Fäller nu?

Elisha

Trådstartare
Hello! :) Det är så här att min häst börjar fälla sin vinterpäls nu, vintern har ju precis kommit hit till Stockholm :confused:
Idag stod jag med ryktstenen och fick bort massa hår!
Min häst har inte mycket till vinterpäls öht, som "vanliga" hästars sommarpäls typ.Men ändå! Hon kan ju inte fälla nu!:D

Sv: Fäller nu?

Samma här...!
Har en nordis som fäller så det bara dånar om det??! Jag har aldrig varit med om att dom fäller nu, nu har det ju blivit vinter liksom. Mycket märkligt.

Ifjol på Gotland vid den här tiden upplevde jag samma sak, tror nog att det kommer igång här uppe också snart. Det var inte bara min häst som började fälla tidigt utan många av mina kompisars hästar började också fälla i Januari. Det är troligen ingen fara utan ganska normalt. De har ju en hel del strån att tappa.

Min häst har börjat fälla jättemycket nu. Hon brukar alltid vara sist med att börja fälla annars.
Men hon har ju inte varit klippt nu i vinter, kanske därför? Har ju trots allt bjönpäls nu :D

Hello! :) Det är så här att min häst börjar fälla sin vinterpäls nu, vintern har ju precis kommit hit till Stockholm :confused:
Idag stod jag med ryktstenen och fick bort massa hår!
Min häst har inte mycket till vinterpäls öht, som "vanliga" hästars sommarpäls typ.Men ändå! Hon kan ju inte fälla nu!:D

Hej!

Hästens pälssättning styrs till stor del av solen. Det är därför som man måste börja lägga täcke på hästen redan i början på augusti, även då det är varmt, om den inte skall sätta vinterpäls. Att din häst börjar fälla nu kanske inte är så konstigt eftersom solen börjar komma tillbaka och dagarna blir längre nu.

Min häst som går på lösdrift börjar fälla i februari och det trots att det oftast är årets kallaste månad. det är tur att han har mycket päls som skall bort ;)

Hästar fäller inte pga årsiden utan det beror på ljuset.

Min gubbe fäller massa nu, men han har fällt lite då och då under "vintern".
Rumpan blir alldeles lurvig när jag rider barbacka.:o

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 056
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 662
Senast: Sirap
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 263
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur