderas till 5 kg hund. Utöver det ger jag ½ dl royal eftersom jag har några kg kvar av fodret. Konstigt nog är hon väldigt hungrig nu o även torrfodret går i.. verkar som hon mår mycket bättre då hon även är mycket piggare, gladare o släpper mindre hår. Kommer övergå helt till klass då torrisarna är slut.

ps. Borsten är helt kanon. Provade den på en schäfer idag o på 10 min var det jättefin i pälsen o vi hade fått av massor m död päls.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka