Fälla ihop cykelvagn

SaraXX

Trådstartare
Vi funderar på att skaffa cykelvagn. I beskrivningarna står det ofta "lätt att fälla ihop". Ni som har sådana - hur lätt är "lätt".

För mig skulle det vara guld om jag kunde få med mig cykelvagnen (som promenadvagn) på bussen men för att den ska få plats antar jag att man måste fälla ihop den? Gör man det sådär hux flux utan verktyg? Och hur har man den i bilen?

/Sara

Sv: Fälla ihop cykelvagn

Vi har en enklare variant som går att fälla ihop men man gör liksom inte det eftersom den är så åbäkig. Den är däremot inte särskilt tung. Men är du ute efter en vagn som är lätt att fälla ihop i bilen och ta med när man ska iväg på nåt så skulle jag nog mer rekommendera att du köper en tvillingparaplyvagn, cykelvagnen känns så stor rent volymmässigt att gå runt med tex i affärer och på bussen. Kolla bredden på den också, många dörröppningar är bara 90 cm.

Om du planerar att använda cykelvagen mycket så är mitt tips att du köper en dyrare modell. En nackdel med vår enklare modell är att man behöver montera dit cykelfästet och alltså inte bara med ett handgrepp kan växla mellan cykelvagn och vanlig vagn. Det kräver också vissa handgrepp för att sätta dit fästet på cykeln. Det har gjort att vi inte har använt den som cykelvagn alls så mycket som vi trodde att vi skulle göra.

En annan sak att kolla är höjden invändigt i cykelvagnarna. De ska ju helst ha hjälm i vagnen när den används som cykelvagn så det blir rätt fort trångt.

Jag har en, tror den heter zorro. Det var en billig variant (fast sen hittade jag en likadan på ebay för 70 euro, surt)) och jag skulle inte påstå att man fäller ihop den i onödan. Visst går det men det tar tio svettiga minuter.

Håller med mino, en vanlig dubbelvagn är bättre. Jag har en p&t som funkar sjukt bra i stan.

Vi har en av dom lite dyrare modellerna (Croozer) och vi fäller sällan ihop den, det är för krångligt och speciellt liten blir det inte heller.
Den är jättebra att gå med här hemma när båda barnen ska med, snart 3åringen går mest själv med hennes lust/ork kan ta helslut väldigt fort. Den rullar väldigt bra och tar sig fram i all terräng men att använda den i stan skulle jag inte rekomendera (för bred och klumpig).

Svarar alla:

Jaha ok. Då låter det som om det inte är något alternativ. Dubbelvagn är inte aktuellt, vi har bara ett barn :) Tanken var att cykla till bussen (5 km) och sen åka in till stan och då kunna ha den som barnvagn. Men det låter för krångligt. Jag får väl fortsätta promenera :laugh:

Tack för svaren!

En cykelvägen för ett barn är mkt smalare så det kanske går ändå på stan. Smidigare att fälla ihop blir det nog inte. Kolla storleken och jämför med en vanlig vagn, kolla också hur smidigt det är att göra om från att cykla till att gå med den.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 353
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
13 987
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar