Faller framåt...

E

Eccentric

Har ett problem som känns så svårt att träna bort..

Det är nämligen så att när jag ska fatta galopp så faller jag alltid framåt och (ibland så långt att rumpan nästan tappar kontakten med sadeln). blir även så att hälarna åker upp när jag skänklar (detta sker iofs även i traven ibland).
detta resulterar oftast i att hästen/ponnyn jag rider springer in i galoppen.

min ridlärare säger bara att jag ska luta mig tillbaka och spänna magen, och jag försöker och försöker men det är så otroligt svårt när man har lagt till sig en sån ovana.. :s

någon som har tips?

Sv: Faller framåt...

Jag vet hur du menar! Jag har samma problem! Men mitt problem grundar sig på att jag är alldeles för nyfiken på vad hästen gör, så jag tittar liksom ner på hästen när jag fattar galopp för att "se" om den fattar rätt galopp! Knäppt, men i alla fall! Jag försöker ha en tränare med mig när jag ska galoppera (har faktiskt två st privata =P) och det hjälper oerhört när hon berättar för mig när jag ska göra vad och hur jag ska sitta. För då hinner jag inte stressa upp varken mig själv eller hästen. För det är ju väldigt streddande för dig också, antar jag!
Men någon med dig när du galopperar som har tid att hjälpa dig är mitt råd! Ha det så bra!

Ja jag har ju min ridlärare.. Men som sagt så säger hon bara "luta dig tillbaka och spänn magen, fall inte framåt!"..

Vad får du för råd..?

Jag får råden att sätta mig ner i sadeln (i traven) och fortsätta tänka att jag ska fortsätta trava (bara tanken på galopp stressar upp mig och gör så att jag fumlar med precis allt jag inte ska fumla med), sedan ber hon mig att göra halvhalt och rida in på volt. sedan ytterligare halvhalt, sitt rakt upp i sadeln och fatta galopp. Ser hon att jag börjar stressa upp mig får jag börja trava igen och sitta ner. För övrigt har jag aldrig kunnat rida lätt nästan rätt in i galoppen (stressande)

fatta galopp genopm att titta i taket! gjorde likadant förr men efter att ha studerat ridhustaket i minsta detalj så var det borta, nu fpr jag mkt beröm för mina nästan osynliga galoppfattningar. våga väntampå hästen med, fattar den i nte galopp direkt, så stressa inteutan gör en ny fattning och beröm när hästen gör rätt!

Det låter ju vettigt! trots att detta inte är min tråd så ska jag faktiskt prova det! *ler* TACK!

haha gör det! Det fukna för mig, pröva att inte heller sluta titta i taket förän hästen galopperat cirka 5språng el mer.. kollar man direkt ner så är det lätt att halak tillbaka igen!

fatta galopp genopm att titta i taket! gjorde likadant förr men efter att ha studerat ridhustaket i minsta detalj så var det borta, nu fpr jag mkt beröm för mina nästan osynliga galoppfattningar. våga väntampå hästen med, fattar den i nte galopp direkt, så stressa inteutan gör en ny fattning och beröm när hästen gör rätt!

Tack för tipset! Nu rider vi ju ute så jag får väl studera himlen istället då;) Men ska definitivt prova!

åh, tack för århundradets ridtips! Jag tenderar att falla framåt ALLTID inte bara vid galoppfattning, men hur lätt är det att hamna med framvikt och spända uppdragna axlar ifall man tittar upp i himlen? Kände verkligen hur mycket bättre allt gick när jag då och då kom ihåg att kolla in himlen under ridpasset idag... "Blicken framåt"-uppmaningen i all ära, men det bästa är ändå att överdriva!

Håller med, det var verkligen ett bra tips! Kom inte ihåg att tänka på det hela tiden men när jag kom på det blev mina fattningar mycket bättre! Var mycket galopp idag, vi galopperade över bommar, så det blev många fattningar. Skitbra! Stort tack Tornado!!:)

Alltid kul att dela med sig av sina tips!:D Trevlig galopp!;)

Jag har aldrig haft problem med att fatta galopp, däremot så rider jag emellanåt en häst som är VÄLDIGT skumpig i traven, vilket gör att jag har mer eller mindre ramlat in i lättridning varje gång jag har brutit av till trav med henne, vilket har lett till att jag har skapat en ovana och börjat gå från galopp till lättridning i trav mer eller mindre jämt när jag rider henne utan att tänka på det. Och nu har jag upptäckt att jag har börjat göra det på vissa andra hästar också :s Jag tror att det beror på att jag spänner mig när jag vet att traven kommer, och gå kommer jag jag helt enkelt inte ner i sadeln riktigt utan ramlar in i lättridning.. :crazy:

Jag måste vänja mig av med detta. Är det bara att slappna av, tror ni? Är det nån annan som har ett liknande problem?

Jag tippade också fram i fattningarna innan och kan intyga att Tornados titta-upp-i-taket tips funkar!! :bow: Kändes lite smått läskigt när hästen bockade i fattningen men tom bockningarna försvann när jag slutade falla fram :D

Ett annat tips är att vi ryttare tenderar att glömma bort att träna våra kroppar.

Jag skulle tippa på att du behöver träna upp din bål för att orka vara stark i fattningen.

Se till att träna både rygg och mage!

Jag brukar be mina elever att titta upp i taket... de som är duktigare och har bra balans i övrigt kan även få rida med ett ridspö bakom ryggen, då är det inte heller så lätt att falla fram och axlarna kommer automatiskt ner. Känner man sig osäker kan man ju använda det när någon longerar hästen så kan man enbart fokusera på sin sits...

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 421
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama