Faktafråga: Dropp till kolikhäst

Lena Furberg

Trådstartare
Nu behöver jag kunnig hjälp till min kommande bok i Tuva-serien. Om en häst har kolik och behöver kramplösande och smärtstillande medicinering, sätts den som dropp då? Kan hästägaren själv, sen, plocka bort droppet eller görs även det av veterinär?

Mycket tacksam för svar, så jag inte missuppfattade och skrev ner nåt helt tokigt.....

Min häst fick spruta med kramplösande och smärtstillande intravenöst i sprutform. Dropp fick hon också men det var enbart vätska. Allt administrerades av veterinär.

Ja, de sätter ofta dropp. Vår fick det hemma i stallet och jag vill minnas att vi fick ta bort det själva. Tror inte att veterinären var kvar så länge.

Nu behöver jag kunnig hjälp till min kommande bok i Tuva-serien. Om en häst har kolik och behöver kramplösande och smärtstillande medicinering, sätts den som dropp då? Kan hästägaren själv, sen, plocka bort droppet eller görs även det av veterinär?

Mycket tacksam för svar, så jag inte missuppfattade och skrev ner nåt helt tokigt.....
Kramplösande och smärtstillande ges intravenöst (i halsen) av veterinären.
Ibland ges även dropp i halsen. Oftast stannar veterinären kvar, då dom har formellt ansvar för droppet. Men inbland lämnas det till djurägaren att ta ut kanylen när droppet är klart.

Smärtstillande och kramplösande ges som intravenös injektion, med spruta.
Dropp ges för att kompensera för vätskeförluster/dehydrering, men ofta kan detta även behandlas genom att vätska deponeras i magsäcken via nässvalgsond (vanligt vid tex förstoppningskolik).

Min ponny fick en port i halsen där både medicin och senare dropp gick in. Han tyckte det var enormt obehagligt att bli stucken, nålen är ENORM. Veterinären bytte dropp innan hon åkte och jag fick ta bort stygnet porten var fäst med själv. Det var jätteläskigt att ta bort! Hade väntat mig lika långt "rör" som man själv får i armvecket men slangen tog liksom aldrig slut, kändes det som. Jag tyckte att jag drog och drog och drog innan hela var ute, men jag tyckte nog det mest för att jag var så skakad över att hästen svävade mellan liv och död.

Min ponny fick en port i halsen där både medicin och senare dropp gick in. Han tyckte det var enormt obehagligt att bli stucken, nålen är ENORM. Veterinären bytte dropp innan hon åkte och jag fick ta bort stygnet porten var fäst med själv. Det var jätteläskigt att ta bort! Hade väntat mig lika långt "rör" som man själv får i armvecket men slangen tog liksom aldrig slut, kändes det som. Jag tyckte att jag drog och drog och drog innan hela var ute, men jag tyckte nog det mest för att jag var så skakad över att hästen svävade mellan liv och död.

Samma förfarande för mig och min häst i somras hemma i stallet, jag fick även byta dropp själv då hästen skulle ha två påsar och veterinären behövde åka därifrån innan dess (jour en lördag natt).

Medicinering vid kolik ger veterinären med spruta. Dropp ges oftast också men då endast vätska. Jag har flera ggr fått byta dropp-påse och koppla bort dropp efter veterinärs instruktion.

Det beror helt på skulle jag säga.

Vår hade kolik förra vintern. Veterinären gav kramplösande och smärtlindring, vi gav dropp med bara saltlösning. Vi fick inte ta bort kanylen, utan det ville veterinären göra och vi fick mycket noggranna instruktioner om hur vi skulle koppla på och av droppet.
Vår veterinär slangade med paraffinolja och ljummet vatten, iaf en gång, sen tröttnade vår prins och vägrade ha slangen i näsan.

Det var sjuukt kallt att stå i utebox med dropp, inget jag skulle rekommendera ;-)

När min gammelman hade kolik och fick behandling för det, ett antal gg tyvärr eftersom han var en maghäst.
Så fick jag byta dropp-påse och ta bort dropp + kanyl själv. Efter nogranna instruktioner av vetten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 918
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 103
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 693
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 065
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur