Faller inåt

roadkilled

Trådstartare
Longerade kallblodet för första gången idag. Vet inte om hon har blivit longerad tidigare men hon faller inåt i vänster varv. Hur kan man göra för att bli av med det här som jag anser är lite irriterande....:p
Träna på att longera mera? Ändra inspänningarna? Använder gummisnodd för tillfället då jag longerar.
 
Sv: Faller inåt

menar du att hon genar och kommer närmre och närmre mitten? skicka ut henne på volten igen genom att föra pisken mot bogen och peta till om det behövs, annars kan du testa att skaka lite på linan och "vifta" ut henne (brukar funka på en del hästar).
 
Sv: Faller inåt

Longera inte alls! Hästen är helt enkelt inte stark nog att bära sig själv och det märkt speciellt mycket i vänster varv.
Hur gammal är hästen? Är den riden? Vilken ras?

Immer
 
Sv: Faller inåt

Men jag hade en häst förut som var i relativt bra kondition och styrka och hon gjorde likadant:confused:

Hon är 8 år. Kallblodstravare, Inte riden så mkt.
 
Sv: Faller inåt

Bevisligen är hästen starkare i ena sidan.
Som sagt, longera inte då det bara sliter. Rid rakt fram i skog och mark, klättra. På ridbana kan du göra skolorna öppna och sluta, vilket förhoppningsvis resulterar i att hästen blir starkare i bakkärran och då orkar hon bära sig själv.

Min kallblodstravare var 9 när jag köpte henne, och hon var fullständigt omöjlig att longera i ena varvet - hon nästan låg inåt:D . Så jag slutade longera och red istället korta, stärkande pass på ridbanan eller så red jag ut i skogen där hon fick lyfta på benen. Idag är hon lika stark i båda varven.

Immer
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp