Fäller inte pälsen

Z

Zonya

Min häst har inte ännu börjat fälla sin vinterpäls, borde jag vara orolig??

Sv: Fäller inte pälsen

Inga av mina hästar har börjat fällt speciellt mycket ännu, fast jag oroar mig inte för det.

Så jag kan sova lugnt än så länge...?:D

När borde hästarna börja fälla, och vad beror det på om hästen inte börjar fälla?

Senast ändrad av en moderator:

Har den mycket vinterpäls?
Min har bara på halsen, och där fäller hon. Eftersom hon har haft täcke så han hon nästan ingenting på övriga kroppen.

Nä det behöver du inte, ingen av mina har börjat fälla och de är påpälsade så det räcker och blir över.:angel:

Det är nog så att det är alldeles för tidigt ännu. Många har nog börjat att lossa sina vinterhår men skulle jag se en häst som tappat sin vinterpäls helt så hade jag blivit väldigt förvånad.
Bor i V. Götaland och ingen av mina har börjat tappa ännu.

Zonya skrev:

Pälsfällningen har med ljuset att göra, så när de fäller beror mkt på var man bor.

Det visste jag inte. Vad intressant. Alltid lär man sig något nytt :)

min har inte fällt ett strå...
Men jag är inte orolig, när det är så hör apkallt behöver hon den pälsen hon har.

hälften i stallet har börjat (min e nästan klar ) hälften har inte ens böjat..så du behöver inte va orolig :)

som någon annan skrev så beror pälsfällning på ljuset (och annat?). dom två hästarna i vårat stall som inte är klippta har full vintermundering och har inte börjat fälla än. däremot har hästarna som står på ridskolan ca 50m från vårat stall börjat fälla redan för någon vecka sen. våra pållar kommer in på kvällen mellan 19 och 21, tillskillnad från ridskolans som kommer in 15. så våra har mera normalt ljus(eller mörker egentligen!). på ridskolan har dom ljust från 07 till 21..

näe då, tror jag inte. i stallet har väl hälften av hästarna börjat att fälla endel, men dom resterande har inte ens börjat.

Du har ingen anledning till att vara orolig nu, det är bara lite drygt hälften av alla hästar i mitt stall som har börjat fälla! Vänta ett par veckor och har din häst ännu inte börjat fälla då så kanske man ska kolla upp det!

*kl*

Tack för alla svar! Skönt att höra att andras hästar inte börjat fälla än :)

Mina gubbar har börjat fälla rejält nu. De har mycke päls. Men det är fortfarande kallt och vinter.
Ge de B vitamin hjälper till lite.

Mina har börjat fälla lite, men det beror nog som nån föregående sa på solen osv.
Vi har ganska kallt men har haft en hel del soliga dagar och solen värmer ju..
Men som sagt, nån anledning för oro är det ju absolut inte.

:)

Min häst har börjat fälla riktigt ordentligt o har gjort så i ca en månad kanske. Andra i stallet har knappt fällt ett hårstrå...
Tycker iaf att det är bra att min häst fäller nu, han har så mycket så det kommer ändå ta tiiiid innan allt är borta, suck :p

kl
Min häst har börjat fälla lite lite, hon började i förrgår. Hon står på kallstall och fäller nu mycket senare än när hon stod på vanligt stall. Tidigare började hon fälla veckan efter nyår så första året hon stod kallt funderade jag på om något var fel.
Jag tror inte hästar fäller sin päls bara beroende på ljuset. Då min häst står konstant kallt så ser jag väldigt tydligt att hon fäller varmare dagar men blir det kallt igen så nyper pälsen fast igen. Nu har det ju varit "varmt" ett par dagar och då börjar hon tappa lite försiktigt men det ska ju bli kallt igen och jag kan garantera att då kommer hon inte tappa ett strå. Min teori (högst ovetenskaplig) är att ljuset behövs för att hästen ska kunna börja fälla men sedan spelar temperatur och annat in också.

Så har min pålle med fungerat. Släppt lite mer hår de dagar som det varit varmt, och knappt ingenting när det frusit på igen. jag borsta som en galning vill att vinterpälsen ska försvinna, trots att han knappt fäller:D

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 594
Senast: Sonic76
·
Hästvård Min häst har slutat tycka om att bli ryktad. Hon har alltid stått som ett ljus men nu vill hon inte alls. Först trodd jag det berodde på...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: Sootie
·
Hästvård Hej! Jag rider en appaloosa-korsning på 7 år, valack, import från Spanien. Bor på västkusten där det varit väldigt varmt ett tag och han...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama