Fäller massor nu?

Svamlan

Trådstartare
Var så länge sen jag hade egen häst så nu blir jag lite fundersam. Vi köpte en ponny för en månad sen som hade gått ute hela sommaren, dygnet runt. Den var redan då ganska långhårig. Nu sedan någon/några v tillbaka fäller den som hästar brukar göra på våren, i stora sjok.
På baksidan av låren och lite under magen och på bringa, har hon dessutom tappat allt hår, dvs inte fällt utan det är kala fläckar.
Är detta normalt att de fäller så mkt nu?!

Sv: Fäller massor nu?

Helt normalt ja.

Mina båda fäller och sätter vinterpäls i massor, ponnyn börjar se ut som ett lurv.

Kala fläckar låter inte normalt. Att den fäller sommarpälsen i samband med att den sätter vinterpäls kan ju vara normalt men kala fläckar låter inte bra. Kliar den sig?

Nej den kliar sig inte. Och den är alldeles slät och fin, inga knottror el sår. Vet kommer förbi och ska få ta en titt i morgon så jag återkommer.

Veterinären tittade idag och tyckte vi skulle avvakta ev behandlingar, speciellt eftersom hon inte har några sår el verkar klia...Han sa att det inte var någon av de kända hudåkommorna utan ev kunde ha att göra med att hon fäller nu, bytt miljö etc. Hon har gått från att ha varit "inomhushäst" (bott på ridskola i Sthlm utan hagar typ)i hela sitt liv till att få bo i box, vara ute, vara privathäst...

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
923
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 358
Senast: Stergo
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 428
Senast: Livi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka