Fäller mer?

Carla

Trådstartare
Mitt medryttarsto (islandssto, 8 år) står ute hela dagarna från 07 - 20 varje dag, och hon har börjat fälla redan nu - och mycket!
Medans hästarna på ridskolan inte alls börjat fälla något alls nästan, och de står ute dygnet runt.
Och det jag undrar är om ni har någon erfarenhet att islänningar som får gå in på kvällarna fäller tidigare än hästar som går ute dygnet runt? Eller kan de har något med fodret hon får?
Kanske en dum fråga, men vad fasen. Måste ju få veta :p

Sv: Fäller mer?

HEj
Båda mina hästar fäller massor redan, de har ju mycket päls att byta ut. Valacken är installad på nätterna och rids regelbundet. SToet går på lösdrift och är i princip ute dygnet runt och fäller så fint redan. Det brukar de också göra sedan tidigare år (jag tyckte att valacken började fälla sent iår). Vad jag förstått så är det ljuset som styr när de börjar fälla och då sköter nog hästarna det bra själva.

Problem med fällning som jag känner till är när de inte fäller som de ska och då beror det ofta på dåligt foder.

kotte

Det varierar nu mellan individer. Min har börjar fälla lite i pannan :o bara, en fjordning i stallet började fälla rejält redan för flera veckor sedan.

hejsan, har också funderat på en av mina hästar,import från i sommras,fällde all sin vinterpäls i december och nu på tre veckor har den satt ny ännu tjockare päls än va den hade innan..hel skumt..måste vara klimatförändringar den inte är van vid och allt kraftfoder etc den får..för den andra totton som visserligen är ganska sen alltid med fällning har inte fällt ett hårstrå än..

Min började fälla så smått för kanske en månad sedan. Det började lite i ansiktet. De senaste dagarna har det riktigt tagit fart och nu fäller hon för fullt! Hon går ute hela dagarna och står i utebox på nätterna.

Många hästar har börjat fälla nu, nadra inte så säkert är det helt olika mellan individerna. Mina pållar fäller inte ännu, de brukar inte börja förrän i slutet av denna månad eller början på nästa. Valacken är en seg j*kel när det gäller fällningen, han fäller oerhör långsamt eller så har han fasligt mycket päls. Men det brukar ta lång tid innan det hela är klart, stoet är lite senare men fäller i gengäld betydligt snabbare.

Importer brukar fälla gräsligt tidigt, det är inte heller helt ovanligt att de hinner sätta om en ny vinterpäls och därmed förorsakat en rubbning i sin päls fällning/sättning. Här brukar många ägare börja klippa sina hästar, och de underlättar ju inte proceduren att komma på rätt köl sas. Men samtidigt har jag förståelse för agerandet, då hästen kanske står i full vinterpäls när graderna ligger runt + 15-20 och det kan inte vara trevligt för hästen.

Liknande trådar

Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
547
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i...
Svar
10
· Visningar
1 070
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka